InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Mest of zand eten en nog ander vreemd eetgedrag bij paarden

Mest of zand eten en nog ander vreemd eetgedrag bij paarden

Mest of zand eten en nog ander vreemd eetgedrag bij paarden Sommige paarden eten alles, andere paarden daarentegen zijn uitzonderlijk kieskeurig. Maar eigenlijk altijd valt het de eigenaar wel op als het eetgedrag van zijn of haar paard verandert. Dit kan diverse oorzaken hebben en het kan ook op diverse manieren geuit worden door een paard. Zo zijn er paarden die opeens zand gaan eten of paarden die opeens geen krachtvoer meer willen eten. Natuurlijk is daar altijd een oorzaak voor, het paard probeert je op die manier iets te vertellen. Gelukkig zijn er een aantal oorzaken die vrij bekend zijn zodat je het paard kan helpen, waardoor het daarna weer beter kan eten.

Ander eetgedrag bij paarden

Paarden laten op verschillende manieren zien dat er met hun gezondheid of hun dieet ergens iets niet klopt. Vaak voorkomende signalen zijn:
  • zand eten
  • bepaalde kruiden eten
  • geen krachtvoer meer willen eten
  • knagen aan hout
  • mest eten

Natuurlijk duidt een veranderd eetpatroon bij een paard niet altijd op enorme problemen met de gezondheid. Maar houd het altijd wel in de gaten.

Paarden die zand eten

Dat paarden af en toe zand eten is heel normaal eigenlijk. Paarden staan nog dicht bij de natuur en graven soms naar bepaalde grondlagen waarin mineralen of sporenelementen te vinden zijn om er vervolgens aan te likken. Maar hele happen met zand, zeker als ze dat normaal niet doen, is veel minder normaal en ook erg ongezond voor de darmen (kans op zandkoliek). Het eten van veel zand kan verschillende oorzaken hebben, waaronder ook verveling. Maar ook een tekort aan zout of een tekort aan vezels (ruwvoer) kunnen heel goed de oorzaak zijn van zand eten. Vaak zie je dan ook als je bijvoorbeeld een zoutliksteen geeft of zelf wat zout aan hun dieet toevoegt dat het probleem van het zand eten binnen een paar dagen is opgelost.

Of er in de tussentijd veel zand in de darmen terecht is gekomen is te controleren met een soort mestonderzoek. Los hiervoor enkele mestballen op in een emmer water en laat de emmer 24 uur staan. Giet daarna voorzichtig het water en de mest af. Eventueel zand in de mest en het water is in de 24 uur naar de bodem van de emmer gezakt. Zit er meer dan een theelepeltje zand in de emmer, dan is het wellicht een goed idee even contact op te nemen met de dierenarts over wat te doen. Vaak wordt dan een kuur vlozaad/psylliumvezels voorgeschreven. Deze kan je ook zelf kopen op internet.

Bepaalde kruiden eten

Soms valt het opeens op dat paarden bepaalde kruiden opeens graag willen eten. Ook dit kan je helpen om de gezondheid van je paard te "lezen". Zo duidt het veel eten van paardenbloemen en distels erop, dat paarden hun lever willen ondersteunen. En plotselinge interesse voor kamille misschien op een ontsteking ergens. Het eten van weegbree doen paarden vaak als er problemen zijn met de slijmvliezen, dus bijvoorbeeld bij luchtwegklachten. Maar ook helemaal gezonde paarden eten graag diverse kruiden en planten natuurlijk!

Geen krachtvoer meer willen eten

Paarden die normaal gesproken altijd heerlijk genieten van hun krachtvoer en dat opeens niet meer willen eten komen ook best vaak voor. Helaas kan dit in veel gevallen duiden op maagproblemen, koliek of algemeen ziek zijn. Een duidelijk alarmsignaal dus, dat je niet zomaar moet negeren. Bij maagproblemen valt vaak op dat ze nog wel gewoon hun ruwvoer eten, maar geen brok of muesli meer willen. Zijn paarden echt ziek (koorts) of hebben ze koliek, dan willen ze vaak helemaal niets meer eten.

Knagen aan hout

Eten aan hout kan duiden op onder andere een tekort aan zout. Soms wil dan een zoutliksteen uitkomst bieden, maar niet alle paarden likken aan een zoutliksteen. Dan is het soms nodig wat zout toe te voegen aan hun krachtvoer of slobber.

Mest eten

Mest eten doen paarden om verschillende redenen. Vaak duidt het op een tekort aan mineralen en sporenelementen. Maar ook tekort aan goede darmbacteriën kan ook een reden zijn. Er zijn zelfs mensen die hun paard een klein beetje mest van een ander gezond paard te eten geven om de darmen van hun eigen paard "te enten": te voorzien dus van allerlei gezonde bacteriën. Als een paard mest eet is het te overwegen om je paard eens een tijdje een vitaminen- en mineralensupplement bij te geven. Na verloop van tijd zou dan het mest eten moeten stoppen.

Lees verder

© 2016 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het belang van ruwvoer voor paardenHet belang van ruwvoer voor paardenPaarden hebben een uitgebalanceerde voeding nodig om gezond te blijven en te presteren. Naast krachtvoer hebben zij ook…
Paardenvoeding: wat is wel goed en wat niet?Paardenvoeding: wat is wel goed en wat niet?Paardenvoeding is een lastig onderwerp. Lees hier waar het meestal fout gaat, wat de symptomen van verkeerde voeding zij…
Maagzweren bij paardenUit Engels onderzoek blijkt dat ongeveer 60% van de sportpaarden lijdt aan een of meerdere maagzweren. Toch worden de si…
Handleiding paarden voeren in de winterperiodeHandleiding paarden voeren in de winterperiodeDe zomer is weer voorbij, de winter breekt aan. De paarden moeten weer van de weide af want deze is vaak te nat om de pa…
Luchtzuigen bij paardenLang dacht men dat luchtzuigen een besmettelijke ziekte was bij paarden. Wanneer de één zou luchtzuigen, zou de ander he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mest of zand eten en nog ander vreemd eetgedrag bij paarden"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 15-06-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Gezond paardenvoer
Schrijf mee!