InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Alles over de egel

Alles over de egel

Alles over de egel De egel komt veel voor in Nederland. Vooral in de herfst worden er veel egels gezien, dit komt doordat de egel in de herfst op zoek gaat naar een plekje om te overwinteren. De egel is een heel leuk en bijzonder diertje waar geen kwaad in zit. De egel herken je aan zijn bruine wildkleur en zijn stekels. Met zijn stekels beschermt de egel zichzelf tegen vijanden. Als er gevaar dreigt rolt hij zich namelijk op. Een egel heeft zo'n 8.500 stekels. Een stekel gaan zo'n achttien maanden mee, dan komt er een nieuwe stekel voor in de plaats. De reukzin van de egels is het beste ontwikkeld. Een egel kan insecten ruiken die zich drie centimeter onder de grond bevinden. Ook het gehoor van de egel is erg goed. De ogen zijn het minst ontwikkeld. Egels zijn vaak bijziend, maar ze kunnen wel kleuren onderscheiden.

De egel is een solitair dier, dit betekent dat ze zelfstandig leven. De egel tref je alleen samen in de paringstijd als ze samen een nestje hebben. De egel is een heel vriendelijk diertje, zo verdedigt hij zijn territorium niet, het gebeurt regelmatig dat er meerdere egels in hetzelfde territorium komen. Er wordt niet gevochten, ze gaan elkaar alleen uit de weg.

  • Wist je dat egels vier tot zeven jaar oud worden?
  • Wist je dat de egel zich binnen drie seconden kan oprollen?

Winterslaap

De egel houdt een winterslaap. Hij kan heel slecht tegen kou, dit komt doordat zijn stekels niet isoleren en temperaturen van onder de twaalf graden Celsius zijn al gevaarlijk voor een egel. De winterslaap duurt van oktober tot en met april. In de zomer bouwt de egel zijn vetreserves flink op, dit vet verbruikt hij in de winter om zichzelf warm en in leven te houden. Als de egel niet genoeg vetreserves heeft opgebouwd zal hij sterven nog voordat hij ontwaakt uit zijn winterslaap. De egel overwintert het liefst onder een dikke hoop bladeren. Bladeren isoleren namelijk erg goed. Onder de bladeren maken ze een hol. De normale lichaamstemperatuur van de egel is 36 graden Celsius. In de winterslaap daalt de temperatuur tot 4 graden Celsius. De hartslag gaat van 190 naar 20 slagen per minuut en de ademhaling geschiedt maar eens in de drie minuten. Vaak wordt de egel tijdens de winterslaap nog wel heel even wakker om wat te eten, maar in de winter is er erg weinig voedsel te vinden.

Wat een eet egel?

Een egel is een insecteneter en zoekt zijn voedsel bij de grond. Bijvoorbeeld in losse bladeren, tussen gras en struiken, maar ook woelt hij in de grond om voedsel te zoeken. Een egel is vraatzuchtig, als hij de kans krijgt dan eet hij met gemak 70 gram aan insecten. Wormen, rupsen en slakken zijn het favoriete maal van de egel, maar hij lust ook kevers, pissebedden en huisjesslakken. De egel eet ook spinnen en kleine knaagdieren zoals muisjes. Ook eieren en jonge vogeltjes staan op zijn menu. Naast al dit dierlijke voedsel lust hij ook graag paddenstoelen, bessen en vruchten. Wonderbaarlijk is een egel niet echt vatbaar voor gif van bijvoorbeeld adders of wespen.

Wat doen met een gewonde of zieke egel?

Als je een gewonde of zieke egel vindt kun je het beste gelijk 144 of de dierenambulance bellen. Als er een egelopvang bij jou in de buurt zit, kun je hem ook daar heen brengen. Tot die tijd kan je proberen of de egel wat wil eten en drinken. Je moet rekening houden dat een egel vol zit met parasieten als vlooien, mijten en teken. Let daar dus op als je nog andere huisdieren hebt. Egels mogen GEEN melk, melk bevat lactose en dat veroorzaakt heftige diarree. Geef ze als drinken gewoon water en als eten kun je ze fruit, rauw ei, honden- of kattenvoer geven. Het honden- of kattenvoer kun je nog mengen met wat muesli.

Een egel in de tuin

Als je een rommelige tuin hebt is de kans groot dat je een egel tegen komt. Wil je graag egels in je tuin? Zorg dan dat je in de herfst een grote hoop takken en bladeren hebt liggen. Grote kans dat er een egel onder kruipt om te overwinteren. Een composthoop vinden egels ook erg fijn om onder te overwinteren. Je kan ook een egelhuis kopen op internet of de wat grotere dierenwinkels, je kan ook zelf een mooie hut bouwen. Bedek deze met een dikke laag bladeren.

Als je een egel in je tuin ziet, zorg er dan wel voor dat je tuin veilig is voor de egel. Als je composthopen of takken gaat verbranden kijk dan altijd onder de hoop of er geen egel zit. Dek ook gevaarlijke, diepe putten en gaten af. Zorg er ook voor dat egels niet vast komen te zitten in netten of hekken, ze kunnen naast dat ze vast komen te zitten, ook stikken. Als je een vijver in de tuin hebt zorg dan dat er een ruwe en schuine rand aan de zijkant van de vijver is. Egels kunnen zwemmen, maar verdrinken nog vaak door de hoge en gladde randen van de vijver. Gebruik liever ook geen gif in de tuin.

Vijanden van de egel

Egels zijn beschermde dieren in Nederland. Jaarlijks worden er tussen de 113.000 en 340.000 dieren aangereden in het verkeer. Egels leven voornamelijk in de nacht en ze kunnen tot wel drie kilometer per nacht afleggen, vooral de mannetjes. 70% van de mannetjes overlijdt als het gevolg van een aanrijding. Maaimachines en gif zijn ook een grote vijand van de egel. Naast de mensen heeft de egel nog meer vijanden zoals roofvogels, bunzings, marters, honden, wilde zwijnen en vossen. De grootste vijand van de egel blijft het verkeer en de winter.
© 2012 - 2017 Linda1986, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • www.wikipedia.nl
  • www.egelopvang.nl

Reageer op het artikel "Alles over de egel"

Reacties

Jwd, 27-07-2017 05:38 #2
In mijn tuin zitten al geruime tijd 3 gaten in de grond: Ronde ingangen van iets dat kennelijk een flink gangenstelsel lijkt. Onze poes kan er tijden bij op de loer liggen. Omdat ik vreesde dat het een rattenhol zou zijn heb ik rattenvallen laten plaatsen maar dat heeft niets opgeleverd. Ook de zonnebloempitten die als lokker waren neergelegd bleken na 2 weken onaangeroerd. Met rechtopstaande stenen heb ik 2 van de 3 ingangen afgesloten. Nu zag ik gisteren enkele meters verder een egel bezig onder een uitgebreid stuk klimopbegroeiing. Kan het zijn dat ik de egel uit zijn/haar ondergrondse hol heb verstoten? Of graven egels geen gangen? Kan ik het gangenstelsel beter weer toegankelijk maken?
B.v.d. voor uw advies.

Linda, 06-04-2016 21:33 #1

groetjes linda schierbeek

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 21-11-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!