InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hooien voor hobbydieren

Hooien voor hobbydieren

Hooien voor hobbydieren Volledig uitgegroeid gras bevat voedingsstoffen en structuur. Dit is goed voor de spijsvertering van hobbydieren. Rond half mei kan het gras voor de eerste keer worden gemaaid, maar dat is mede afhankelijk van de weersomstandigheden. Het gemaaide gras droogt goed op een droge, zonnige dag bij een temperatuur vanaf 24 graden. Als het gras gedroogd is, kan het in baaltjes worden geperst of los worden opgeslagen. Met het hooi kunnen de dieren, in de wintermaanden, worden bijgevoerd.

Gras

In het voorjaar wordt vaak het eerste jonge gras gemaaid (rond april) en dit wordt ingekuild. Het gras bevat veel energie en weinig structuur. Het wordt aan melkvee gevoerd voor een hoge melkproductie. Daarom is dit gras minder geschikt voor hobbydieren.

Hobbydieren gedijen beter bij gras dat de kans heeft gekregen om uit te groeien. Dit gras bevat voedingsstoffen en structuur. Dit is goed voor de spijsvertering. Als de aren zichtbaar zijn kan het gras worden gemaaid. De eerste keer is rond half mei tot 1 juni maar dit is afhankelijk van de weersomstandigheden. Deze eerste snede hooi bevat veel fructanen (grassuiker) en is krachtig. Dit komt door de harde groei van het gras. Later in het jaar kan er nog één of twee keer gemaaid worden. Deze tweede of derde snede bevat minder suikers en energie omdat het gras rustiger groeit en stabieler is.

Het maaien

Kleine percelen kunnen met de hand worden gemaaid. Hiervoor kan een zeis worden gebruikt. Het maaien kan ook met een trekker met balkmaaier worden gemaaid. Met een balkmaaier komt er minder zand in het voer dan met een cirkelmaaier. Als u nog nooit met de zeis hebt gemaaid vraag dan aan iemand met ervaring om het voor te doen. De zeis moet worden afgesteld op de lengte en houding van de zeiser. De zeis moet voor het maaien heel scherp worden gemaakt en tijdens het maaien wordt hij scherp gehouden met een slijpwerktuig. (Dit heet een strik) Maai zo dat het gras in ruggen op het land komt te liggen. Dit heet maaien in het zwad. Maai het gras op een lengte van 7 a 8 cm zodat het snel weer aangroeit.

Hooien

Het is goed hooiweer als het zonnig is, vanaf 24 graden, met een droge oostelijke tot noordoostelijke wind. Als het toch gaat regenen, laat het gras dan in het zwad liggen. Het water rolt er dan voor een deel vanaf. Zodra het goed hooiweer is moet het gras worden verspreid. Een tot twee keer per dag moet het gras worden geschud. Het zwaardere, natte gras komt dan bovenop te liggen. Na een paar dagen wordt het gras droger en stekelig. Gras dat in de hoeken en op schaduwrijke plaatsen ligt kan worden verplaatst naar plekken waar het gras dunner in de weide ligt. Na 5 tot 7 dagen is het hooi goed genoeg om binnen te halen. Test het hooi door grasstengels op een knoopje in het gras te breken en kijk of er nog vocht te zien is, of neem een beetje hooi en wring het. Als de stengels breken dan is het hooi goed.

Het gras is hooi als het drogestofgehalte minimaal 80 procent is. Als hooi te veel vocht bevat is de kans op hooibroei groter. Dit kan brand veroorzaken. Bovendien gaat de kwaliteit van het hooi achteruit.

Het binnen halen

Kleine hoeveelheden kunnen los worden opgeslagen. Bij grotere hoeveelheden kan een loonwerker baaltjes persen van 15 of 20 kilo. Door het hooi vast te laten persen kan worden voorkomen dat de baal veel stof bevat. Het hooi behoudt ongeveer 2 jaar zijn kwaliteit, als het droog wordt bewaard.

Als het hooi niet droog genoeg is maar het moet door slechte weersomstandigheden toch worden verwerkt dan kan een loonwerker er foliebalen van maken. Het drogestofgehalte moet dan 50 procent zijn. Het gras broeit niet omdat het luchtdicht wordt afgesloten maar het kan wel verzuren. Dan lijkt het op kuilgras. De suikers uit het gras worden door melkzuurbacteriën omgezet in melkzuur en dat zorgt voor de houdbaarheid. De balen zijn ongeveer drie jaar houdbaar. Na het openen moet de baal binnen een week worden opgevoerd omdat het anders nog kan gaan broeien.

De kwaliteit

Goed hooi moet fris en kruidig ruiken. Hooi dat er grijs uitziet, muf ruikt en bij het schudden witte wolken verspreid kan schimmels bevatten die gevaarlijk zijn voor dieren. Grijze of bruine plekken in het hooi kunnen ook worden veroorzaakt door broei. Het is beter om dit hooi niet meer te voeren
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hooien voor hobbydieren"

Infoteur: Liza
Laatste update: 04-05-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!