InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paarden fokken om er hoog mee te springen

Paarden fokken om er hoog mee te springen

Paarden fokken om er hoog mee te springen Er wordt enorm veel geld verdiend in de paardensport. Maar aan de basis van een springpaard ligt de paardenboer want hij of zij is vaak de genie achter het fokprogramma van toppaarden. Maar staan aan de basis betekent vaak wel vaak hard werken en weinig verdienen. Het gaat er uiteindelijk toch om dat toppaard te verkrijgen dat al het harde werk weer goed maakt.

Waar moet een goed springpaard aan voldoen?

Soms wordt een goed springpaard vooraf al afgekraakt omdat anderen er de mogelijke potenties niet in zien. Maar wanneer dat zelfde paard dan een zeer goede koers springt op een paardenshow, dan stijgt het paard ineens enorm in prijs en aanzien.

Maar hoe kan het dan dat een paard ineens veel beter scoort? Dat ligt aan een aantal belangrijke factoren:
  • Een uitgebalanceerde voeding waarvan niet wordt afgeweken.
  • Het gewicht en de gezondheid van een paard moet in prima conditie zijn.
  • Het paard mag geen stress oplopen omdat er bijvoorbeeld verschillende verzorgers zijn.
  • Een gerelaxt paard is een paard dat niet schrikkerig is en veel liefdevolle aandacht krijgt.
  • Het trainingsprogramma moet opbouwend zijn in kracht.

Hoe ziet een fokprogramma er uit?

Het kan vooraf erg moeilijk zijn om bepaalde genetisch aangelegde kenmerken in te schatten. Tenslotte kan een schimmel merrie net zo veel keren een schimmel veulen of een bruin veulen voortbrengen. Soms is de eigenaar al zes generaties paarden verder wanneer hij pas een goede inschatting kan doen.
Naast alle uiterlijke kenmerken is het ook heel belangrijk om te letten op de draf, stap en galop. Dus is het van belang om goede documentatie aan te leggen per paard.

Met behulp van het bezoeken van hengstenshows, kan een totale indruk worden opgedaan van een potentiële vader voor het toekomstige veulen. Hengstenshows worden o.a. een paar keer per jaar in de Brabanthallen van Den Bosch gehouden.
Verder zijn er de stamboeken die geraadpleegd kunnen worden.
De paarden krijgen ook allemaal te maken met de zogenaamde IBOP test. In deze test wordt o.a. het karakter uiteen gezet. Dat is weer te verdelen in twee aspecten:
  • Wat is de mate van werklust van het paard?
  • Hoe staat het met het gebruiksgemak van het paard?

HBpaarden (een gezin van paardenboeren uit Etten-Leur dat speciaal paarden fokt voor de spring sport) zegt hierover: 'Ervaring met het fokken van paarden die zeer geschikt zijn om ermee te springen, laat dikwijls zien dat de erfelijke factoren van de moeder voor ongeveer 70% bepalend zijn. Het is dus opmerkelijk dat de invloed van de erfelijke gegevens van de vader blijkbaar minder meetellen in de ontwikkeling van een paard dat geschikt is voor de spring sport.'

Het insemineren van de merrie.

In de periode tussen april tot en met juli is het de beste tijd om de merrie kunstmatig te insemineren. De vruchtbaarheid van het paard is in dit tijdsbestek het allergrootst. De cyclus van een merrie is ongeveer 21 dagen, maar de cyclus moet wel regelmatig verlopen alvorens met het insemineren te kunnen beginnen. De meeste kans op zwangerschap bestaat één a twee dagen vóór het eind van de hengstigheid omdat de eisprong dan plaats vindt. Hengstigheid duurt ongeveer vijf dagen tot één week. De eerste hengstigheid van een merrie vindt meestal zeven tot twaalf dagen na het krijgen van een veulen plaats.
Insemineren is trouwens niet goedkoop. De prijs varieert ongeveer van tussen de duizend en de tweeduizend euro.

Het veulen is op komst.

Twee a drie weken voordat de merrie gaat veulenen zijn de volgende voorbodes al zichtbaar:
  • De uiers beginnen te zwellen.
  • Er kan oedeem ontstaan onder aan de buik.
  • De platen gaan zakken (dat zijn de zijkanten van het kruis) en daardoor lijkt de staart wat hoger.
  • De tepels gaan zwellen en er ontstaat een druppeltje waterig melk. Dat heet kegelen.
  • Dan gaat er vlak voor het veulenen van de merrie biest (romig melk) lopen.

Het veulen groeit uit tot een paard in de topsport.

Nadat het veulen eerst lange tijd heeft kunnen genieten van zijn of haar moeder, begint de boer het veulen apart te zetten. Het is een natuurlijk proces. Het veulen groeit tenslotte razendsnel op en de moeder begint het zogen en alle speelse buien een beetje zat te worden. Voor het veulen valt dit natuurlijk niet mee. Maar wanneer er meerdere veulens zijn dan kunnen er gemakkelijk twee in één stal staan.

Na ongeveer twee á drie jaar is het jonge paard sterk genoeg om te gaan voelen hoe het is om een zadel op de rug te dragen. Alle ontwikkelingen gebeuren echt stap na stap. Tenslotte is het heel belangrijk dat het paard vertrouwen krijgt in zijn verzorger. Ook het in- en uitstappen in de paardentrailer is belangrijk genoeg om keer op keer te oefenen. Zeker met het oog op de toekomst wanneer het paard naar paardenshows gaat of wereldwijde wedstrijden.
© 2009 - 2019 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Okidoki een klasse paardAhrend Zoer zag hem éénmaal springen en wist gelijk dat er veel mogelijkheden in dit paard zaten. Hij had het binnen de…
Paardenras: HolsteinerDe Holsteiner is het oudste rijpaard uit Duitsland. Rond de 17e eeuw werd de Holsteiner voornamelijk als koetspaard gebr…
Waaraan moet je denken bij het fokken van een veulen?Waaraan moet je denken bij het fokken van een veulen?Rond de lente ziet u de veulens weer vrolijk dartelen in de weide. Voor elke paarden eigenaar is dit weer een moment waa…
Wat kost een eigen paard?Wat kost een eigen paard? Veel mensen willen een paard kopen. Wat kost een eigen paard nu eigenlijk per maand of per jaa…
Paarden: Zomereczeem en erfelijkheidPaarden: Zomereczeem en erfelijkheidEenieder die een paard kent of heeft met SeMe (de gebruikte afkorting voor Staart en Maneneczeem of zoals het in de volk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Paulbr75, Pixabay
  • Henk van den Berg, HBpaarden, paardenboer uit Etten-Leur.

Reageer op het artikel "Paarden fokken om er hoog mee te springen"

Reacties

Dorybos (infoteur), 04-03-2009 21:53 #2
Hallo Melod,

Hartelijk dank voor uw reaktie.
Uit navraag bij mijn goede vrienden uit Etten-Leur bleek inderdaad dat een paard tussen de 2 á 3 jaar oud moet zijn om het met zadel te kunnen belasten. Verder heb ik mijn artikel nog iets verder aangepast, zodat er wat meer over het fokken van springpaarden in staat.

groetjes,
Dory :-)

Melod (infoteur), 03-03-2009 23:53 #1
Ik hoop dat je een typfout gemaakt hebt met het met 1.5 jaar een zadel opleggen…
Verder vind ik het jammer dat de titel van het artikel niet overeenkomt met de inhoud van je artikel, het leek me wel interessant om meer te weten of specifiek op springen fokken.

Infoteur: Dorybos
Laatste update: 04-03-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!