InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Natural Horsemanship, paardenfluisteren voor gevorderden

Natural Horsemanship, paardenfluisteren voor gevorderden

Natural Horsemanship is een ‘natuurlijke’ manier van paarden trainen. Dit betekent dat er geen geweld, angst en mechanische middelen aan te pas komen, maar dat er wordt gekeken naar het natuurlijke gedrag van het paard, en dat er getraind wordt op dingen als vertrouwen, begrip en communicatie. Het doel van Natural Horsemanship is om met je paard te communiceren in ‘paardentaal’. Er wordt gekeken naar hoe paarden onderling communiceren, de lichaamstaal van het paard wordt als het ware overgenomen door de mens. De mens neemt hierbij de positie van de leider in de kudde op zich. Ook wordt de nadruk gelegd op belonen in plaats van straffen, dat heet positieve bekrachtiging. Hierdoor stijgt de gehoorzaamheid van het paard en het vertrouwen in de mens, waardoor we paarden ertoe krijgen met ons samen te werken.

Inleven in het paard

De traditionele manier van paarden trainen is gericht vanuit de mens. Er wordt over het algemeen geen rekening gehouden met het natuurlijke gedrag van het paard, er wordt gestraft op de momenten dat het paard iets ongewenst doet en de ruiter of verzorger is zich vaak niet bewust van de lichaamstaal van het paard of van zichzelf. Natuurlijk wil niemand zijn paard pijn doen of emotioneel beschadigen, maar vaak komt dit voort uit onwetendheid. Veel mensen zien NH als zweverig, of hebben zich gewoon niet verdiept in hoe het óók kan.

Bij Natural Horsemanship wordt alles zo paardvriendelijk mogelijk gedaan. Wij willen iets van het paard, dus wij zullen ons in hem moeten verdiepen. Deze manier zorgt voor harmonie tussen paard en ruiter, in plaats van een scheve verstandhouding. Natural Horsemanship gaat dus niet alleen over het rijden of over het grondwerk, maar omvat een hele filosofie. Een aantal mensen hebben zich verdiept in de wereld van het paard en zo eigen technieken en stromingen ontwikkeld. Bekende figuren uit de NH-stroming zijn Monty Roberts, Chris Irwin, Klaus Ferdinant Hempfling, Alexander Nevrozov, Pat Parelli, Linda Tellington-Jones. Een aantal hiervan worden hieronder toegelicht.

Monty Roberts

Monty Roberts wordt wel gezien als de vader van het Natural Horsemanship. Hij is fokker van renpaarden, professioneel trainer van paarden en hij werd wereldberoemd nadat zijn autobiografie ‘De man die naar paarden luistert’ in 1996 verscheen. Roberts was de eerste die deze alternatieve manier van paarden trainen echt aan het licht bracht in heel de wereld. Ook ontwikkelde hij één van de belangrijkste oefeningen en hulpmiddelen in Natural Horsemanship: de Join-Up.

Pat Parelli

Pat Parelli is de grondlegger van Parelli Natural Horsemanship, een lesmethode die wereldwijd gevolgd wordt door duizenden mensen. Hij gelooft erin dat je om een verfijnde communicatie te hebben met een paard (zoals je wil bij dressuur, westernrijden of gewoon recreatie rijden) eerst een basis moet hebben. Zijn lesmethode werkt aan die basis. Dit zijn niet gewoon paardrijlessen, maar er wordt gewerkt op 4 verschillende vlakken: On-Line en Liberty, beide grondwerkoefeningen, en Freestyle en Finesse, rijvaardigheidoefeningen. Hij heeft ook een reeks grondwerkoefeningen ontwikkeld: de Seven Games. Deze spelletjes zijn leuk voor mens en paard, nuttig voor de praktische omgang met het paard en leggen de basis voor het rijden.

Chris Irwin

Chris Irwin is een Natural Horsemanship trainer uit Canada, die bekend staat om zijn focus op communicatie. Hij geloof niet in snelle antwoorden, trucjes of magische handelingen, maar gaat bij alle problemen terug naar de basis: waarom gaat iets fout? Irwin ziet het paard zoals het is in de natuur: een angstig wezen, een vluchtdier. Het is de taak van de mens om ervoor te zorgen dat het paard vertrouwen krijgt en zich laat leiden.

Er zijn tegenwoordig veel stallen waar je les en begeleiding kan hebben in training en grondwerk op de NH-manier. Vaak worden de methodes van de Natural Horsemanship goeroes van hierboven aangehangen. Elk paard is natuurlijk anders, en voor elk paard zal je ook net een andere aanpak moeten kiezen. Vaak is het het beste om niet één stroming aan te hangen, maar op zoek te gaan naar stukken uit alle methodes die een goede werking hebben op jouw paard. Zolang je geduldig, rustig, vriendelijk en respectvol blijft zal je bereiken waar elke ruiter van droomt: eenheid en harmonie tussen jou en het paard.

"If there were easy answers, there wouldn't be so many problems.” - Chris Irwin
“If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.” - Pat Parelli
© 2011 - 2019 Appleann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipOmgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipPat Parelli is een goeroe in het natuurlijk omgaan met paarden: natural horsemanship. Hij ontwikkelde een manier om zich…
Horsemen: Pat ParelliPat Parelli, een bijzonder paardenman. Eén van de grote namen binnen de natural horsemanship cultuur. Behalve zijn succe…
Natural Horsemanship Parelli: GeschiedenisNatural Horsemanship, een bekend begrip in de paardenwereld. Voor iemand buiten de paardenwereld waarschijnlijk klinkkla…
Opleidingen tot paardeninstructeurHet lesgeven aan ruiters is een veelvoorkomende (bij)baan voor paardenliefhebbers. Diverse opleidingen bieden de mogelij…
Join-up, inspelen op kuddegedragJoin-up, inspelen op kuddegedragDe join-up is een manier om het vertrouwen van een paard te winnen en jezelf de plaats van de leider in de kudde te geve…
Bronnen en referenties
  • http://www.bokt.nl/wiki/Natural_horsemanship
  • http://www.montyroberts.com/
  • http://www.bokt.nl/wiki/Chris_Irwin
  • http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/pnh/index.htm

Reageer op het artikel "Natural Horsemanship, paardenfluisteren voor gevorderden"

Infoteur: Appleann
Gepubliceerd: 30-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!