InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Chocogarnalen in het aquarium

Chocogarnalen in het aquarium

Chocogarnalen horen tot de minder bekende soorten garnalen die in het aquarium gehouden kunnen worden. Dit waarschijnlijk omdat ze ook kleine vissen eten. Toch zijn het interessante beestjes.

De Choco-garnaal

De Chocogarnaal is ook bekend onder zijn Latijnse naam: Macrobrachium sp. Choco. Daar hij onderdeel is van de familie Macrobrachium, valt hij, samen met 130 andere soorten, onder de glas- of zoetwatergarnalen.

Deze diertjes worden tot 6 tot 10 centimeter lang, exclusief scharen. Het zijn dus vrij grote beestjes. Ook kunnen ze aggressieve neigingen vertonen tegenover andere vissen. Het is daarom beter om een speciaalaquarium in te richten voor deze beestjes. Meerdere aquarianen hebben een Chocogarnaal in het gezelschapsaquarium gehouden zonder te weten wat het beestje precies deed, daarom heeft de Chocogarnaal een slechte reputatie opgebouwd.

De naam Chocogarnaal is ontleend aan het meer waarin deze garnalen leven: het Chocomeer in Colombia. Toevallig of niet: de garnalen hebben een donkere, chocoladebruine kleur.

In het Engels wordt deze soort Chocolate Shrimp genoemd, in Duitsland Schoko Garnele.

Verzorging

Waterwaardes

Temperatuur: 18-28 graden

Het gebruik van zacht water is aan te raden. Verder zijn de waterwaardes van weinig belang. Zorg wel dat er genoeg calcium in het water aanwezig is om het pantser in goede conditie te houden. Hier zijn speciale preparaten voor verkrijgbaar in de handel

Inrichting en Beplanting

Omdat Chocogarnalen vrij groot worden, hebben ze ook een tamelijk ruim aquarium nodig. 60 centimeter is wel het minimum. De inrichting is maar van weinig belang. Enkele stukken kienhout en wat mooie planten (naar eigen smaak) voldoen prima. Wat drijfplantjes is ook aan te raden, maar is niet noodzakelijk. De richtlijn voor het houden van deze garnalen is: 1 garnaal op elke 10 liter water.

Voeding

Chocogarnalen zijn, net als andere garnalensoorten, echte alleseters. Algen, voederresten, gekookte of geblancheerde groenten, afgestorven planten, ze eten het allemaal. Let op: Chocogarnalen schuwen niet om een (kleine) vis te pakken, houdt ze daarom liever niet met kleinere vissen, of met vissen die zich 's nachts op de bodem ophouden. Chocogarnalen zijn wel weer heel geschikt om van een overschot kleine visjes (zoals guppen en andere levendbarende vissen) af te komen. Ook zijn ze niet geschikt om te houden met andere garnalensoorten.

Houdt je Chocogarnalen met grotere vissen, houdt er dan rekening mee dat de garnaal na het vervellen een makkelijke prooi is voor grote vissen. De garnaal vervelt elke 4 tot 5 weken, waarna zijn pantser een tijdje heel zacht is.

Voortplanting

De voortplanting is vrij lastig te realiseren, maar is wel te doen. Er is echter maar weinig over bekend, behalve dat Chocogarnalen zich voortplanten in zoet water. Waarschijnlijk is het raadzaam om de temperatuur vrij hoog te houden, dit is bij andere garnalen ook het geval. Denk aan een graad of 25 a 26. Zorg ook voor zacht water.

Wil je meerdere garnaalsoorten samen houden? Bekijk dan in dit Kruisschema of ze onderling kruisen.

Mocht je graag jonkies willen en heb je nog maar weinig ervaring met kweken, dan kun je wellicht beter een andere garnalensoort kiezen, bijvoorbeeld de Vuurgarnaal. De Vuurgarnaal blijft ook een stuk kleiner dan de Chocogarnaal, en is daarom ook geschikt voor de gezelschapsbak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glasgarnalen in het aquariumDe naam zegt het al: de Glasgarnaal is een doorzichtige garnaal. De Glasgarnaal is een zeer geschikte aquariumbewoner da…
Japonicagarnalen in het aquariumDe populariteit van het houden van garnalen in het aquarium neemt snel toe. En terecht. Garnalen zijn leuke beestjes, en…
White Pearl-garnalen in het aquariumDe White Pearl is een echte blikvanger in het aquarium. Door zijn helwitte kleur valt hij goed op. Daarnaast zijn deze g…
Ninjagarnalen in het aquariumDe Ninjagarnaal heeft een nogal gevaarlijke naam die hij echter geen eer aan doet. Ninjagarnalen zijn zeer vriendelijke…
Regenbooggarnalen in het aquariumDe Regenbooggarnaal is een van de vele garnalensoorten die de laatste jaren erg populair zijn in de aquariumwereld. Geen…

Reageer op het artikel "Chocogarnalen in het aquarium"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Garnalen
Schrijf mee!