InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Witte lijn ziekte bij paardenhoeven

Witte lijn ziekte bij paardenhoeven

Witte lijn ziekte (of White Line Disease) is een aantasting van de paardenhoeven, veroorzaakt door een bacterie die samenwerkt met een schimmel. WLD (zoals het afgekort wordt) komt vaker voor dan men denkt!

Wat is White Line Disease?

WLD is een ziekte in de hoeven, die de witte lijn aantast. Het wordt veroorzaakt door een bacterie en een schimmel, die in symbiose in de witte lijn leven en deze aantasten. De witte lijn is erg belangrijk voor de hoef! Deze is n.l. de verbinding tussen het hoefbeen en de hoefwand. Zonder gezonde witte lijn zal de hoefwand af brokkelen en uiteindelijk zullen er enorme stukken hoefwand van de hoef afbreken. In het Duits heet WLD Losse Wand Ziekte en dat is een erg duidelijke naam voor deze aandoening.

Hoe ontstaat WLD?

WLD wordt veroorzaakt door een schimmel, samen met een bacterie. Dit kunnen diverse schimmels en bacteriën zijn, hierdoor is het probleem ook niet gemakkelijk te verhelpen. Deze schimmels/bacteriën houden van vocht, warmte en een zuurstofarme omgeving. In de witte lijn zitten ze dus goed. WLD heeft niks te maken met een hygiënische stalomgeving, ook in schone stallen of bij buitenpaarden kan WLD voorkomen. Het ene paard is er bevattelijker voor dan de andere. Bij paarden/pony’s die hoefbevangen zijn, zie je vaak ook WLD (omdat bij hoefbevangenheid de witte lijn aangetast is en wijd open staat).

Hoe ontdek je WLD?

Helaas zien niet alle smeden of een paard WLD heeft. Vaak zit er natuurlijk vuil of mest in een zool en is het slecht zichtbaar hoe de witte lijn er uit ziet. Maak de zool zo schoon mogelijk met een borstel en krabber. De witte lijn heeft een andere kleur wit dan de zool en moet er uitzien qua consistentie als één geheel, een soort siliconenkit. Is de witte lijn harig (zo ongeveer als de onderkant van een champignon) en zwart en stinkt het, dan kun je er zeker van zijn dat je paard WLD heeft. Ook als er regelmatig, zonder duidelijke oorzaak stukjes afbreken van de hoefwand, kun je er van uitgaan dat je paard WLD heeft.

Wat kunnen we doen aan WLD?

Als je denkt dat je paard WLD heeft overleg dan met je hoefsmid wat de beste aanpak is. Is de WLD nog niet in een vergevorderd stadium dan volstaat vaak om het aangetaste gebied zo ver mogelijk weg te halen met bekappen en de witte lijn te behandelen met iets wat een uitdrogende werking heeft (de bacterie/schimmel houdt immers niet van zuurstof en droogte). Er zijn diverse middelen in de handel die dit bewerkstelligen, overleg met je smid of dierenarts wat je het beste kunt gebruiken. Is de bacterie/schimmel eenmaal gedood met dit middel zal hij uit de hoef groeien en bij elke bekapbeurt zal de WLD minder worden.
Is de WLD al in een verder gevorderd stadium dan zal je smid je paard op ijzers moeten zetten omdat hij een behoorlijk stuk hoef af zal moeten nemen, n.l. het gehele aangetaste gedeelte, vaak is dit de teen. Het ijzer is dan nodig om er voor te zorgen dat je paard toch normaal kan lopen. Hierna smeer je het opengelegde gedeelte regelmatig in met het uitdrogende middel. Na verloop van tijd worden de ijzers afgenomen en het paard bekapt, hiermee wordt dan weer zoveel mogelijk WLD weggenomen. Hopelijk is de WLD dan helemaal weg, anders zal dezelfde procedure nogmaals plaats moeten vinden.

Is White Line Disease gevaarlijk?

Ja! Als WLD niet opgemerkt en behandeld wordt kan uiteindelijk de hele hoefwand verdwijnen doordat de witte lijn van binnenuit opgegeten wordt door de bacterie/schimmel. Behandeling door eigenaar en smid is dus noodzakelijk!
© 2009 - 2019 Hephaistos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Witte lijn ziekte bij paardenhoeven"

Reacties

Esther, 13-06-2010 21:15 #2
Kunnen jullie misschien wat middelen noemen die te gebruiken zijn? Mijn paard van 28 heeft het nu een jaar en heb ik al verschillende dingen geprobeerd maar het komt steeds weer terug.

Petra, 04-06-2009 17:32 #1
Ik wil vragen wat of ik mijn shetland pony iets kan geven om te zorgen dat deze ziekte snel verdwijnt Ook zou ik hem willen behandelen maar volgens mijn hoefsmid deze heeft het trouwens ontdekt kan ik niets doen hebben jullie advies bij de vorige afspraak 9 weken geleden had hij er nog geen last van Ik hoop op een reactie want ik ben er erg van geschrokken Al hoe wel het nog helemaal niet ernstig is volgens de hoefsmid.

Infoteur: Hephaistos
Gepubliceerd: 08-03-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!