InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Wat te doen als het paard onder u uit rent?

Wat te doen als het paard onder u uit rent?

Wat te doen als het paard onder u uit rent? Er zijn veel problemen die meerdere mensen tijdens het paardrijden tegen zullen komen. In dit artikel behandel ik het probleem waarbij het paard onder u uit rent. Let op, dit probleem ligt niet altijd in de training maar kan ook zeker een medisch probleem zijn. Sluit dit eerst altijd uit voor u verder gaat met trainen.

Hoe merkt u dat een paard onder je vandaan loopt

U voelt dat als het paard aan moet springen in galop hij begint te rennen, u bent bijna verplicht te gaan hobbelen in het zadel omdat deze snelheid niet goed uit te zitten is. Vaak rent het paard op dit moment ook met het hoofd in de lucht en zijn ze lastig terug te rijden. Op het moment dat u het paard langzamer wilt laten gaan in galop zal hij waarschijnlijk gauw terug vallen in de draf.

Gezondheid

Dit probleem is niet altijd met training op te lossen, maar het kan mogelijk een medisch probleem zijn. Sluit dit altijd eerst uit voor u met de training verder gaat. Er bestaat een grote kans dat hij of last heeft van zijn tanden of bijvoorbeeld erg vast zit in zijn rug. Als een paard last van zijn tanden heeft hoeft dit niet altijd te betekenen dat hij ook niet goed eet. Een teken kan wel zijn overmatige speekselvorming. Bij de rug zou u het eventueel kunnen merken als u met uw vingers langs de ruggengraat heel zachtjes drukt, mocht hij een reactie geven kan het goed zijn dat hij daar last heeft. Ga niet zelf gokken op dat moment of het paard vast zit in zijn rug of dat het iets anders is met zijn rug, laat hem gewoon even nakijken voor alle zekerheid.

Controle houden

Als uitgesloten is dat het het iets medisch kan zijn kunt u verder kijken. Veel mensen zullen automatisch terug trekken als hun paard onder hun vandaan schiet. Doe dit niet, u paard zal blijven doordrammen. Wat u wel kunt doen is het paard te veel zijn zin geven. Wilt hij hard? Dan rijd u het paard nog wat meer vooruit, probeer goed in het zadel te blijven zitten zodat u wel stabiel en in balans blijft. Na een tijd zal het paard het galopperen zat zijn aangezien het rennen niet werkt en terug willen gaan naar draf. Kies er op dit moment voor om nog een tijdje door te galopperen, zo is hij er vanzelf op uitgekeken. Doe dit alles wel gecontroleerd. Stuur hem hoe lastig het ook kan zijn op een grote volt, sluit hem goed op aan de buitenkant zodat hij er niet tussen uit gaat.

Oefening baart kunst

Blijf dit herhalen zolang het paard dit doet, het zal vanzelf minder worden als het paard het door heeft. Zorg dat u de baas bent, het tempo bepaald en de oefening. Het kan een tijd duren voor het probleem minder zal worden, maar geef het niet op. Als het u niet lukt het probleem op te lossen neem dan een goede instructeur/instructrice in handen die u ver kan helpen. Blijf met grote problemen niet te lang alleen aanmodderen. Er bestaat een kans dat uw aanpak niet werkt voor uw paard.

Als hij schrikt en wegschiet

Als een paard schrikt en daarom in rengalop er vandoor gaat rijd het paard dan niet vooruit. Neem het paard terug en doe alsof er niks aan de hand was. Rijd gewoon het rondje opnieuw, kom steeds dichterbij het punt waar het paard schrok zodat hij na een aantal keer ziet dat er niks aan de hand is.

Bij het springen

Hou goed in uw achterhoofd dat een talentvol springpaard graag naar de hindernis toe trekt. Voor de hoger springsport zou je dit bijna een eis aan een springpaard kunnen noemen. Trek het paard niet terug, dit kan leiden tot een weigering. Hou wel contact op twee teugels en twee beugels zodat hij recht op de hindernis af gaat. Het belangrijkste bij het springen is het stil zitten, zit rustig en blijf zitten tot het moment waarop het paard de afzet moet gaan doen. Ook tussen twee hindernissen, ga zo snel mogelijk weer rustig in het zadel zitten. Bij de training kunt u eventueel oefenen door een volte te draaien voor een hindernis en op het moment dat hij op gewenst tempo galoppeert over de hindernis te gaan. Regelmaat tussen het springen door dressuur oefeningen gaan doen kan ook helpen om het paard weer te controleren.

Wellicht kan de juiste instructrice u goed begeleiden bij dit probleem.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat te doen als het paard onder u uit rent?"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 07-02-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!