InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hoe voorkom je een aanval van een krokodil

Hoe voorkom je een aanval van een krokodil

Gaat u wel eens op reis naar gebieden waar krokodillen voorkomen? Zoals bijvoorbeeld in het noorden van Australië, bepaalde delen van Azië, Zuid-Afrika of delen van de Verenigde Staten. Dat kan best spannend zijn. Maar gelukkig zijn aanvallen vrij zeldzaam, en zijn er enkele vrij simpele regels waarmee moeilijkheden met krokodillen voorkomen kunnen worden. Krokodillen zijn de perfecte moordmachines. Ze leven in rivieren en waterrijke en moerassige gebieden. Ze zijn meesters in de camouflage, en zo uitgerust dat ze jou kunnen horen en zien, zonder dat jij hen ziet. Daar komt nog bij dat ze slim zijn, en er om bekend staan dat ze hun prooi enkele dagen onopvallend bestuderen voordat ze toeslaan. De mens breidt zijn leefgebied, steden en dorpen, steeds verder uit, maar daarbij dringen we ook het territoria van krokodillen binnen. In Zuid-Afrika, de Verenigde Staten en Australië worden steeds vaker krokodillen ontdekt in rivieren, parken en langs populaire wandelroutes. Over het algemeen vallen krokodillen echter geen mensen aan, en je bent alleen in gevaar als je te dicht bij de oever in de buurt komt. In Australië bijvoorbeeld, zijn fatale aanvallen van krokodillen zeldzaam, en is er meestal niet meer dan 1 dode per jaar. Dat valt niet te vergelijken met het aantal verkeersdoden per jaar. In Afrika en Azië zijn deze aantallen vaak wel iets hoger, omdat de armere bevolking vaak dichter bij de rivieren woont, en dat water gebruiken om in te wassen en voor de watervoorziening. Hier zijn enkele tips om te voorkomen dat u wordt aangevallen!

Jachttechniek van krokodillen

Zoals reeds genoemd, zijn krokodillen meesters in de techniek van camouflage. Hun ogen, oren en neus liggen in een rij bovenop hun hoofd op zodanige wijze, dat dit de enige zichtbare lichaamsdelen zijn als zij in het water liggen. Ze kunnen tot twee uur onder water blijven zonder adem te halen. Krokodillen zijn heel slim, net als bij de hersenen van een mens hebben ze een cerebrale cortex. Dit betekent dat ze kunnen leren, onthouden en plannen kunnen maken. Ze bestuderen vaak enkele dagen de gewoonten van hun prooi. Als een dier bijvoorbeeld dagelijks gebruik maakt van dezelfde plek aan de oever om water te drinken, dan merkt de krokodil dat en zal hij de volgende dag klaarliggen om aan te vallen.

Hun gehoor en het gezichtsvermogen is erg gevoelig, ze kunnen trillingen in het water of de beweging op de oevers van veraf voelen. Als ze onder water zwemmen, zijn ze bijna niet te zien. Meestal zal een krokodil onder water liggen wachten tot de prooi langs komt lopen. Zodra de prooi op zijn gemak is en binnen het bereik van de krokodil komt, zet de krokodil zich af en springt hij met een enorme snelheid uit het water. De prooi heeft niet eens de tijd om te reageren en weg te rennen. De krokodile sleept zijn buit het water in, als deze nog niet dood is zal de krokodil de prooi onder water houden tot deze zal verdrinken.

Hoe voorkom je een aanval

Zorg dat je weet wanneer je je in krokodillenterritorium bevindt. Als dat het geval is, blijf dan weg van de waterkant, en wat je ook doet, ga nooit het water in om te zwemmen of vissen. In het water zijn krokodillen op hun best en snelst. Op het land zijn ze trager, en maken ze vaak slechts korte wandelingen, en nemen regelmatig rustpauzes. Ze kunnen zich op land alleen snel verplaatsen op korte afstanden, maar ze kunnen je nog wel steeds bespringen en aanvallen.

Kijk vooral uit 's nachts of voor de zonsopgang, want dat zijn de tijden waarin ze het meest actief zijn. En waar het gezichtsvermogen van de mens minder wordt in het donker, zijn de ogen van de krokodil hier perfect op aangepast, ze hebben zowel overdag als ‘s nachts uitstekend zicht.

Hier zijn een aantal eenvoudige richtlijnen die een aanval zullen helpen voorkomen:
  • Nooit zwemmen in het territorium van krokodillen! Laat je huisdieren (honden) er ook nooit zwemmen.
  • Blijf uit de buurt van rivieroevers en ander water waar krokodillen voorkomen (meertjes en plassen bijvoorbeeld). Probeer ten minste 3 meter land tussen jezelf en het water te houden. Klim niet op de bomen en takken die over het water hangen, en hang geen schommels op boven water. Houd altijd een oogje op uw kinderen, en zorg ervoor dat zij zich bewust zijn van de gevaren.
  • Als je toevallig toch een krokodil ziet, blijf dan goed uit de buurt! Het kan lijken alsof de krokodil slaapt, maar deze is zich ongetwijfeld bewust van je aanwezigheid. Lok een krokodil nooit uit met pesterijen. Blijf vooral uit de buurt van nesten, de moeder zal altijd in de buurt zijn, en beschermt haar eieren extra agressief.
  • Voer krokodillen nooit. Dit betekent ook dat u geen visresten in het water moet gooien na het vissen, of etensresten moet laten liggen na het koken. Hoewel dit niet opzettelijk voeden is, als je dit regelmatig doet op dezelfde plaats zal een krokodil dit opmerken, en ligt hij de volgende keer wellicht op je te wachten.
  • Blijf uit krokodillenterritorium na de schemering en als het donker is. Dit is wanneer krokodillen het actiefst zijn, en ze zien jou voordat jij hen ziet.

Als u zich houdt aan deze simpele regels, zul je over het algemeen geen problemen ondervinden met krokodillen. Dus wees niet bang om te wandelen in krokodillenterritorium. Zorg ervoor dat je bij het water uit de buurt blijft, en dat je weet wat je doet. Vraag de lokale bevolking altijd om advies, en of gebieden veilig zijn of niet. Blijf altijd op de aangewezen paden, en uit de buurt van het water. En dan kunt u gewoon genieten van uw vakantie.

Lees verder

© 2010 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Krokodil, het levensgevaarlijke reptielDe krokodil is een reptiel. Het is koudbloedig en zal daarom vaak in de zon liggen om op te warmen. Op deze manier zijn…
Krokodillen in de EvergladesIn het zuiden van Florida ligt de Everglades waar je kunt genieten van de prachtige natuur maar ook van de indrukwekkend…
KrokodilachtigeAlligators en krokodillen zijn onbevreesde jagers. Ze gaan achter iedereen aan die ook maar in de buurt van het water ko…
Kroko Loko, wie heeft de langste krokodil?Kroko Loko, wie heeft de langste krokodil?Kinderen zullen genieten van het spel Kroko Loko. Het is grappig, educatief en staat garant voor eindeloos speelplezier.…
De Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Zwitserse modelspoorlocomotief ‘Krokodil’ voor O-spoor werd tussen 1933 en 1941 door Märklin op de markt gebracht. He…

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je een aanval van een krokodil"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 15-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!