InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: Trakehner

Paardenras: Trakehner

De Trakehner komt van oorsprong uit Polen. Dankzij Koning Frederick Wilhelm I werd er met dit ras gefokt. Vroeger werd de Trakehner vooral in het leger gebruikt. Het zijn edele paarden met een sierlijke uitstraling. Tegenwoordig zien we deze paarden veelal in de sport. De bekendste Trakehner in Nederland is de goedgekeurde dekhengst 'Gribaldi'.

Geschiedenis

Dit ras is rond de 13e eeuw ontstaan. De Trakehner is familie van de:
  • schwiekenpaarden
  • arabieren
  • volbloeden
In 1732 stichtte Koning Frederick Wilhelm I in Oost-Pruisen de Koninklijke Fokkerij Trakehnen. Dit omdat hij paarden zocht die zijn soldaten snel en veilig konden vervoeren. Nu hoefde hij ze niet ergens anders vandaan te halen, maar hadden ze constant zelf paarden beschikbaar voor het leger. Tijdens de tweede wereldoorlog had dit ras het erg zwaar. Om dit ras in stand te houden reisde mensen te paard naar West-Duitsland. Er waren ook drachtige paarden onderweg en de paden waren zeer slecht. Veulens die onderweg geboren werden overleefde de reis niet. De reis eindigde daar waar nu de Trekehnen fokkerij 'Neumünster in Schleswig-Holstein is gevestigd. Net na de oorlog waren er slechts 1500 Thakehners over. Inmiddels is het ras weer helemaal in stand en populair. Een aantal Takehners lopen hoog in de dressuursport waaronder Biotop, TCN Partout en Gribaldi.

Exterieur

Op de volbloeden na is de Trakehner het edelste paardenras van Duitsland. Zijn hoofd is klein, kort en sierlijk. Hij heeft een hoog aangezette staart en een middellange rug met hoge schoft. Zijn hals is gewelfd, licht en lang. Zijn benen zijn droog en beschikken over grootte gewrichten.

Karakter

  • levendig
  • alert
  • intelligent
  • taai
  • moedig
  • werkwillig

Grootte en kleur

De stokmaat van de Trakehner ligt tussen de 1,60 á 1,75. De Trakehner mag in alle kleuren voorkomen behalve bont. De Trakehner wordt het vaakst in donkere kleuren zoals bruin of zwart gezien. Aftekeningen bij dit ras zijn toegestaan.

Beweging en gebruiksmogelijkheden

De Trakehner heeft een lange stap. Zijn draf is vlak en daarbij vertoond hij geen knieactie. Wel heeft de Trakehner een groot gallopeervermogen en loopt hij zeer regelmatig. Zijn gewrichten en spieren zijn sterk wat de Trakehner tot een atletisch sportpaard maakt. Tegenwoordig worden Trakehners veel gezien in de sport zowel in dressuur als springen. De beroemdste Trakehner in Nederland is de goedgekeurde dekhengt Gribaldi die uit wordt gebracht in de internationale dressuursport.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenras: Trakehner"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!