InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: Lippizaner

Paardenras: Lippizaner

De Lippizaner is gefokt door de mens om geschikte rij- en koetspaarden te fokken voor het hof. Ze hebben een erg sterke persoonlijkheid wat er voor zorgt dat als u een goede band heeft met dit ras het paard voor u door het vuur zal gaan. De Lippizaner is erg veelzijdig maar staat vooral bekend om zijn optredens bij de Spaanse rijschool.

Geschiedenis

De Lippizaner is nooit in het wild voor gekomen maar echt gefokt door de mens. Dit gebeurde in eerste instantie in Triëst (Slovenië) in het jaar 1580. Dit ras heeft zijn naam te danken aan de stoeterij waar hij gefokt is 'Lippica'. Om dekhengsten te selecteren voor de stoeterij werden deze getest in de beroemde Hofrijschool te Wenen. De Lippizaners werden gebruikt als rij- en koetspaard voor het hof. In 1988 werd de Lippizaner Vereniging Nederland opgericht. De Lippizaner is onder andere een kruising met:
  • Arabier
  • Karstpaard (lokaal ras)
  • Berber
  • Andalusiër
  • Spaans paard

Spaanse rijschool

Al in 1575 werd de Spaanse rijschool opgericht. Hier reed voornamelijk de adelijke jeugd. In de rijschool werden/worden alleen Lippizaners getraind. Inmiddels is de Spaanse rijschool de laatste en oudste rijschool waar de klassieke rijkunst nog uitgeoefend word. Lippizaner hengsten vanaf 5 jaar kunnen terecht bij de rijschool. Hun hebben een lange opleiding voor de boeg. De Lippizaner is namelijk op zijn hoogste niveau rond de 13 jaar. Omdat de rijschool blijft verfijnen worden de hengsten tot 25 jaar nog gebruikt voor de shows.

Exterieur

De meeste Lippizaners hebben een ramshoofd maar wel met een uitdrukking. Zijn hals is vrij hoog aangezet, kort en sterk. De Lippizaner straalt veel kracht uit met zijn zware schouders en ronde kruis. De benen lijken volmaakt; ze zijn kort, stevig en de voeten zijn klein. De gewrichten zijn plat en het ras heeft harde hoeven die het vermoedelijk te danken heeft aan de rotsige kalkbodem rond Lippiza.

Grootte en kleur

De stokmaat van de Lippizaner ligt tussen de 1,57 en 1,60. De Lippizaner valt dus qua stokmaat of net niet onder de paarden of net wel. Lippizaners worden zwart of donkerbuin geboren naar mate ze ouder worden verkleurd de vacht en worden ze uiteindelijk schimmels. De Lippizaner wordt ook gezien in de kleur zwart en bruin.

Karakter

  • werkwillig
  • intelligent
  • trots
  • goed uithoudingsvermogen
  • sterke persoonlijkheid
  • braaf

Beweging en gebruiksmogelijkheden

De stap van de Lippizaner is kort, de draf vertoont veel knieactie en lenigheid waardoor hij onder andere de 'Spaanse stap' perfect kan uitvoeren.De galop is tamelijk zwaar en kort. De Lippizaner is een erg veelzijdig paard. De Hongaren zijn al vele malen wereldkampioen geworden met Lippizaners in het tuig. Buitenom dat ze het aangespannen goed doen zijn ze ook uitermate geschikt voor het dressuur en hoge school werk. Dankzij hun koele en bijzondere karakter kan de Lippizaner ook een goed recreatie paard zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenras: Lippizaner"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 27-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!