InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De winterslaap van de das

De winterslaap van de das

De winterslaap van de das De das is een marterachtig roofdier dat in het bos leeft. Enkel de dassen die in het Noorden leven houden een winterslaap. Het is een schuw en behoedzaam dier dat zich traag en bijna slepend voortbeweegt.

De das

Een volwassen das wordt tot 75 cm groot en weegt dan 20 kilogram. De das heeft een herkenbare vacht: onderzijde en poten zijn zwart en hun bovenzijde is grijs, op hun witte snuit lopen twee evenwijdige zwarte strepen van de neus naar hun oren.

Meestal worden ze niet ouder dan 20 jaar. Hun menu bestaat, afhankelijk van het seizoen, uit: wortels en herfstvruchten, larven uit bijen- of wespennesten, regenwormen, kleine zoogdieren, jonge hazen, muizen, mollen, hagedissen, kikkers en vogeleieren. Dassen zijn dus omnivoren, ze eten zowel planten en vruchten als vlees.

Een burcht (dassenhol) zal je meestal vinden aan de rand van een bos of aan de zonzijde van een beboste heuvel. Hij graaft zelf een omvangrijk geheel van gangen en vluchtwegen. Vaak heeft een burcht tot wel 8 uitgangen. Meestal gebruikt hij dezelfde in- en uitgang en houdt hij de andere toegangen vrij om te kunnen vluchten. Enkele pijpen dienen eveneens als luchtkoker. De woonruimte is groot genoeg om de hele dassenfamilie in te laten wonen. Binnenin hun hol heerst de grootste zindelijkheid; het is er erg netjes en proper. De bekleding van hun woonnest bestaat uit mos en droge bladeren. De burcht gaat vaak vele generaties lang mee en worden voortdurend utigebreid. Er zijn zelfs burchten van meer dan 100 jaar oud!

De winterslaap

In de late herfst maakt de das zich klaar voor zijn "winterslaap". Hij gaat grote hoeveelheden voedsel tot zich nemen en hij zal ook grote voorraden voedsel opslaan voor als het echt erg koud wordt. Wanneer de das niet meer naar wortels kan graven omdat de grond hardbevroren is, zal hij zich terugtrekken in zijn burcht. Daar ligt hij opgerold tussen de bladeren en het mos in een winterslaap die regelmatig onderbroken zal worden om te eten van de opgeslagen voorraden.

Bij dooiweer en een zachtere temperatuur zal de das weer actief worden en zijn hol verlaten. Hij zal eerder op zoek gaan naar drinken dan naar eten. De das eindigt zijn winterslaap vrij vroeg: eind januari en zeker in februari. Hij gaat dan op zoek naar vers voedsel en zal slechts in uiterste nood zijn wintervoorraden aanspreken. Van een echte winterslaap kun je dus niet spreken bij de das. Hij gaat in winterrust.
© 2008 - 2018 Ilske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Orland, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Artiscoop 1: Dieren in winterslaap; Wikipedia

Reageer op het artikel "De winterslaap van de das"

Reactie

G. Lieffering, 11-02-2010 19:52 #1
Ik bezorg voor 6uur in de ochtend een krant, ik kwam hedenochtend oog in oog met een das te staan op ongeveer 6a7meter afstand bij een woning in de bebouwde kom in Dieren vrij ver van de bosrand.Hij stond in het licht dat aanging automatisch, ik keek hem dan recht aan enkele seconden voor hij verdween. In de sneeuw kon ik de sporen volgen tot een grote struik.Het was een bijzondere ervaring omdat ik dit dier alleen op een foto had gezien, en zeker niet verwacht zo ver in de bewoonde wereld.

Infoteur: Ilske
Gepubliceerd: 09-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!