InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Met uw pup naar puppycursus

Met uw pup naar puppycursus

Met uw pup naar puppycursus U heeft net een nieuwe pup, hoe begint u nu met dingen aanleren? Een puppy heeft een goede opvoeding nodig om daarna een fijn maatje te worden. Een puppycursus kan goed helpen om te zorgen dat het een sociale hond wordt die relatief gehoorzaamd. In dit artikel kunt u informatie vinden over waarom de puppycursus een goede aangelegenheid is en meer.

Waarom naar puppycursus?

Puppy's zien er altijd heel schattig uit, u bent gauw geneigd een puppy zijn zin te geven met dingen. Op de puppycursus leert u om te gaan met wat aanstellen is en wanneer hij bijvoorbeeld piept omdat hij zijn behoefte moet doen. Niet alleen de u leert, maar zowel hond als baas zullen van de cursus leren. Mocht u bekend zijn met een pup zindelijk maken en de basiscommando's als zit, af, blijf enzovoorts dan is het nog steeds een goed idee om op puppycursus te gaan, waarom? Omdat de pup tijdens de cursus in zijn socialisatiefase zit en op dit moment heel snel zal wennen aan dingen. Zo leert hij op de puppycursus sociaal worden naar andere honden, went hij direct aan het ritje met de auto en hij leert spelen dankzij het beloningsspeeltje dat u mee neemt. Ook kunt u met al uw problemen en vragen rondom de pup ook terecht bij de hondenvereniging.

Wanneer op puppycursus?

De puppy mag vanaf 8 weken op puppycursus, het is ook aanbevolen om direct met hem op puppycursus te gaan. In de periode van 3 tot 12 weken zit de pup in de socialisatiefase. In deze fase leert de hond dingen gemakkelijk aan en zal hij snel wennen aan geluiden. De pup heeft dan pas 1 enting gehad waardoor mensen vaak gaan twijfelen. Echter hebben alle pups daar pas één enting gehad waardoor het risico op ziektes zeer klein is. De duur van de puppycursus varieert van zo'n 10 tot 15 lessen.

Wat neemt u mee?

  • een halsband
  • een vaste lijn (geen flexi) van rond de 1.2 meter.
  • beloningsvoertjes
  • beloningsspeeltje(zonder piep)
  • inentingsboekje

Beloningvoertjes

De beloning moet echt iets zijn wat de hond heel lekker vind, hij moet het natuurlijk wel echt als beloning zien. Kies iets uit met een sterke geur zodat de hond er wel op af gaat. De snoepjes moeten zo klein zijn dat hij het zonder kauwen door kan slikken, kies dus ook voor een zachte beloning. Enkele geschikte voertjes zijn:
  • van die zachte botvormige trainingssnoepjes
  • frolicjes in stukjes gemaakt
  • kaas
  • rodiworst
Zorg dat u makkelijk bij de beloning kan zodat hij direct beloont word na hij gedaan heeft wat hij moest doen.

Spanningsboog

Een puppy heeft een zeer lage spanningsboog. Dit betekend dat hij zich niet lang op één ding kan concentreren. Dit bouwt vanzelf met de puppycursus op. Hou er dus wel rekening mee dat de pup er nog niet veel aan kan doen dat hij zijn concentratie soms verliest. U kunt de concentratie er weer bij halen door een leuk/hoog stemmetje op te zetten, hem uit te dagen met een speeltje of in uw handen klappen. Een puppycusus duurt meestal een half uur tot 3 kwartier zodat de pup zich niet te lang hoeft te concentreren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Met uw pup naar puppycursus"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 16-07-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!