InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Cursussen voor hond en baas

Cursussen voor hond en baas

Cursussen voor hond en baas Een cursus volgen met uw hond is zowel leuk voor de hond als voor de eigenaar. U zult er niet alleen op de vereniging plezier van hebben, maar ook thuis als u merkt dat de hond beter gaat gehoorzamen en u de hond beter kunt begrijpen. Daarnaast zijn sommige cursussen ook behoorlijk sportief waardoor u ook aan uw eigen conditie kunt werken.

Waarom op cursus?

Een cursus hoeft zeker niet alleen te zijn om uw hond enkel te leren op voeden. Dit is echter wel een belangrijk en handig aspect wat er bij de trainingen bij komt kijken. Bij sommige cursussen zijn de handlers(de baasjes van de honden) ook actief bezig waardoor u als het ware samen aan het sporten bent. Andere reden die het volgen van een cursus interessant maken zijn:
  • de hond heeft er meestal plezier in
  • u bouwt een band op met uw hond
  • de hond krijgt een extra uitdaging
  • u kunt over de hond en zijn gedrag leren
  • u heeft misschien een doel om naar toe te werken
De puppycursus is de belangrijkste cursus voor uw hond en als het uw eerste hond is dan ook voor u. Tijdens de puppycursus leert de hond namelijk sowieso die één maal per week goed te socialiseren met soortgenoten. Dat is vooral op jonge leeftijd erg belangrijk.

Hoe vaak

Meestal volgt u één maal tot twee maal per week cursus met uw hond. Zorg dat de hond ook voldoende rust krijgt en dat u niet te veel gaat eisen. Een cursus duurt meestal een bepaald aantal weken en loopt ongeveer van februari/maart tot juni en van augustus/september tot eind november. U betaald voor een cursus meestal een lidmaatschap, administratiekosten en de cursus zelf. Het lidmaatschap is bij sommige verenigingen eenmalig.

Puppycursus

U kunt bij de meeste hondenscholen met uw pup terecht zodra u hem/haar in huis heeft. Dit zal meestal met 8 weken zijn. Op deze leeftijd zit de pup ook nog in de eerste socialisatie fase. Deze fase duurt ongeveer tot hun 12e week. Tijdens deze periode zijn pups voornamelijk nieuwsgierig en kunt u ze goed aan dingen laten wennen, vandaar dat het ook ideaal is om in ieder geval voor de 12e week te beginnen met een puppycursus. Tijdens de cursus leert uw pup wat basiscommando's zoals zit en af zijn, maar ook leert hij/zij dingen aan die gewoon moeten worden zoals dat u de tanden wilt bekijken. Bijna alle cursussen worden afgesloten met een examen.

Gehoorzaamheidscursus

Bij een gehoorzaamheidscursus kunt u terecht als uw hond ongeveer 5 á 6 maanden oud is. De cursus kan ook gevolgd worden als uw hond al ouder is en u besluit een cursus te volgen. Tijdens een gehoorzaamheidscursus worden onder andere de commando's iets uitgebreid en wordt er gewerkt aan het wandelen aan de riem zonder te trekken. Deze cursus wordt ook wel elementainer gehoorzaamheid genoemd en afgekort EG. Hierna kunt u eventueel de cursus gedrag en gehoorzaamheid(GG) volgen.

Flyball

Bij flyball neemt de hond 4 hindernissen om vervolgens door met zijn poot te drukken een bal uit te machine laat komen. De hond zal deze moeten vangen en terug brengen. De delen van dit geheel worden vaak los van elkaar aangeleerd om vervolgens alles aan elkaar toe te voegen. Flyball is een teamsport, als u op wedstrijd wilt zult u met zes mensen in één team zitten. Het gaat om de snelheid en het aantal fouten die worden gemaakt.

Agility/behendigheid

Bij behendigheid zult u de hond helpen een parcour rond te komen. Het is dus ook voor de handler een actieve bezigheid. De hond neemt bij behendigheid allerlei hindernissen zoals een sprong, een slurf, een wip, paaltjes en nog meer. De hond leert de hindernissen en u leert hoe u de hond de juiste weg kan wijzen. Het gaat hierbij om de snelheid en om fouten die worden gemaakt.

Doggy dance

Bij doggy dance leert uw hond allerlei kunstjes zoals bijvoorbeeld plat op zijn zij liggen, door uw benen heen lopen, buigen enzovoorts. Door verschillende oefeningen samen te voegen begint het al op een dans te lijken. Er is wel relatief veel geduld voor nodig aangezien u uw hond niet teveel oefeningen door elkaar heen kan leren. Uiteindelijk een muziekje erbij en u kunt met uw hond dansend door het leven.

Voor wie?

De cursussen zijn meestal toegankelijk voor mensen vanaf 13 á 16 jaar. Sommige hondenscholen geven ook speciaal cursussen voor kinderen. Zolang u nog in goede conditie bent kunt u zelf alle cursussen mee volgen. Het is wel verstandig goed schoeisel te dragen zodat u niet uit zult glijden.
Bij honden wordt er wel gekeken naar of een cursus verstandig is, een Basset hound of Tekkel kunnen namelijk mogelijk eerder blessures op lopen dan bijvoorbeeld een Border collie.
Voor de cursussen agility, doggy dance en flyball zal de hond al wel moeten gehoorzamen, dit kan van te voren getest worden. Hier boven staan enkel een paar van de cursussen vermeld die men kan volgen in Nederland. De bovengenoemde disciplines zijn slechts een aantal voorbeelden, er zijn nog veel meer verschillende cursussen.

Wedstrijden

Uiteraard is het niet verplicht om deel te nemen aan wedstrijden. Als u dat wel wilt dan zijn er voor bijna alle disciplines wedstrijden. Een vereniging organiseert vaak ook oefenwedstrijden waarbij het vooral om de lol gaat, maar waarbij u ook goed kunt kijken of u en uw hond er klaar voor zijn.
Gerelateerde artikelen
Hondentraining Train je hond met handsignalenHondentraining Train je hond met handsignalenAls je de hond commando’s gaat leren, kun je hem gelijktijdig leren hoe op je gebaren te reageren. Het aanleren van mond…
Leer uw hond spelenderwijs apporterenLeer uw hond spelenderwijs apporterenHonden vinden het apporteren leuk om te doen. Honden leren graag iets van hun baas. Als ze weten hoe ze dat kunnen doen,…
Een hond basisoefeningen lerenIedereen wilt graag dat de hond wat commando's kent, het kan in vele situatie's handig van pas komen en zo kunt u werken…
Een puppy in je huishoudingEen puppy in je huishoudingEen kleine pup, zo lief en teder, net in uw huishouding gekomen, of u wilt graag een hond/puppy. Maar zoveel hebben ze n…
Tips voor het trainen van uw hondTips voor het trainen van uw hondJe bent de trotse eigenaar van een hond. Maar nu komt het moeilijkste. Het trainen van de hond. Hieronder volgen een aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Cursussen voor hond en baas"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-06-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!