InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De winterslaap van de egel

De winterslaap van de egel

De winterslaap van de egel Een voorbeeld van een dier dat een winterslaap houdt, onze stekelige vriend de egel. Zijn normale lichaamstemperatuur is 39°C, maar die kan dalen tot slechts 7 of 8°C tijdens zijn winterslaap!

De egel

De egel leeft in velden, parken en tuinen. Het is een eenzaat, dat wil zeggen dat hij nogal afgezonderd en alleen leeft en niet in groep zoals bvb. herten. Mannetjesegels hebben geelbruine stekels, zijn ongeveer 20 cm en wegen 1 kg. De wijfjes zijn iets kleiner en hebben lichtgrijze stekels die pas boven het voorhoofd groeien, waardoor het lijkt of ze een langere snuit heeft. Tegen de avond gaan egels op zoek naar voedsel. Hiervoor gebruiken ze vooral hun gevoelige neus en hun scherp gehoor, hun ogen gebruiken ze er minder voor. Ze eten sprinkhanen, allerhande kevers en larven, regenwormen en naaktslakken. Volwassen bos- en veldmuizen lusten ze wel, maar vaak zijn ze te traag om hen te vangen. De egel is dus geen knaagdier maar een insecteneter. Ze voelen zich het best in een omgeving met veel laaggroeiende planten en struiken.
Bij gevaar, vooral van roofvogels, vossen en honden, trekt de egel kop en poten in en rolt zich in een bolletje, een erg stekelig bolletje.

Klaar voor een winterslaap

Voor een egel aan zijn winterslaap begint, maakt een egel een eigen leger (nest) van bladeren, hooi en stro. Ze zoeken of graven een ondiepe holte onder dichte struiken, een houtmijt of een haaf, zo ongeveer 30 cm diep. Dit redelijk ruime nest heeft 2 uitgangen: een op het zuiden gericht en een op het noorden gericht. Het leger van het wijfje ligt gewoonlijk in de buurt van het mannetje. Het gebeurt maar zelden dat je ze beiden in hetzelfde leger vindt.

De egel legt, in tegenstelling tot andere winterslapers, geen voedselvoorraad aan. Wel eten ze zich in de herfst rond en dik zodat ze een flinke reserve in hun lichaam opslaan. Vanaf de eerste vorst tot einde maart houden ze een ononderbroken winterslaap. Ze liggen ineengerold tussen en onder het bladerbed van hun nest. Hun normale lichaamstemperatuur (39°C) kan hierbij flink dalen tot wel 7 à 8°C. Het gevaarlijkst voor de egel is niet de strenge koude, maar wel een heel lange winter. Ze hebben immers geen voedselvoorraad in hun omgeving.

Sinds het overvloedige gebruik van insecticiden, zijn er steeds minder egels in onze velde en tuinen. De egel, als insecteneter, stapelst deze gifstoffen op in zijn lichaam tot een dodelijke dosis.
© 2008 - 2017 Ilske, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de egelAlles over de egelDe egel komt veel voor in Nederland. Vooral in de herfst worden er veel egels gezien, dit komt doordat de egel in de her…
De levensloop van de egelDe levensloop van de egelMensen die wel eens gekampeerd hebben kennen het knisperen in de voortent vaak als geen ander. Na een kleine zoektocht i…
Egels in je tuin lokkenEgels in je tuin lokkenEgels, wie vindt ze niet leuk? Soms heb je geluk en zie je zo'n vriendelijk stekelbolletje op pootjes. Egels leven op he…
Praktische tips voor het voeren van egels in de tuinPraktische tips voor het voeren van egels in de tuinEgels zijn boeiende en nuttige dieren en daardoor een welkome gast in de meeste tuinen. Maar doordat de mens steeds meer…
De winterslaap van de dasDe winterslaap van de dasDe das is een marterachtig roofdier dat in het bos leeft. Enkel de dassen die in het Noorden leven houden een winterslaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gibe, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Artiscoop 1: Dieren in winterslaap

Reageer op het artikel "De winterslaap van de egel"

Reacties

Linda, 18-10-2016 06:10 #10
Heb er te veel, hond kan na daglicht de tuin niet meer in. Alles afgebeld, geen hulp.

Marianne Simmers, 30-09-2015 03:46 #9
Wekenlang, mis wel ruim een maand had ik 2 egels in mijn tuin. Een grote en een wat kleinere. Ik was zo trots en heb ze heel goed verzorgd. Had uitgebreid op internet gekeken wat ze mochten eten en drinkenů water. Ik weet zeker dat ze een nest hebben/hadden in mijn tuin. Iedere avond kwamen ze trouw. De laaste dagen heb ik ze niet meer gezien. Ben daar best verdrietig over. Soms kwamen ze zelfs in mijn keuken. Waar zijn ze nu? Ik denk met winterslaap, maar hoe weet ik dat zeker? Denkt u dat ze het nest in de tuin gebruiken als hun slaapplek? Hoe kan ik erachter komen of ze idd daar nog zijn? Ik mis ze heel erg! Kunt u antwoord geven op mijn vraag? Alvast heel erg bedankt!

Acquelinej, 21-01-2015 18:21 #8
Er loopt nu een kleine egel in de tuin. Het loopt gewoon en eet nu een ei. Tot hoe lang is de winter slaap?

Rosa, 01-01-2015 18:57 #7
Wij hebben een egel in de tuin. Moeten wij nu de bladeren in de tuin laten liggen zodat hij een nest kan maken? Of mogen wij ze gewoon weg bezemen?

Kuivenhoven, 10-11-2013 16:19 #6
Hallo,
Er ligt een egeltje, opgerold, in een kuiltje, in een hoekje van de tuin tegen het huis. Het is 10 november. Doet een egel om deze tijd geen 'winterslaap' er de in een holletje of onder de bladeren? Je kunt hem/haar zo zien liggen.

Bianca, 10-04-2013 18:44 #5
Hoe komt een egel uit de winterslaap.
Is hij ineens wakker en gaat op zoek naar voedsel of word hij geleidelijk wakker.
Wij hebben er een als het goed is in een poezenmand die ik bekleed heb met kokos.
In de zomer ging hij daar in slapen, maar nu durf ik niet te kijken of hij er nog zit.
's nachts geef ik kattenvoer en daar word steeds een beetje van gegeten, maar dat kan natuurlijk ook door een ander dier gedaan worden.

Myrthe, 26-09-2010 14:13 #4
Wij hebben al een paar dagen een egelte bij ons in de tuin liggen hij leeft nog wel, want hij ademd nog we leggen hem waarschijnlijk in het hoge gras met wat hooi voor als hij in de winterslaap gaat/is. We weten niet precies wat we moeten doen en of we hem kunnen verplaatsen.

Michelle, 28-03-2010 13:26 #3
Wij hebben in de tuin een egel in winterslaap. Binnenkort willen wij de schutting vervangen maar de egel slaapt er vlak naast. Nu is onze vraag of we de egel moeten verplaatsen voordat wij de schutting vervangen?

B. Vermeeren, 26-11-2009 22:53 #2
Ben helemaal weg van deze beestjes, ben al heel lang op zoek naar een boekje, maar is niet te krijgen. Via deze weg hoop ik meer over de egels te weten te komen.

Leny Anker, 09-11-2009 21:54 #1
Ik heb vorige week langs de weg een egel gevonden. Hij ligt heel mooi opgerold en is absoluut niet beschadigd. Mijn vraag is nu; doet de egel een winterslaap? Hij is koud en beweegt niet. Is het zo dat hij dus ook niet ademt tijdens zijn winterslaap. Bij ons rijst de vraag; is hij dood of niet? Heel graag antwoord a u b.

Infoteur: Ilske
Gepubliceerd: 08-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 10
Schrijf mee!