InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: New-Forest pony

Paardenras: New-Forest pony

De New-Forest is een uitstekende kinderpony. Voor de New-Forest konden kinderen alleen nog maar rijden op Shetlanders. Dit is onder andere een rede waarom dit ras in een korte tijd erg populair is geworden. Zowel beginnende ruitertjes als wedstrijdruiters kunnen genieten van dit ras. Ze presteren namelijk ook nog eens goed in de verschillende takken van de paardensport.

Geschiedenis van de New-Forest

De New-Forest heeft zijn naam te danken aan het New-Forest gebied. New-Forest is een soort nattuurreservaat ten zuiden van Londen waar de pony's los rond konden lopen. Aangezien er veel mensen langskwamen is de New-Forest een minder schuw paardenras. De New-Forest werd gebruikt als landbouw- en vervoerspaard. Dankzij de mechanisatie werd de New-Fores een rij en sport pony. In 1957 waren de eerste New-Forest poný's in Nederland te zien. In hetzelfde jaar werd ook het stamboek voor dit ras opgezet.

Exterieur

Dankzij zijn expressieve ogen en grote neusgaten lijkt het hoofd wat weg te hebben van een Arabische volbloed. Zijn rug vertroont veel schoft en is redelijk lang. De benen van een New-Forest zijn vaak wat onregelmatig gesteld. Zijn hals is rond en ietwat kort. De New-Forest staat in een zogezegde rechthoekmodel.

Grootte en kleur

De New-Forest komt in alle kleuren voor. Alleen bont is volgens het stamboek niet toegestaan. Zijn stokmaat ligt tussen de 1.25 á 1.47, dit betekend dat ze als B pony maar ook als D voorkomen.

Karakter

  • rustig
  • betrouwbaar
  • vriendelijk
  • moedig
  • eerlijk
  • werkwillig

Beweging en gebruiksmogelijkheden

De stap en draf van deze pony is niet erg bijzonder. Daarintegenover toont hij in de galop veel sprong. Deze pony is dankzij zijn betrouwbaarheid een goede kinderpony. Dit ras levert ook goede prestaties in de sport. Ze worden gezien in de volgende takken van sport:
  • dressuur
  • springen
  • samengesteld
  • recreatie
  • western
  • polo

Kantje's Ronaldo

Een veel geliefde dekhengst in zowel Nederland als andere landen is Kantje's Ronaldo. Deze hengst is in 2002 verkozen tot beste sporthengst. Hij heeft dan ook tot zijn zevende levensjaar ZZ gesprongen en daarna is hij ingezet voor de fok. Hij heeft inmiddels alle predikaten behaald en heeft vele goede nakomelingen die Europees lopen in verschillende takken van de paardensport.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenras: New-Forest pony"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 27-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!