InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hoeveel tijd en geld kost een eigen paard?

Hoeveel tijd en geld kost een eigen paard?

Hoeveel tijd en geld kost een eigen paard? Heb je altijd gedroomd van een eigen paard? Heb je alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen of zie je alleen maar voordelen? Het hebben van een eigen paard is heel erg leuk, maar kost wel heel veel tijd en geld. Veel mensen beseffen van te voren niet dat een paard, eenmaal aangeschaft, van jou afhankelijk is. Vroeger leefden paarden in de vrije natuur. Zij trokken in kuddes rond en zorgden voor hun eigen voedsel. Tegenwoordig leven de meeste paarden in een stal. Zij zijn afhankelijk van mensen voor hun voeding en beweging.

Voeding

Wat komt er allemaal bij de verzorging van een paard kijken? Een paard dat leeft in een stal moet vier tot vijf keer per dag gevoerd worden. Paarden eten hardvoer (biks, muesli, haver) en ruwvoer (hooi, kuil). Meestal krijgen zij per dag twee tot drie keer hardvoer en twee keer ruwvoer. Dit moet goed verdeeld worden over de dag. Jouw paard moet de hele dag vers water tot zijn beschikking hebben. Op veel stallen wordt er door de eigenaar gevoerd en hebben alle stallen automatische drinkbakken, maar hier betaal je wel voor.

Stal

Het is belangrijk voor het welzijn van je paard dat hij in een schone stal staat. Bij voorkeur moet de stal iedere dag worden uitgemest en opgestrooid. Je kunt kiezen voor verschillende bodembedekkers: Stro, zaagsel, vlas, houtkrullen. Als je de stal niet vaak genoeg uitmest kan je paard hoef- of beenproblemen krijgen. Uiteraard kan je kiezen voor een stal waar door de eigenaar van de stal wordt uitgemest. Dit brengt dan wel hogere kosten met zich mee.

Beweging

Om je paard goed gezond te houden moet je hem voldoende beweging geven op een dag. Jouw paard moet minimaal een uur beweging hebben op een dag. Bedenk dan wel dat hij dan nog 23 uur in zijn stal moet doorbrengen. Hoe meer tijd hij buiten zijn stal kan doorbrengen, hoe beter. Stallen waar ook weidegang mogelijk is genieten de voorkeur. Je paard kan dan, zeker in de zomer, overdag de wei op. Het ligt aan de faciliteiten van de stal of je hem zelf van en naar de wei moet brengen of dat dit door de eigenaar wordt gedaan. Ook hier geldt dat overal een prijskaartje aan hangt.

Kosten

Om een paard te onderhouden moet je rekening houden met flink wat kosten. Een paard is een groot dier die flink wat voer per dag eet. Afhankelijk van de grootte van jouw paard en de hoeveelheid beweging die hij op een dag krijgt moet je rekenen op zo'n anderhalf tot vier kilo hardvoer per dag. Voor ruwvoer geldt een gemiddelde van 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht per dag om in de behoefte van vezels en voedingsstoffen te voorzien.
Een paard kan wel zo'n 25 tot 30 liter water per dag drinken. Het is belangrijk dat er altijd voldoende water beschikbaar is. Afhankelijk van de soort bodembedekking moet je regelmatig de stal voorzien van vers stro, zaagsel, vlas of houtkrullen. Wat kost dit allemaal per maand? Dit hangt af van heel veel factoren. Belangrijk is, of je je paard bij huis kunt stallen of op een pensionstal of manege. Je moet rekenen op 100 tot 400 euro per maand voor de dagelijkse verzorging. Daar komen nog kosten bij voor de hoefsmid, ongeveer zes keer per jaar, een wormenkuur, vier keer per jaar en dierenartskosten.

Tijd

Als je paard op stal staat moet je ervan uitgaan dat je minimaal twee uur per dag met je paard bezig bent. Moet je zelf voeren en uitmesten dan komt hier nog wel een uur per dag bij. Staat je paard op de wei en staat daar voldoende water dan hoef je er niet persé iedere dag naartoe. Het is wel belangrijk dat er toezicht is, want ook in de wei kan er altijd iets gebeuren.

Ben je na dit verhaal nog net zo enthousiast, dan ben je een echte paardenliefhebber en kan je de stap wagen om naar een leuk paard te gaan zoeken.

Lees verder

© 2012 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
PaardencrematoriaElke dierenbezitter weet het; de kans dat jij je dier overleeft is toch wel erg groot. Nadat het dier overleden is, kan…
Euthanasie en destructie bij paardenEuthanasie wordt in de meeste gevallen in de dierenartsenpraktijk gedaan tenzij het dier zon ernstige botbreuk heeft da…
Een eigen paard? Er zijn ook alternatieven!Een eigen paard? Er zijn ook alternatieven!Je zou graag een eigen paard willen, maar je kunt de hoge kosten niet betalen of het ontbreekt je gewoon aan voldoende t…
Kosten van een eigen paardKosten van een eigen paardHet is de wens van velen, een eigen paard... Maar wat zijn de kosten van een eigen paard? Is het wel haalbaar? alles op…
Is mijn paard wel gezond?Is mijn paard wel gezond?In dit artikel vindt u basis dingetjes, waarmee je zelf heel makkelijk dagelijks kunt controleren of je paard wel of nie…
Bronnen en referenties
  • http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvraag/40/hoeveel-ruwvoer-heeft-mijn-paard-nodig

Reageer op het artikel "Hoeveel tijd en geld kost een eigen paard?"

Infoteur: Caressa
Gepubliceerd: 14-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Eigen paard
Schrijf mee!