InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: Connemara-pony

Paardenras: Connemara-pony

De Connemara-pony is een ras dat vroeger onder barre omstandigheden in het wild leefden. Dit heeft er voor gezorgt dat deze pony nog steeds een goed uithoudingsvermogen heeft. Door zijn goede uithoudingsvermogen is het wel nodig dat deze pony voldoende beweging krijgt. De Connemara is een uitstekende kinderpony.

Geschiedenis

De Connemara-pony heeft zijn naam te danken aan het gebied waar hij vandaan komt, Connemara. Dit is een heuvelachtig gebied in het uiterste westen van Ierland waar het klimaat vaak guur is. Dankzij de barre omstandigheden is de Connemara-pony nog steeds een ras met een uitstekend uithoudingsvermogen. De Connemara is een kruising uit onder andere:
  • Kelten pony
  • Arabier
  • Jennet
  • Hackney
  • Volbloed
  • Berber
Het stamboek van de connemara-pony werd geopend in 1926.

Exterieur

De Connemara heeft een echt pony hoofd met grote ogen en oren. Deze pony heeft een mooi angezette, lange hals. Als de manen niet onderhouden zijn vormen deze een wilderige bos. Dit ras is compact gebouwd en heeft korte, droge benen met dikke pijpen.

Grootte en kleur

De schofthoogte van de Connemara ligt tussen de 1.33 en 1.48 maar er komen ook grotere exemplaren voor. Oorspronkelijk waren alle Connemara's Isabellen met een aalstreep, zwarte benen, neus en oren. Tegenwoordig is Isabel nog maar zeldzaam. De pony wordt nu voornamelijk gezien als schimmel maar ook bruin en zwart komen voor.

Karakter

  • vriendelijk
  • rustig temperament
  • goed uithoudingsvermogen
  • eerlijk
  • intelligent

De Connemara is wel een pony die aan het werk gezet moet worden en bezig gehouden moet worden. De Connemara is namelijk erg slim en bij verveling kunnen ze dan ook erg eigenwijs worden. Ook hebben ze zo'n goed uithoudingsvermogen dat als ze niet genoeg beweging krijgen stalondeugden kunnen ontwikkelen. Deze pony's staan er om bekend dat ze dan ook tot hoge leeftijd graag werken voor de mens.

Beweging en gebruiksmogelijkheden

In alle gangen zijn de passen van de Connemara erg ruim. Ze hebben ook een enorm galopeervermogen. Dit zorgt dat de pony mede heel geschikt is voor het springen of SGW. Verder is de pony een uitermate geschikte kinderpony die ook wat zwaardere mensen moeiteloos met zich meedraagt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenras: Connemara-pony"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 10-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!