InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Bodembedekking paardenstal

Bodembedekking paardenstal

Er zijn veel verschillende soorten bodembedekkers geschikt voor een paardenstal, maar welke werkt nou het fijnst? Hier zijn de meningen erg over verdeeld, vandaar dit artikel, waarin per soort strooisel de voor- en nadelen worden genoemd.

Waar moet een bodembedekker aan voldoen?

Als eerste is natuurlijk erg belangrijk dat het strooisel goed vocht opneemt omdat het paard anders in zijn eigen urine moet staan of liggen. Ook is het belangrijk dat de ammoniak die vrijkomt uit de urine goed opgenomen wordt omdat deze lucht niet goed is voor de luchtwegen van het paard. Verder is het van belang dat de bodembedekker niet zó smakelijk is dat het paard 's nachts zijn hele stal leeg eet. Hieronder staan de verschillende bodembedekkers.

Stro

Dit is waarschijnlijk wel de bekendste bodembedekker. Stro heeft als voordeel dat het over het algemeen wat goedkoper is dan andere soorten bodembedekkers. Ook heeft het paard wat te knabbelen als hij een lange tijd op stal staat, maar dit kan ook gelijk als nadeel werken, er zijn namelijk paarden die ál het stro opeten en hier zelfs koliek van kunnen krijgen. Een tweede nadeel van stro is dat een 'vies paard' dat veel door de stal loopt er al snel een bende van maakt waardoor de stal soms wel dagelijks helemaal leeggeschept moet worden. De opname van ammoniak is ronduit slecht en voor paarden met gevoelige luchtwegen is stro ongeschikt vanwege de hoeveelheid stof.

Hennep

Hennep wordt vaak gebruikt bij een potstal. In een potstal is het de bedoeling om een warme en dikke bodem te maken, door deze laag voor laag op te bouwen. Na vier maanden wordt de hele stal leeggehaald. Wel moet elke dag de mest en de extreem natte plekken verwijderd worden, hennep is dus vrij arbeidsintensief, ook als je nagaat dat die stal dus leeg gehaald dient te worden na vier maanden. De opname van ammoniak is echter zeer goed.

Vlas

Vlas lijkt duur, omdat je het per pakje aanschaft voor een hogere prijs dan bijvoorbeeld stro, maar het is stukken zuiniger in gebruik. Vlas levert weinig afval op en is zeer geschikt voor paard met gevoelige luchtwegen. Ook bij vlas wordt begonnen met een dikke laag, waar dagelijks de mest en natte plekken uit worden gehaald. Nadeel is dat vlas vooral in het begin erg glad kan zijn.

Houtkrullen

Houtkrullen zijn niet bedoeld voor een potstal. Elke dag worden de mest en de natte plekken eruit gehaald, waardoor het dus wel vrij arbeidsintensief is, maar je hoeft dus niet na een paar maanden de hele stal leeg te halen. Houtkrullen zijn van te voren goed ontstoft, tenzij je ze van Bkwaliteit koopt, hier zit vaak wat meer stof in.

Conclusie

Voor ieder wat wils, de ene bodembedekker is niet per definitie beter dan de ander, het is net wat jou en je paard het beste past.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bokt.nl/wiki/Bodembedekking

Reageer op het artikel "Bodembedekking paardenstal"

Infoteur: Flew
Laatste update: 08-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!