InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Ratten en verzorging ervan

Ratten en verzorging ervan

Ratten en verzorging ervan Alles over ratten. De huisvesting van een rat.Verzorging ervan.Voortplanting van een rat en nog veel meer informatie.Voor iedereen heel makkelijk die een ratje wil aanschaffen.

De rat en de geschiedenis ervan

Iedereen denkt dat ratten allemaal wild zijn.Maar vele ratten zijn huisdier of slangenvoer. Ze komen ook wel in het wild voor maar dus ook voor in de huishoudens.

De voorouders van onze tamme ratten zijn de bruine ratten (Rattus norvegicus). Bruine ratten komen oorspronkelijk uit Azië. In de bloeitijd van de handelsreizen zijn ze als ongewenste verstekelingen per schip in Europa terechtgekomen. De eerste bruine rat op het vasteland in Europa werd in 1728 als dusdanig herkend en omschreven; voor die tijd kwam de bruine rat dus ook niet voor in Europa. Later zijn de ratten ook in Engeland en de Verenigde Staten terechtgekomen. Het kan niet anders of de rat is ook in deze werelddelen per schip gekomen.

Ze leefden en leven nog steeds in vochtige ruimtes. Uiteraad waar veel voedsel is. Vroeger hielden mensen weddenschappen met ratten. Ze fokten speciaal honden die de ratten moesten vangen waardoor mensen geld konden winnen of verliezen. De honden vingen daar soms aparte kleuren mee die weer werden gebruikt voor huisdier of voor fok. Twee van de bekendere rattenvangers uit die tijd waren de Londenaren Jimmy Shaw en Jack Black. Er werd (en wordt) veel mee geëxperimenteerd voor kankeronderzoek. Ofschoon de tamme rat een directe afstammeling is van de bruine rat gaat de vergelijking tussen beide dieren tegenwoordig niet meer op. Tamme ratten zijn al zo lang van generatie op generatie in gevangenschap verzorgd en gefokt dat er in de loop van de tijd een domesticatieproces is opgetreden dat heeft geleid tot de vriendelijke, zachtaardige tamme rat van nu.waren de Londenaren Jimmy Shaw en Jack Black.

Voeding

Ratten zijn vrijwel alleseters in het wild. Maar in het huishouden gaat het er niet zo aan toe. Ze krijgen speciaal voer ( wat ook nog behoorlijk wat kost) met vitamines en mineralen en vleesvervangers die ze nodig zijn voor hun. Voorbeeldjes hiervan zijn de Reggie rat en xtra vital. Voor fokkerijen en labarotoriums hebben ze nog weer andere brokken deze noemen ze hope farms brokken.

De lekkernijnen die een rat altijd wel wil hebben is:
  • de yoghurt snoepjes speciaal voor knaagdier
  • snoepstengels
  • brinta
  • een gekookt ei
  • kattenbrokjes
  • babyvoeding
Uiteraad mogen ze af en toe ook wel wat hondenbrokjes of een slablaadje, een worteltje of een stukje peer, appel of banaan. Je zult ze dan zeker zien genieten'.

huisvesting

Uiteraad moeten de huisdier ratten ook in een kooi. Maar wat is daar nou geschikt voor? Nou daar zal ik wat over vertellen. Voor ratten is het belangrijk dat ze veel ruimte hebben. Het liefst zo veel mogelijk. En uiteraad speeltjes. Labarotoruims en slangenhouders gebruiken labbakken. Met andere woorden krap en saai. Traliekooien zijn zeer prettig voor de ratten. Ze klimmen in de tralies en je kunt er zelf speeltjes ophangen of takken. Een vogelvoliere in de kamer is ook erg mooi. Hierin hebben ze alle ruimte. De gewenste maten voor een rat zijn minimaal 50 bij 50 bij 40.

Voortplanting

Een rat kan heel veel jongen krijgen. Dus als je een rat neemt zorg ervoor dat je het geslacht kan onderscheiden. Een vrouwtjes rat kan al gauw 7 tot 12 jongen krijgen. Een rat is vanaf 4,5/5 week vruchtbaar. Een jongen kan met 5 weken bij zijn moeder weg ( tip laat vrouwen de volledige 5 week afmaken). De mannen zijn vaak iets sterker en kunnen al met 4,5 weken weg bij hun moeder. 20 tot 24 dagen na de bevruchting zal een vrouwtjes rat gaan bevallen. Schiet overigens niet gelijk in paniek als ze een dag eerder komen of een dag later. Dat is heel normaal.

Extra tips:

  • Haal een rat geregeld uit de kooi.
  • Zoek altijd een maatje voor de rat.
  • Een rat alleen kan niet zo leven.
  • Een rat heeft elke dag voeding en verse water nodig Kijk of dit wel kan met school/werk/prive?
© 2007 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziekte bij ratten: tumoren, luchtwegproblemen en parasietenZiekte bij ratten: tumoren, luchtwegproblemen en parasietenTamme ratten zijn erg leuke huisdieren, helaas worden ze niet heel oud en zijn ze erg gevoelig op hun gezondheid. Bij aa…
Abcessen bij tamme rattenAbcessen bij tamme rattenTamme ratten zijn erg gevoelig voor allerlei ziektes en kwaaltjes. Een abces is ook een veel voorkomend verschijnsel en…
Baarmoederontsteking bij rattenBaarmoederontsteking bij rattenEen baarmoederontsteking bij ratten is zeer gevaarlijk. Je moet direct naar je dierenarts als je zoiets ontdekt. Wat is…
Wat mogen ratten eten en wat niet?Wat mogen ratten eten en wat niet?Ratten zijn erg intelligente beestjes en ze hebben absoluut de juiste voeding nodig. Wanneer je de verkeerde voeding gee…
De tamme rat als huisdier: hoe omgaan met ouder wordende ratDe tamme rat als huisdier: hoe omgaan met ouder wordende ratEen tamme rat is een heel leuk en gezellig huisdier. Als je van die lieve ratjes in huis hebt, dan wil je graag goed voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kapa65, Pixabay
  • www.dieren.forum2go.nl

Reageer op het artikel "Ratten en verzorging ervan"

Reacties

Ilja Ipenburg, 22-03-2010 14:30 #3
Ik heb ratten en ik heb een vraag, kunnen ratten kleuren zien en kunnen ze soms niet tegen bepaalde kleuren? Reactie infoteur, 23-03-2010
Beste Ilja,
Uit onderzoeken is vastgesteld dat ratten maar bepaalde kleuren zien, of dit daadwerkelijk zo is kan ik niet zeggen. Men zegt dat ze geel en blauw niet zien en rood en groen wel. Maar dit gaat maar om slecht beeld, de kleuren zijn in hun ogen wel te onderscheiden van elkaar. Daarin tegen zijn hun overige zintuigen wel een stuk sterker. De ogen gebruiken ze voornamelijk voor herkenning van omgeving. Of ze tegen bepaalde kleuren kunnen ja of nee daar kan ik je ook geen duidelijk antwoord op geven, wat ik wel weet is dat de ogen van een rat gevoelig zijn voor licht ( fel licht) en voor een rat met rode ogen ook deels verblindend kan worden.

Ik hoop hiermee u voldoende te hebben geinformeerd.

Mvg Antrax

Oetse, 26-04-2008 11:10 #2
Hallo,

wij hebben een rat en krijgen er binnenkort nog een. Maar we gaan een week weg. Kunnen we hem meenemen? Reactie infoteur, 30-04-2008
Ja je kunt hem meenemen, mits hij in een ruime kooi zit, en elke dag voer en water krijgt,
Ook mag hij niet in de zon reizen.
Dus zorg altijd dat tijdens vervoer de bak waarin hij vervoers wordt in de schaduw staat.

Inge Habex, 07-06-2007 22:36 #1
Leuke inleiding voor het houden van tamme ratjes.

Nog twee tips:
De mannelijke jongen moeten uit het nest voor 5 weken, omdat ze vanaf die leeftijd de moeder opnieuw zwanger kunnen maken.

Een gratis internetboek over tamme ratjes kan je lezen op nl.wikibooks.org/wiki/Huisdierengids_rat

Ratjes zijn trouwens erg kindvriendelijke huisdieren die erg tam zijn en zelfs getraind kunnen worden!

Zeker het overwegen waard!

Infoteur: Antrax
Laatste update: 21-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!