InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: Frederiksborger

Paardenras: Frederiksborger

De Frederiksborger heeft zijn naam te danken aan de oprichter van de stoeterij. Rond 1690 werden de eerste Frederiksborgers al geregistreerd, dit maakt het een van Europa's oudste stamboeken. Dankzij het doorfokken met andere paarden heeft de Frederiksborger tegenwoordig meer weg van een tuigpaard en hier wordt hij nu dan ook voornamelijk voor gebruikt.

Geschiedenis van de Frederiksborger

In het jaar 1562 werd de staatsstoeterij Frederiksborg door Koning Frederik II van Denemarken opgericht. Het ras de Frederiksborger is dan ook vernoemd naar deze koning. Zijn doel was het fokken van cavaleriepaarden die ingezet konden worden bij het leger maar ook als dressuur- en ceremoniepaarden. Koning Frederik overleed in 1588 vanaf dat jaar nam zijn zoon Christiaan III de stoeterij over. Rond 1690 is er al begonnen met het registreren van Frederiksborgers, wat het een van Europa’s oudste stamboeken maakt. In het jaar 1839 was de stoeterij gedwongen hun deuren dicht te doen. Doordat ze zulke goede paarden hadden geleverd aan het buitenland en de goede bloedlijnen verdwenen. Een kleine stoererij in Denemarken ging verder en was genoodzaakt ander bloed in de lijn toe te voegen. Inmiddels bestaat er een ander type Frederiksborger, dit modernere type is meer geschikt als tuigpaard dan rijpaard. De Frederiksborger heeft onder andere bloed van:
  • Friezen
  • Deens warmbloed
  • Arabieren
  • Oldenburgers
  • Engelse volbloed
  • Trakehner

Exterieur

De Frederiksborger is een vlot warmbloedpaard met veel adel. Dit ras heeft een klein hoofd met dikwijls een ramsneus en een hoog gedragen soms wat korte hals. Hij is goed gespierd waardoor zijn schouder- en borstpartij uitzonderlijk sterk zijn. Het paard heeft goede benen en spronggewrichten. Zijn schoft is laag en zijn rug is relatief lang.

Grootte en kleur

De stokmaat van de Frederiksborger ligt tussen de 1,55 á 1,62. Het oudere type was rond de 1,65. Bij dit ras zijn in principe alle effen kleuren toegestaan maar de meest voorkomende kleur is voskleur. Meestal zijn de manen en staart van de Frederiksborger lichter gekleurd. Witte aftekeningen op zijn benen en hoofd zijn toegestaan en zelfs gewenst.

Karakter

  • werkwillig
  • kalm
  • meewerkend
  • leergierig

Beweging en gebruiksmogelijkheden

De stap van de Frederiksborger is opvallend en ritmisch. Zijn draf is hoog, ruim en hierin kan hij dankzij zijn bloedlijnen behoorlijk wat knie-actie vertonen. Zijn galop is prettig maar niet bijzonder. Tegenwoordig wordt dit ras bijna alleen maar ingespannen gezien. Dit terwijl de Frederiksborger het ook prima zou doen onder het zadel als recreatie paard dankzij zijn koele karakter.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenras: Frederiksborger"

Reactie

Ddenboer (infoteur), 24-12-2009 21:12 #1
Hallo,
Frederik II werd niet opgevolgd door Christiaan III want dat was zijn vader. Christiaan IV (geboren in 1577 en in 1588 slechts tien jaar oud) was de troonopvolger van zijn op 4 april overleden vader. Na een periode van regentschap werd Christiaan IV in 1596 tot koning gekroond. De Stoeterij werd dus door Christiaan IV overgenomen.

Groet!
Duncan.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 27-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!