InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: Ardenner

Paardenras: Ardenner

De Ardenner komt zoals te verwachten is uit de Ardenne. Wel is het stamboek van Frankrijk omdat hij voorkwam op het grensgebied tussen België en Frankrijk. De Ardenner is een extreem sterk paard en heeft dan ook als enige de oorlog overleerfd tussen Rusland en Napoleon. Tegenwoordig word de Ardenner helaas voornamelijk voor de vleesproductie gefokt.

Geschiedenis

De Ardenner stamt af van het bospaard. Hij komt van oorsprong uit de bergachtige gedeeltes van de ardenne op het grensgebied tussen België en Frankrijk. In de 19e eeuw waren Napoleon en de Hollandse bewindvoerders erg geinteresseerd in de Ardenner. Ze werden in de oorlogen voornamelijk gebruikt voor het trekken van de kanonnen maar ook onder het zadel. De Ardenner trekpaarden waren de enige overlevende na de oorlog tussen Napoleon en Rusland. In eerste instantie werd er volbloed bij de ardenner gekruist om het paard minder grof te maken. Maar in de 19e eeuw werd het ras weer gefokt met een Brabander zodat het ras zwaarder werd. Na de oorlog werd het paard veel gebruikt voor het werk/slepen in de bossen. Sinds 1929 heeft de Ardenner een eigen stamboek, deze is ontwikkeld in Frankrijk.

Exterieur

De Ardenner is massief, sterk en gespierd. Zijn zware hoofdt rust op zijn gebogen hals. Dit paard heeft een enorme borstkas. Over zijn sterke benen heeft hij veel behang. Zijn hoofd heeft een plat voorhoofd en een recht profiel.

Grootte en kleur

De stokmaat van de Ardenner ligt tussen de 1,55 en 1,60. Een volwassen Ardenner kan wel rond de 1000kg wegen. De Ardenner komt voor in de kleuren buin, schimmel en vos. Bijn een bruin kleurige Ardenner zijn de sokken en manen in de meeste gevallen zwart.

Karakter

  • werklustig
  • kalm
  • vriendelijk
  • rustiek
  • stabiel
  • onvermoeibaar

Beweging en gebruiksmogelijkheden

Veel mensen zouden denken dat de Ardenner weinig actie vertoond. De Ardenner zijn eigenlijk in zijn gangen zeer energiek en hij kan heel mooi verruimen in de draf. De Ardenner zou uitermate geschikt zijn voor de recreatie. Soms worden ze nog wel eens ingespannen in de sport gezien. Helaas word de Ardenner voornamelijk gefokt voor de vleesproductie. Ook word dit ras nog altijd gebruikt in de bosbouw als er wat versleept moet worden waar tractoren niet bij komen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenras: Ardenner"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 06-03-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!