Hoe jack russels goed verzorgen

Hoe jack russels goed verzorgen Een Jackie, zoals wij noemen een jack russeltje, is een kleine gebruikshond waarvan de herkomst Engeland is. Het woord "terriër" komt van het Latijnse woord "terra" wat aarde betekent. Het werk van de hond was onder de grond te gaan om het wild uit het hol te stoten. Tegenwoordig worden JR meer als huishond gehouden en dit kan omdat hij ook goed met kinderen overweg kan. Een Jackie heeft wel veel beweging (een Jack Russel neemt niet snel genoegen met een km ) en aandacht hebben.

Huisdier of werkhond

De Jack Russel Terriër is door zijn vrolijke en levendige aard een geliefd hondje waar veel mee gedaan kan worden. Deze kleine terriërs is een bijzondere kindervriend en is altijd voor een geintje te porren. Als huishond kan hij goed uit de voeten. Een Jack Russel Terriër die zich verveelt kan een ware sloper worden en misschien uw konijnen, kippen of uw meubilair onder handen gaan nemen. Hij is eigenlijk een beetje een werkhondje, maar wordt nu eigenlijk als huishond gebruikt.

Karakter

Beide types behoren witte of overwegend witte met tan, lemon, zwart (of driekleurige) aftekeningen te zijn. Bij voorkeur met aftekeningen op het hoofd en bij de staartaanzet. Het hoofd moet wigvormig zijn met sterk gespierde kaken, perfect scharend gebit en kleine V-vormige oren die naar voren vallen. We kennen drie vachttypes: gladharig, broken-coated en ruwharig. Het belangrijkste is dat de vacht van nature stug en dicht is en het lichaam goed kan beschermen tegen alle weersomstandigheden en tijdens de jacht. Beide types moeten makkelijk te omspannen zijn met beide handen van gemiddelde grootte (net achter de schouders van de hond). Met een te grote borstomvang raakt de hond vastgeklemd in een nauwe vossenpijp.

De verzorging van u jackie

Probeer een Jack Russel niet te veel te wassen. Ze hebben onder hun haartjes een beschermlaag en door veelvuldig te wassen tast je deze aan. De nageltjes moeten niet veel bijgeknipt worden als uw hond veel beweging heeft.Want door het vele lopen slijten de nageltjes zelf af. De oogje kan je al eens proper maken met speciale druppeltjes of een beetje rozenwater. Je moet de hond ook niet vaak borstelen vermits ze kortharig zijn maar af en toe met de handschoen borstelen kan heus geen kwaad . Integendeel daar zullen ze harder van blinken.

De voeding

Deze hond is allesbehalve kieskeurig. Als pup vraagt hij vier maal/dag voeding. Bijvoorbeeld 's morgens twee sneetjes brood met een beetje confituur of smeerkaas of gewone kaas. Ook cornflakes of magere yoghurt lust hij. 's Middags geef je bijvoorbeeld puppykorrel(van Hills of Pro-plan)gedrenkt in warm water of soep. Rond 16 à 17 uur geef je hem wat puppy korrel met rijst of spaghetti.Stukjes vis of een beetje mager vlees. Overschotjes van groenten is ook welkom, zoals wortelen, soepgroenten maar geen koolsoorten of erwten. Een stukje rauwe wortel of appel lusten ze ook wel al eens en bovendien is dit gezond. 's Avonds herhaal je het zoals 's morgens met een beetje lauwe melk erover.Dit alles wordt gegeven tot hij drie à vier maand oud is. Daarna schakel je over op drie maaltijden per dag en als hij vijf maanden oud is op twee per dag.Vanaf dan kan je altijd eens een beetjes korrel geven met een beetje blikvoeding(van friskies bijvoorbeeld)en met een sneetje brood. Zoals je ziet, je kunt alle kanten uit.
© 2007 - 2020 Kellyken24, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de Jack Russel TerriërDe Jack Russel is van oorsprong een hond die gebruikt werd bij de vossenjacht in Engeland. De Foxterriër is de voorloper…
De eigenschappen van de Jack RusselIn tegenstelling tot andere jachthonden onderscheidt de Jack Russel zich weliswaar door zijn moed, maar tegelijk is hij…
Een Jack Russell opvoeden en trainen, hoe gaat u te werk?Een Jack Russell opvoeden en trainen, hoe gaat u te werk?De Jack Russell terriër is een aantrekkelijke en slimme hond, maar de opvoeding van dit pittige hondje is niet zo vanzel…
De Jack Russel TerriërDe Jack Russel TerriërDe Jack Russel is de laatste tijd steeds populairder geworden in Nederland en België. Zijn formaat, grote wil om te spel…

Basis longeren paardLongeren, voor iedere paardenhouder een vrijwel gewoon begrip. Je paard trainen vanaf de grond door hem cirkels om jou h…
Ratten en verzorging ervanRatten en verzorging ervanAlles over ratten. De huisvesting van een rat.Verzorging ervan.Voortplanting van een rat en nog veel meer informatie.Voo…

Reageer op het artikel "Hoe jack russels goed verzorgen"

Reacties

Oudshoorn, 24-12-2017 19:35 #9
Ik heb een vraag, het betreft een buurvrouw die heeft een Jack Russel een teefje van drie jaar nu geeft zij hem dagelijks rijst met wat vlees.
Maar dat beestje heeft last met haar ontlasting ze moet heel lang lopen voor zij haar behoefte kan doen. Ik zelf heb ook een Jack Russel gehad, maar heb hem een jaar geleden in moeten laten slapen daar hij al twee jaar de ziekte van Chussing had. Maar die had nooit problemen met zijn ontlasting. Kan het door de rijst komen dat het diertje niet kan poepen?

Stan, 22-09-2017 09:11 #8
Hoeveel kosten vraagt een Jack Russel?

Anna, 07-01-2017 03:12 #7
In de natuur zouden ze rauw vers vlees eten met botten en orgaanvlees. Ik geef dit ook aan mijn Jackie. Brokken staan er alleen voor zijn gebit schoon te houden natuurlijk altijd iets te kluiven en tussendoor krijgt ie ook wel plakje worst of eens stukje kaas waar ze dol op zijn. Rauw of gekookt eitje. Maar zoetigheid en cornflakes? Absurd gewoon. Ook de meeste groente soorten verteert een hond slecht. Kan zeggen dat ik een gezonde hond heb en energiek met nauwelijks haaruitval of andere hondenkwalen die komen door verkeerde voeding.

Sjoerd, 20-10-2014 00:54 #6
Mooi artikel maar de voedingstips kloppen niet. Een Jack Russell eet alles, de baas hoort verstandiger te zijn. Confituur en andere zoete troep tast het gebit aan. Brokkenvoeding is genoeg en af en toe een verantwoorde hondensnack.

Bionda, 18-11-2010 13:33 #5
Ook ik zit met verbazing dit artikel te lezen! Wie geeft zijn jack russel (of welke hond dan ook) dit soort voer?!
Ik sluit me aan bij de reactie van Niels: "uitgebalanceerde brokkenvoeding" en mijn Jack Russel krijgt 4 á 5 keerper week vers vlees met wat groenten al dan niet in combinatie met rijst.

Niels, 29-05-2010 16:06 #4
Welke idioot geeft een hond in godsnaam confituur (jam) en cornflakes?!?! Beide staan bol van de suiker en dit werkt alleen niet slecht op het gewicht en de gezondheid van de hond, maar kan tevens ernstige problemen veroorzaken aan het maag en darmstelsel.

Een hond geef je uitsluitend uitgebalanceerde brokkenvoeding en ongeveer 1 keer per dag nat voer als lekkernij. Hoe stom kun je wezen om je hond jam/confituur te geven en smeerkaas e.d.!

Lijkt erop dat je graag wil dat je hond pijn aan zijn gebit krijgt en dat je wil dat ie ongezond is. Idioot! Ik werk als 23 jaar met Jack Russels en andere honden en sta steeds weer verbaasd van de idioten in deze wereld!

A. Hoornweg, 10-05-2010 09:19 #3
Ik heb een jack russel gladharig mijn probleem is dat hij geen brokken wil eten. Alleen maar pens, wie kan mij vertellen wat ik hem moet geven. Even voor de duidelijkheid: hij word met juni 7 jaar wij hebben hem uit het asiel in Rotterdam. Wij kregen hem met gebrokken voor pootje wat nooit gezet is wie help me met andere voeding hij weegt nu 26 kg.

Hendriks Joh W., 04-02-2009 19:27 #2
Mijn jac russel is 10 jaar met zijn 9e jaar afgedankt op een boerderij voor bewezen diensten, ik heb hem geadopteerd en elke dag bewijst hij zijn dankbaar heid in de vorm van genegenheid trouw en ik durf zefs te zeggen uit schier onuitputtelijke liefde jegens iedereen die hij kent overal waar we met hem komen, is hij de ster en favoriet van iedereen, zo zie je maar weer dat een dier met een naar verleden zoals het zijne sans racune kan wezen hij is onze 4e hond maar we vinden hem geweldig in alle opzichten hart gr jw hendriks tiel 3feb 009

Albert, 13-03-2007 15:30 #1
Mooi artikel, mooi verwoord, goede inhoud!

Infoteur: Kellyken24
Gepubliceerd: 13-03-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 9
Schrijf mee!