InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > De voeten van je paard

De voeten van je paard

De voeten van je paard Paarden worden vaak "edele viervoeters" genoemd, ook hebben paarden geen "poten" maar zeggen we altijd "voeten" De voeten van een paard zijn extreem belangrijk, maar hoe zitten die eigenlijk in elkaar?

De Hoef

Het buitenste deel van de hoef is ongevoelig en bestaat uit: De hoefwand,de zool, de straal en de lederhuid. Het binnenste gedeelte bevat de gevoelige laminae,zool & straal, de zoomlederhuid en de kroonlederhuid. De zogenaamde "witte lijn" is een smalle band zacht hoorn, waaraan de hoefsmid kan zien waar de gevoelige delen liggen en hoe dik de hoefwand is.

  • De zool: Beschermd de gevoelige binnenkant van de voet en draagt het gewicht.
  • De straal: Fungeert als schokbreker en zorgt ook voor houvast.
  • Gevoelige laminae: verbindt de hoefwand met het hoefbeen.
  • Gevoelige zool: Zit aan de onderkant van het hoefbeen binnenin de hoef en ligt tegen de hoornige zool aan.
  • Gevoelige straal: Vangt schokken op in de hoef, wanneer deze belast wordt en voedt tevens het straalkussen, die in de holte achter de hoefbal zit.
  • Zoomlederhuid: Beschermt de hoefwand en bevind zich vlak boven de kroonlederhuid en heeft een dikke structuur.

Voetproblemen

Enkele veel voorkomende problemen zijn:
  • Hoefzweer
  • Hoefbevangenheid
  • Ostitis
  • Hoefkatrolontsteking
  • Overhoef
  • Hoornscheur
  • Losse wand
  • verbening van het hoefkraakbeen
  • Rotstraal

Verzorging/ondehoud

Elke 6 tot 8 weken je paard laten bekappen en/of beslaan door een goede hoefsmid, is een goede richtlijn, maar bij sommige paarden groeit de hoef sneller of juist langzamer en dan kan het dus ook eerder of later nodig zijn. Je hebt ook paardeneigenaren die er bewust voor kiezen om de hoeven zo natuurlijk mogelijk af te laten slijten, zulke paarden gaan soms maar 1 of 2 keer per jaar naar de smid.

Om een paardenhoef gezond te houden is beweging van essensieel belang. Hierdoor wordt er voldoende zuurstofrijk bloed door de hoef gepompt en worden dus alle afvalstoffen uit de hoef gezuiverd.

Wat je zelf dagelijks kunt doen is in ieder geval goed de hoeven uitkrabben en kijken of er geen steentjes of ander ongewenst vuil in zit. Ook kun je regelmatig de hoeven simpelweg schoonborstelen met wat water en een borstel ( kijk wel uit voor de gevoelige kroonrand!) Hierdoor wordt de hoef ontdaan van zand of modder en neemt tegelijkertijd wat water op. Dit is de simpelste manier voor wat vochtinbrenging in de hoef, gewoon dagelijks afspuiten met water. Uiteraard zijn er allemaal smeerseltjes zoals olie,vet,teer,balsem etc. te koop. De vraag is of dit wel goed is voor de hoef?

Als het paard probleemhoeven heeft, ligt de oorzaak veelal bij de algehele gezondheid van het paard, smeren met vet of olie zal in dat geval dus zeker geen wonderen gaan verrichten, integendeel, je sluit de hoef op die manier alleen maar af, zodat er geen vocht van buitenaf meer de hoef binnen kan. Je hebt ook hoefbalsems waar bijv. laurier in verwerkt is, wat goed zou zijn voor de groei van de hoef en de kroonrand soepel houdt.

Wanneer je paard in goede conditie is, lichamelijk dus in orde en een juist rantsoen krijgt in combinatie met voldoende beweging, dan heeeft zo'n paard meestal goede en sterke hoeven. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, je hebt paarden die chronische aandoeningen hebben waardoor hun hoeven vaak jaren va slecthe kwaliteit blijven.
© 2008 - 2019 Nann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegtransport paardenVliegtransport paardenIn dit artikel staat beschreven wat er gebeurt als er een paard per vliegtuig vervoerd wordt. Steeds vaker worden paarde…
Paarden: Natuurlijk bekappenNatuurlijk bekappen is een manier van hoeven bekappen die nog niet zo lang geleden is uitgevonden. Dit terwijl het is af…
IJslandse paarden: stoere, eigenwijze viervoetersIJslandse paarden: stoere, eigenwijze viervoetersHet IJslands paard is een echt raspaard. Het wordt vaak aangezien als een pony, maar dit is onjuist. Net zoals de Fjord…
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…

Reageer op het artikel "De voeten van je paard"

Infoteur: Nann
Gepubliceerd: 25-11-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!