InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paardenras: het fjordenpaard

Paardenras: het fjordenpaard

Het Fjordenpaarden is vernoemd naar de 'Fjorden'. Dit zijn de inhammen in de rotsachtige Noorse kust. De Fjord is qua stokmaat een pony. Ze hebben een exentriek uiterlijk waardoor de Fjord heel makkelijk te herkennen is. Fjorden lijken sloom maar dat zijn ze zeker niet. Dravers lopen namelijk 1.12 op één kilometer, de Fjord doet hier slecht 1 minuut langer over en dat terwijl de Fjord een vrij lompe bouw heeft.

Geschiedenis

Zoals u in de inleiding kon lezen komt de Fjord uit Noorwegen. De Fjorden werden al in de tijd van de vikingen voor de mens gebruikt. Ze werden namelijk gebruikt in paardengevechten. Dit maakt de Fjord tot één van de oudste paardenrassen van Europa. Het ras is al eeuwenlang ongemengd gefokt. Al in de vikingentijd werden de manen van de Fjord in model geknipt. Na de tijd van de vikingen werden de Fjorden in de bosbouw gebruikt. Dankzij hun gespierde lichaam moesten de Fjorden bomen van 't land slepen. Toen het gebruiksdoel van de Fjord een beetje wegvaagden kregen ze een nieuw doel, de draverij. Het Fjordenpaardn bleek namelijk heel snel te zijn met een licht sulky. In tegenstelling met andere paarden zochten veel mensen na de laatste wereldoorlog naar een paardenras als de Fjord. Dit omdat ze makkelijk zijn in de onderhoud en goed te beleren. In 1954 werden een aantal Fjorden naar Nederland gebracht om dit ras te testen. De Fjord was dubbel en dwars geslaagd en overtrof de verwachtingen. In 1955 werd er een fokvereniging opgezet en brachten "Het Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek" uit.

Exterieur

Qua uiterlijk heeft het Fjordenpaard erg veel gemeen met het Prewalskipaard. De Fjord is zo opvallend door zijn geelachtige kleur en de zwarte aalstreep die vanuit de manenkam tot aan de staart loopt. Deze kleur heet officieel Isabel maar deze komt in verschillende tinten voor. Zijn hoofd is brij groot en de ogen staan ver uit elkaar. Zijn hals is kort en breed wat het dressuren met een Fjord op wedstrijdniveau soms wat belemmerd. Fjorden zijn erg sterk en heeft dan ook een gespierd lichaam. Zijn korte benen hebben een vetlok. De stokmaat van een Fjord ligt tussen de 1.35 en 1.50cm.

Karakter

  • eigenzinnig
  • vriendelijk
  • werkwillig
  • enthousiast
  • nieuwsgierig
  • koelbloedig
  • rustig
  • betrouwbaar

Beweging en gebruiksmogelijkheden

De Fjord bezit een krachtige stap en korte draf. De draf moet recht en vierkant zijn. Er mag bij een Fjord geen knieactie te zien zijn. Het Fjordenpaard wordt tegenwoordig voornamelijk voor recreatie gebruikt. Omdat hij zo koelbloedig is kan hij perfect mee op buitenritten onder het zadel of aangespannen. Wel kan het zijn dat als hij geen zin meer heeft zich in eens omdraait, omdat hij erg gespierd is zijn ze soms moeilijk terug te krijgen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paardenras: het fjordenpaard"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 27-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!