InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Sumatraanse tijger; de drie zussen

Sumatraanse tijger; de drie zussen

Ruim een jaar geleden (begin 2007) werden in een Engelse dierentuin drie Sumatraanse tijgers geboren. Op donderdag 24 januari 2008 zijn deze tijgers, drie zusjes, aangekomen in de Burger’s Zoo van Arnhem. Zij zullen de eerste bewoners gaan worden van het nieuwe Aziatische landschap, welk pas in maart opengaat voor het publiek. Deze tijgers hebben in het wild een bedreigde status. In Burger’s Zoo zullen zij deel gaan uitmaken van een fokprogramma.

Algemeen

De Latijnse benaming voor deze katachtige is “Panthera tigris sumatrae”.

De Sumatraanse tijger

Deze soort tijger kan ongeveer 2,50 meter lang worden. Dit is gemeten van de neus van het dier tot aan het puntje van de staart. Een vrouwtje wordt ongeveer 100 kg zwaar en het mannetje wordt ongeveer 50 kg zwaarder. Dit soort is kleiner dan zijn Bengaalse soortgenoot.

De mannetjes zijn voorzien van opvallend bakkebaarden en zijn soms getooid met nekmanen. Zowel het vrouwtje als het mannetje hebben een donker oranje huid met kenmerkende zwarte strepen; vaak twee parallelle rijen.

De levensomgeving van de tijger is het Indonesisch eiland Sumatra, in dichtbegroeide gras- en rietvelden of de tropische regenwouden. De tijger verblijft het liefst in de buurt van water. Vroeger waren er behoorlijk veel van deze tijgers, tegenwoordig leven er nog tussen de 400 en 500 exemplaren. Dit aantal maakt de tijger tot bedreigde diersoort.

Overdag wanner het heet is, blijft de Sumatraanse tijger het liefst in de schaduw. Hij zoekt dan een plekje in een grot, poeltje of moeras. In tegenstelling tot de meeste katachtigen houdt dit poesje wel van zwemmen.

Boris

Een bijzondere Sumatraanse tijger was Boris. Hij werd geboren in gevangenschap, in de dierentuin van Frankfurt, op 20 september 1978. Hij stierf op 18 januari 1996, op bijna 28 jarige leeftijd. Hij is ouder geworden dan de gemiddelde 15 jaar welk een tijger kan behalen.

De Schedel van Boris is te zien in de Wereld Natuurzaal van het Natuurhistorisch Museum in Rotterdam.

Sumatraans trio in Arnhem

Op donderdag 24 januari 2008 zijn om 8.00 uur 3 zussen gearriveerd bij de Burger’s Zoo in Arnhem. Het betreft drie vrouwelijke Sumatraanse jonge tijgers die geboren zijn in de dierentuin van het Engelse Chessington.

Ze zijn 1 jaar en 3 maanden oud, waardoor ze voorlopig nog bij elkaar te houden zijn. Deze drie zusjes zullen de eerste bewoners zijn van het nieuwe Aziatische landschap (met struiken, waterpartijen en aparte compartimenten) dat door de dierentuin eind maart geopend zal worden. Ondanks dat de drie zusjes bij elkaar worden gehouden, leven tijgers solitair.

De nieuwe aanwinsten van Burger’s Zoo zijn voorlopig niet door het publiek te bewonderen. De dames krijgen eerst de kans om te wennen aan hun nieuwe leefomgeving en hun nieuwe medebewoners: Maleisische beren, apen en herten. De zusjes worden op termijn hoogst waarschijnlijk uit elkaar gehaald en zullen er twee verhuizen naar een ander park. Dit zal pas gebeuren als een mannetje door het park wordt aangekocht.

De oude groep tijgers is een paar jaar geleden vertrokken, de laatste twee jaar geleden. Het oude tijgerverblijf is omgebouwd tot een nieuw verblijf voor de neusberen.
Gerelateerde artikelen
Tijgers sterven uitTijgers sterven uitAlle tijgersoorten worden met uitsterven bedreigd. Van de 8 tijgersoorten zijn er al drie uitgestorven. Kunnen we de tij…
Odin de Bengaalse tijgerHet is een uitzondering dat een Bengaalse tijger in gevangenschap zwemt, laat staan onder water gaat zwemmen. In de dier…
Tijger (zoogdier)De tijger is een zoogdier dat behoort tot de katachtigen. Het is een roofdier dat inmiddels bijna is uitgestorven. Tijge…
Het voortplantingsgedrag van de tijgerHet voortplantingsgedrag van de tijgerEen tijger straalt net zoals een leeuw kracht uit. De welpen van een tijger zijn koddig en heel wat mensen vallen dan oo…
Dierentuin: Burger's zooBent u opzoek naar een leuk dagje uit in de zomer en/of winter? Dan is Burger's zoo een geslaagd idee! Burger's zoo is e…

Reageer op het artikel "Sumatraanse tijger; de drie zussen"

Infoteur: Storm
Laatste update: 26-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!