InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Adopteren dieren ook wel eens andere dieren?

Adopteren dieren ook wel eens andere dieren?

Adopteren dieren ook wel eens andere dieren? Een hond die een kat zoogt, een veulen dat bij een andere dan de eigen moeder de eerste maanden doorkomt, het gebeurt ook bij dieren. Deze adoptie bij dieren is soms tegen de regels, want reuk bepaalt heel veel in het dierenrijk. Toch adopteren dieren wel andere dieren. Ook als de dieren van een ander ras zijn. Maar waarom adopteren dieren eigenlijk andere dieren?

Moeder en jong herkennen elkaar aan de geur

De meeste zoogdieren herkennen hun jongen aan hun geur. Een paard dat in de wei staat met nog veel meer andere moederpaarden en hun veulens herkent haar eigen kind aan zijn of haar specifieke geur. Ook het veulen zelf herkent de moeder op die manier.

Lammeren ruiken hun moeder soms niet goed

Bij schapen gaat dat wat moeilijker. Deze dieren leven vaak in grote kudden en lammeren vergissen zich nog wel eens in wie nu eigenlijk de echte moeder is. De schapenmoeders echter weten precies wie hun eigen kroost is. Komt een lam dus naar een schaap en wil het gaat drinken, dan snuffelt de moeder eerst aan het achterwerk van het jong om te kijken of het wel de eigen kinderschare is. Komt de reuk niet overeen, dan wordt het lam afgestoten en moet het op zoek naar de eigen moeder. Lammeren die ouder worden hebben overigens op een gegeven moment zelf ook door wie hun moeder is en wie niet. Hun reuk ontwikkelt zich erg snel en moeder en kind weten elkaar dan feilloos te vinden.

Het scheren van schapen: verwarring doordat geuren mixen

Het scheren van de dieren gooit echter wel vaak roet in het eten. Omdat de schapen met hetzelfde apparaat worden ontdaan van hun wol, gaan de geuren over van het ene dier op het andere. De dieren weten dan niet meer bij wie ze horen. Een goede schapenscheerder weet dit overigens en zal daar bij het scheren rekening mee houden en er voor zorgen dat dit niet gebeurt.

Adoptie bij dieren

Ondanks dat de dieren elkaar dus herkennen aan de geur komt adoptie onder dieren toch voor. Daarvoor zijn echter wel bijzondere omstandigheden nodig. Als een paard bijvoorbeeld net haar veulen heeft afgestaan (bijvoorbeeld omdat het jong is verkocht) en het nog in de eerste dagen van heimwee naar het jong is, kan heel goed een ander veulen bij de moeder worden gebracht die bijvoorbeeld is verstoten of waarvan de moeder te weinig melk heeft gegeven. In die eerste fase is dat gevoel overheersend. Een merrie die haar jong kwijt is, heeft bovendien nog vaak melk en wil dat ook graag kwijt. Om die reden kan in die beginperiode een merrie dus wel een ander veulen opnemen.

Hond brengt een kitten groot

Hetzelfde geldt voor een hond die bijvoorbeeld een kat adopteert. Een schijnzwangere hond bijvoorbeeld die melk geeft, hunkert naar een jong. Ook als dat jong een dier is waar een hond vaak in normale gevallen een hekel aan heeft. Is de relatie eenmaal gelegd dan zijn hond en kat moeder en kind voor het leven. De kat verwelkomt de moeder en ziet niet dat het een ander dier is, maar vecht bijvoorbeeld wel met andere honden. Ook de moederhond kan een grote hekel hebben aan andere katten, terwijl het jong dat ook een kat is met rust wordt gelaten.

Oppassen met adoptie bij dieren

Overigens is het wel altijd oppassen geblazen met het bijeen brengen van een jong met een vermeende nieuwe ouder. Het gaat niet altijd goed en grote voorzichtigheid is dan ook geboden. Blijf erbij om te voorkomen dat het mis gaat. Leg de kat bij de hond aan, maar doe dat rustig en voorzichtig of dek de ogen van de hond eerst even af zodat hij eerst aan het kleine katje kan wennen.
Gerelateerde artikelen
Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat?Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat?Er komt een tijd dat je veulentje zonder zijn of haar moeder verder moet gaan. Je hebt het veulen bijvoorbeeld verkocht,…
Waaraan moet je denken bij het fokken van een veulen?Waaraan moet je denken bij het fokken van een veulen?Rond de lente ziet u de veulens weer vrolijk dartelen in de weide. Voor elke paarden eigenaar is dit weer een moment waa…
Red bag deliveryEen red bag delivery houdt in dat het veulen ter wereld komt met een rood vlies (de placenta) om zich heen, het is een v…
De veulen opfok: huisvesting voor jonge paardenDe veulen opfok: huisvesting voor jonge paardenElk jaar worden er weer veel veulens gefokt in Nederland. Tot respectievelijk zes maanden oud lopen deze dieren nog bij…
Veulen met de hand opvoedenJe merrie is gedekt, nu begint het wachten op het veulen die over 11 maanden geboren wordt. Je ziet de buik groeien, het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Adopteren dieren ook wel eens andere dieren?"

Reacties

Helga, 15-10-2017 06:31 #2
Gisteren zag ik een poes met een aapje dat bij haar dronk, ik heb filmpjes en foto's om het te bewijzen. Ik vraag me af of dat goed gaat… Heeft poes genoeg voeding?
(Dit is in Luang Prabang, Laos) Reactie infoteur, 16-10-2017
Dat weet ik natuurlijk niet. Als je nog in de buurt bent zou je dat kunnen checken of een dierenarts (als die daar zijn) kunnen vragen.

Vic Dierckx, 17-12-2012 11:48 #1
Ik houd me bezig met het trainen van honden die later schapen moeten gaan drijven, hoeden en eventueel bewaken. Ik werk met klassieke rassen, niet met Border Collie.
Daar is weinig literatuur over voorhanden. Onlangs las ik in een (oud) boek dat men in bepaalde streken de pup bij geboorte afneemt van de teef en de pup plaatst in het hok van een ooi met lammeren. Het schaap wordt dan adoptiemoeder van de hond die later met de schapen gaat werken. De lammetjes worden zijn broertjes en zusjes. Heeft iemand ooit over deze experimenten gehoord of gelezen, of er een eigen of wetenschappelijke mening over?
Vic Dierckx

Infoteur: Singalees
Laatste update: 08-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!