InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Africhting van een veulen 1: Het eerste contact

Africhting van een veulen 1: Het eerste contact

Africhting van een veulen 1: Het eerste contact Men kan beginnen met het inrijden van een paard als het tussen de 3 en 4 jaar is. Eerder wordt niet aangeraden, omdat het paard dan nog te zeer in de groei is en belasting van het dier dan schade aan zou kunnen richten. Maar het wil niet zeggen dat men al veel kan doen met een veulen onder de drie jaar om het af te richten. Africhten lijkt hier een groot woord, omdat het meer gaat om een eerste kennismaking. Maar dit eerste contact is wel essentieel voor de verdere africhting van het veulen.

Contact maken

Men kan al vroeg beginnen met lichamelijk contact te maken met een veulen. Sommige veulens zijn heel nieuwsgierig en gaan graag op onderzoek uit en gaan zelf opzoek naar contact. Andere zijn juist heel terughoudend en blijven het liefst uit de buurt. In iedere fase van het trainen van het paard zal men om moeten leren gaan met de karaktereigenschappen van het paard en de manier van trainen die daar het beste bij past. Probeer bij het contact maken of het veulen uit zichzelf naar je toe wil komen. Het is altijd beter als het de keuze van het paard zelf is om naar je toe te komen. Ga bijvoorbeeld bij hem in de stal staan en wacht af. Geduld is een belangrijk steekwoord. Meestal is het veulen zo nieuwsgierig dat hij na een tijdje vanzelf voorzichtig aan je komt snuffelen. Ga niet overdreven aandacht vragen van het veulen, maar richt eerder je aandacht juist op iets anders alsof je helemaal niet geïnteresseerd bent in het veulen. Dit zal de nieuwsgierigheid van het veulen en de drang om jouw te komen onderzoeken nog meer prikkelen. Laat dit dan gebeuren en ga niet meteen je hand uitsteken om hem te aaien, hoe groot de verleideling ook kan zijn. Laat het veulen op onderzoek uitgaan. Ben tevreden met iedere vorm van contact en bouw het beetje bij beetje op. Herhaal dit bijvoorbeeld een paar dagen, zodat het veulen aan jouw aanwezigheid gaat wennen. Als het veulen bang blijft en niet naar je toe komt, kan je proberen zachtjes te blazen in de richting van zijn neus. Wanneer paarden onderling contact met elkaar zoeken, doen ze dit ook ter kennismaking. Op deze manier zal het bange veulen herkenning vinden en misschien toch nieuwsgierig worden.

De aanraking

Als het eerste contact gemaakt is, kan men het veulen aan gaan raken. Denk eraan dat je altijd langzaam beweegt, zodat het paardje niet schrikt. Beweeg langzaam, maar wel overtuigend. Gebruik hierbij ook altijd je stem. Praat zacht en met een lage stem. Als het veulen voelt dat jij ook heel zenuwachtig of te voorzichtig bent zal hij wantrouwend worden en zich terugtrekken. Als het veulen zich laat aanraken, aai hem dan voorzichtig over de hals, schouder en rug. Vermijd in het begin hoofd en benen. Ben steeds weer tevreden met kleine stapjes. Als het veulen meer gewend is aan de aanraking, wrijf dan steeds langer en op verschillende plekken met je hand over het lichaam van het veulen. Vergeet niet altijd je stem te blijven gebruiken.

Het halster

Als het veulen eenmaal gewend is aan de aanraking kan men beginnen met het omdoen van een halster. Ga net als bij de eerste contactmaking altijd langzaam en overtuigend te werk en denk aan het gebruiken van de stem. Laat het veulen altijd eerst even snuffelen aan het halster voordat je het omgaat doen. Maak in het begin altijd de gesp van riem die achter de oren gaat los om het halster om te doen, zodat het niet over de oren heen geschoven hoeft te worden. Hierdoor zou het veulen in paniek kunnen raken. Ook is het handig om onderaan het halster een opgerold halstertouw te laten hangen zodat het gemakkelijker is om het veulen daarna te vangen. Als het gelukt is om het halster om te doen, kan men het, het beste een tijdje om laten om het veulen er goed aan te laten wennen. Doe het halster bijvoorbeeld de volgende dag pas weer af. En in de dagen erna kan men een paar keer achter elkaar proberen het halster om en af te doen.

Poetsen

Als het veulen gewend begint te raken aan aanrakingen en aan het om en af doen van het halster kan men beginnen met het veulen los in de stal te poetsen. Ben in het begin heel voorzichtig en gebruik de borstel heel zachtjes. Het is meer een oefening om contact en aanraking met het veulen uit te breiden dan dat het doel is het veulen echt te poetsen. Gebruik vooral zachte borstels. Denk aan langzame bewegingen en het gebruik van de stem. Het is goed veel te praten tegen het dier.

Met deze kleine oefeningen en door herhaling en regelmaat zal het veulen vertrouwen winnen en zal het contact steeds gemakkelijker en zonder angst gaan verlopen. De belangrijkste tips; wil niet meteen te veel, geef het veulen de tijd die het nodig heeft om zijn angst te overwinnen, bij de een zal dat misschien heel snel gaan en bij de ander zal men heel veel geduld moeten hebben, ben altijd rustig, zelfverzekerd en praat veel tegen het dier. Op die manier zal het dier aan jouw aanwezigheid, aanraking en geluid wennen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Africhting van een veulen 1: Het eerste contact"

Reactie

Hikari (infoteur), 23-04-2008 15:40 #1
Een zeer goed artikel, net als het vervolg-artikel. Dit is in mijn ogen een zeer goede methode om het (jonge) veulen te trainen. Maar niet alleen voor veulens, ook voor het wat oudere paard dat nog geen (of veel te weinig) contact heeft gehad met mensen!

Ga vooral zo door met het schrijven van zulke goede artikelen!
Groet, Hikari

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 23-04-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!