InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Over de dolfijn

Over de dolfijn

Over de dolfijn Dolfijnen zijn zoals velen niet weten zoogdieren en geen vissen. Ze zijn warmbloeding net als dat wij mensen zijn. En ze bevallen ook van 1 baby per zwangerschap,genaamd een kalf. Dolfijnen zijn zeer sociaal en leven vaak in groepjes

Hun staart

Ze gebruiken hun staarten met op en neer makende bewegingen om zich zo door het water voort te bewegen. Ze gebruiken die staart ook bij het jagen op andere vissen. Ze meppen met hun staart hun prooi de lucht in om het te verdoven, en daarna op te scheppen als ze terug in het water vallen. Een dolfijn in het wild die met zijn staart op het water slaat, kan betekenen dat hij geïrriteerd is, of dat hij anderen waarschuwt voor gevaar.

Flippers

Hun flippers gebruiken ze als een soort van stuur om ze zo door het water heen te sturen. Ze worden ook gebruikt om mekaar te strelen als een soort van sociale band tussen dolfijnen. Dolfijnen die dicht bij mekaar staan (spiritueel) die zwemmen vaak synchroon met elkaar.

Tanden

Hun tanden bestaan uit een rij van kleine pegeltjes zodat ze glibberige vissen makkelijk kunnen vastpakken. Ze eten hun vis helemaal heel, beginnen bij de kop. In het wild is een open mond een teken van agressie net zoals het schudden van hun hoofd. Verergerde agressie is een mond die open en dicht klapt

Spuitgat

Dolfijnen ademen door hun spuitgat die boven op hun hoofd zit. Een dolfijn leegt en vult zijn longen met lucht in minder dan 1/5de van een seconde. Bij het uitademen, verlaat de zuurstof hun spuitgat met een snelheid van 100 mijl per uur. Als een dolfijn water in zijn spuitgat krijgt, kan hij verdrinken. Dus sterke spieren sluiten het spuitgat als de dolfijn onder water duikt.

Slapen

De ogen van een dolfijn bevatten een soort van slijmerig laagje, die hun ogen beschermt tegen het water. Om te slapen moet een dolfijn maar de helft van zijn hersenen uitschakelen, aangezien het ademen automatisch gaat. Dolfijnen nemen maar korte slaapjes drijvende net onder het oppervlakte. Vaak zijn dolfijnen heel actief in de avond, voor velen is dit voedertijd.

De huid

Hun huid is zo glad dat ze makkelijk door het water kunnen glijden. Hun huid heeft soms tandafdrukken of plekjes van het stoeien met andere dolfijnen. En ze kunnen snel verbranden als ze ergens zouden stranden. Hun lichamen zijn heel erg gestroomlijnd om ook zo snelheid te krijgen in het water. En hun oren worden zelden opgemerkt, want het zijn maar kleine gaatjes achter hun ogen

Jongen

Dolfijnen dragen hun jong in de baarmoeder voor ongeveer 12 maanden. Bij de geboorte is een dolfijnen kalf ongeveer 90 tot 130 cm lang. En kan zo uitgroeien tot ongeveer 4 meter en tot 40 jaar oud worden. De baby word geboren met de staart eerst, en blijft vervolgens tot meestal 4 jaar bij de moeder zogen. De baby blijft meestal 3 tot 6 jaar bij de moeder, in die tijd leert hij hoe te socialiseren met anderen en allerlei etenstechnieken. Vrouwtjes blijven vaak bij hun moeder en zusters. Terwijl mannetjes toch vaak een groepje vormen bij andere mannen. Dolfijnen communiceren door een soort van fluiten, elke dolfijn heeft zijn eigen fluit stijl. En door veelvuldig tegen hun baby te fluiten leert de baby zijn moeder te herkennen.
© 2007 - 2019 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Over de dolfijn"

Reacties

Juliette, 27-05-2017 12:55 #2
Ik heb zelf ook een keer met dolfijnen gezwommen in de zee.

Nisrien, 28-10-2014 19:23 #1
Ik vraag me af: In het dolfinarium krijgen dolfijnen 8 kilo vis. Maar waar laten ze al dat eten? Is hun maag wel groot genoeg?

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 23-05-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!