InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Leer uw hond spelenderwijs apporteren

Leer uw hond spelenderwijs apporteren

Leer uw hond spelenderwijs apporteren Honden vinden het apporteren leuk om te doen. Honden leren graag iets van hun baas. Als ze weten hoe ze dat kunnen doen, helpen ze u graag. Sommige honden komen u de krant brengen, andere een speeltje. Maar hoe leert u uw pup en hond om zo te apporteren? Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Hiermee leert uw hond u kennen en u uw hond. Een hond leren apporteren en africhten kan daarom best leuk en gezellig zijn.

Jachthonden

Het apporteren werd vroeger vooral geleerd aan de jachthonden. Als een buit was geschoten, was het handig als de jachthond het ging halen en het u kwam apporteren. Maar apporteren is ook iets wat vele honden graag doen. Niet met een buit, maar een speeltje, kluif, noemt u maar op. Dan wordt het een leuke bezigheid tussen baas en hond, waarbij u uw hond verder kunt africhten.

Wat is apport?

Het apporteren houdt in dat de hond op uw commando iets gaat halen, het komt brengen en los laat zodat u het kunt oppakken en de hond kunt belonen voor zijn inspanningen.

Leer uw hond apporteren

Hoe leert u uw hond apporteren. Welnu, als volgt. we gaan ervan uit dat uw hond al enkele commando’s, zoals hier en zit, kent en niet meer een lieve kleine puppy is. Zo pakt u het aan:

Stappenplan apporteren leren

1. Handschoen apporteren
Pak iets waarin de hond geïnteresseerd is, zoals een handschoen of speeltje. Houdt die in uw rechter hand en daag de hond uit het te pakken.

2. Gooi het speeltje weg
Als het zo ver is dat hij het wil pakken, gooit u het speeltje weg. De hond zal er achter aan gaan. Geef nu rustig het commando apport.

3. Hond belonen
Als hij het speeltje oppakt, laat u weten dat u tevreden bent en zegt dat ie braaf is. Wacht nu even en probeer de hond met speeltje in zijn bek naar u terug te lokken. Bijvoorbeeld door iets lekkers in uw hand te nemen en dat de hond te tonen. Houdt nu uw hand onder zijn bek. As hij het loslaat prijst u hem wederom en geeft u hem wat lekkers. Voorkom dat u voortijdig aan het speeltje gaat trekken. Dat zal namelijk averechts werken, waardoor de hond het speeltje niet los laat, maar er juist hard aan gaat trekken.

4. Hond leren loslaten
Het afnemen van het speeltje doet u met het commando LOS en het vastpakken met VAST. Als de hond in het begin niet los laat, kiest u voor een nieuw speeltje, en probeert het opnieuw.

5. Vasthouden door de hond
Lukt het allemaal wel, en bent u al wat verder met de hond dan leert u de hond apporteren met iets dat al op de grond ligt. Laat ook dat door de hond naar u toebrengen en loslaten via LOS, of vasthouden via VAST.

6. Herhalen
Herhaal dit totdat u tevreden bent.

Hond apporteert niet

Elke hond kan van nature apporteren. Maar niet alle honden willen het doen. Dan nog kunt u ze het op speelse wijze leren. Roep de hond bijvoorbeeld, wanneer u met iets heel anders bezig bent, en zorg dat hij 1 maaltijd heeft overgeslagen. Verberg vervolgens wat lekkers in wederom een handschoen of speeltje. Het zal zeker de interesse van de hond opwekken. Gooi het een paar meter weg. De hond zal er achter aan gaan, het besnuffelen, en misschien proberen kapot te trekken. Al snel zal hij het niet meer willen afstaan. Begeleid dat met de commando’s APPORT en VAST. Pak nu met zachte dwang de handschoen en geef de hond wat van het lekkers. Herhaal deze procedure tot het allemaal vlekkeloos verloopt. Na een paar keer herhalen, zal de hond het apporteren zeker leuk vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een puppy ophalen en thuis laten wennenEen puppy ophalen en thuis laten wennenHet is eindelijk zover, je hebt een puppy uitgezocht en deze mag mee naar huis. De eerste dag van de jonge hond is een z…
Met uw nieuwe puppy naar de dierenartsMet uw nieuwe puppy naar de dierenartsAls u net een nieuwe puppy bij een kennel of fokker hebt opgehaald, is het altijd goed om voor controle ook snel met de…
Africhten en opvoeden van hondenAfrichten en opvoeden van hondenHoe vaak stoor je jezelf er wel niet aan? De hond van de buren die aan een stuk door blijft blaffen. Een opspringende ho…

Reageer op het artikel "Leer uw hond spelenderwijs apporteren"

Reacties

Iris, 09-08-2012 16:11 #4
Beste Zeemeeuw,
Mijn hond houdt een stokje maar een seconde vast en laat het dan vallen. Hoe leer ik hem iets vast te pakken?
Hartelijke groeten Reactie infoteur, 09-08-2012
Beste Iris,
Wat goed werkt is een brokje of iets wat de hond lekker vindt, iets verder weg te werpen en hem dan naar je toe te roepen (in de trant van kom kom kom, op een vriendelijke toon die steeds iets hoger wordt). Of een speeltje, of een speeltje met een brokje. Of iets wat die leuk vindt met een touwtje eraan dat je langzaam naar je toe haalt. Het is de kunst om zijn interesse in een object te wekken en wel zo dat ie het leuk gaat vinden. Met dwang lukt het niet, dus dan maar met de zachte hand :).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Betty de Bruijn, 30-07-2011 22:49 #3
Mijn hond fleur rent met de bal weg gaat op haar rug liggen en vertikt het om hem terug te brengen zelf komt ze niet als ik stukjes kippenfilef laat zien.
Ben bang dat ze de bal nooit gaat terug brengen. Reactie infoteur, 31-07-2011
Beste Betty de Bruijn,
1. Is er misschien iets anders wat ze heel leuk vindt en waarmee u haar in het begin wel kunt terug lokken? Een piepend speeltje bijvoorbeeld.
2. Een kippenfilet gaat er meestal wel in als ze hem kan ruiken. Geef voor het weggooien van de bal een stukje, zodat ze weet wat het is en uw handen een beetje ruiken, en probeer het dan nog eens. Wacht even met voeren thuis voordat u met de bal gaat spelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peggy Sue, 12-01-2010 14:53 #2
Hoi,
Mijn hond trekt namelijk enorm aan de riem als ik met hem ga lopen, ook na constant corrigeren. Ik zag enige tijd geleden op zo?n teleshopping kanaal een trainingsmethode voor honden. Daarna ben meteen gaan googlen en kijken op YouTube en dit kwam ik dus tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=VzpJ26uXFwM

Wie heeft er enige ervaring mee of denkt erover om dit aan te schaffen?

Jef, 18-05-2008 12:05 #1
Ik hoop dat deze methode werkt wij hebben 1 labrador die goed apporteert en 1 berner die voor spelen geen interesse heeft, onze beide honden zitten in de b klas en kunnen zo niet naar de c. mocht iemand tips hebben laat gerust weten

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-09-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Puppy
Reacties: 4
Schrijf mee!