InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Problemen voor het dekken van een merrie

Problemen voor het dekken van een merrie

Een merrie drachtig krijgen gaat niet altijd even gemakkelijk. Dat een hengst goed sperma levert wil namelijk niet zeggen dat de merrie goed bevrucht kan worden. Uw paard kan lastig gedrag gaan vertonen tijdens de hengstigheid, maar het kan ook dat er een verstopping in de eileiders zit waardoor het paard helemaal niet drachtig kan worden. Hieronder kunt u meer lezen over problemen rondom de cyclus en voor de dekking.

Lastig gedrag van de merrie

In het voorjaar komt de cyclus van de merrie op gang. De cyclus kan erg onregelmatig zijn. De merrie kan in dit geval heel vervelend gedrag vertonen en zelfs onhandelbaar worden. Als dit ernstig is kunt u er voor kiezen de merrie synthetische progesteron toe te dienen. Hiermee kunt u de periode van hengstigheid verschuiven. Mocht u niet willen fokken met het paard dan kunt u ook kiezen de eierstokken operatief te laten verwijderen. Het kan ook voor komen dat u bijna geen gedragsverandering zult waarnemen.

Onregelmatige hengstigheid

Als een merrie in het voorjaar hengstig wordt kan dit onregelmatig zijn. Wanneer een eicel nog niet rijp is kan de hengstigheid lang aanhouden. Er bestaat een kans dat de merrie een paar keer snel achter elkaar hengstig wordt. Wanneer het seizoen vordert lost het probleem vanzelf op. Mocht u er baat bij hebben kunt u een hormoonpreparaat toedienen.

Geen hengstigheid vertonen

Soms vertoont de merrie geen henstigheidsverschijnselen terwijl ze wel hengstig is. Dit kan zijn uit onwetendheid of angst zijn. Dit wordt vooral veel gezien bij paarden die in de opfok met alleen maar leeftijdsgenoten. Hierbij leren de jonge paarden namelijk niet van de oudere hoe ze met hengstigheid om moeten gaan. De dierenarts kan de eisprong wel op sporen door opvoelen of via een scan.

Geen hengstigheid

Tussen twee henstigheden kan soms wel 3 maanden zitten. Als de merrie niet hengstig is zal de merrie geen dekking toestaan. Als u in die periode een veulen wilt fokken kunt u er voor kiezen een nieuwe cyclus op gang te brengen door hormoonpreparaat toe te dienen.

Luchtzuigers

Bij paarden die luchtzuigen sluit de vulva niet goed. Doordat deze open staat kan er lucht en soms mestvocht naar binnen komen. Hierdoor bestaat de kans dat de merrie ontstekingen krijgt. Met behulp van een operatie kunnen de vulvalippen deels aan elkaar worden gehecht. Wel moeten de hechtingen er weer uit voor een veulen komt anders kan de merrie uitscheuren.

Tumor in de eierstok

Tumoren zijn gezwellen op de eierstok die buiten proportie groeien. Deze zorgen voor een abnormale hormoonproductie. Als de aangetaste eierstok operatief wordt verwijdert kan de merrie dankzij de andere eierstok alsnog drachtig worden. De hormoonproducitie kan dan namelijk weer worden genormaliseerd.

Verstopping van de eileiders

Als één van de eileiders verstopt zit kan er geen sperma doorheen. Dit heeft het gevolg dat er geen eicel bevrucht kan worden. Als de onbevruchte eicel niet afdaalt naar de baarmoeder kan dit voor verstoppingen zorgen. Dit kan in het ergste geval leiden tot onvruchtbaarheid van de merrie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Problemen voor het dekken van een merrie"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Natuurlijk paardengedrag
Schrijf mee!