InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Wat te doen als: Je veulen bijt!

Wat te doen als: Je veulen bijt!

Na lang wachten, eindelijk een veulen. Maar na een tijdje begint hij te bijten en je weet eigenlijk niet wat je moet doen. Wat mag wel en wat mag niet?

Niet doen:

Slaan!

Als je gaat slaan, wordt het veulen kopschuw en dan heb je pas echt een probleem, want kopschuwe dieren laten zich moeilijk vangen en een halster of hoofdstel omdoen.

Met je rug naar het veulen toestaan.

Als hij dan bijt, kan hij makkelijk wegkomen voordat jij je omgedraaid hebt en dan ben je te laat met je straf.

Wel doen:

Straffen door knijpen en “nee” zeggen.

Knijp in de hals of in de bil. Het knijpen voelt voor het veulen als bijten en zo zou hij door paarden ook gestraft worden.

Straf altijd op het moment dat hij bijt.

Wees dus op je hoede. Als je te laat reageert, weet het veulen niet waarom je hem straft en wordt hij onzeker en kan hij zelfs schuw of agressief worden.

Geef het veulen weinig gelegenheid.

Bukken, je rug toedraaien of over een hek heen hangen om hem op zijn rug te aaien zijn de gelegenheden voor hem om een stukje hoofd, rug of buik te proeven. Blijf dus altijd kijken naar het hoofd en sta het liefst naast hem als je hem aait.

Laat iemand het veulen vasthouden als je met hem bezig bent.

Op die manier hoef je niet constant op zijn mond (tanden!) te letten als je borstelt of zijn hoeven uitkrabt.

Duw het veulen weg en vertrek als hij blijft klieren.

Hij zal snel begrijpen dat je hem alleen aandacht geeft als hij zich netjes gedraagt. Andere paarden zouden hem precies zo aanpakken.

Tot slot:

Bijna elk veulen bijt. Het hoort bij hun speelsheid. Toch is het belangrijk om het af te leren als ze jong zijn, want niemand wil een bijter op stal, dat is logisch. Bedenk wel dat verkeerd straffen het veulen voor het leven kan verpesten. Behandel hem daarom zoveel mogelijk als paarden hem zouden behandelen en wees standvastig. Niet opeens één keer toelaten wat hij anders nooit mag. De opvoeding van een veulen is een verantwoordelijke taak die beter door een volwassene uitgevoerd kan worden. Deze handleiding van wat je moet doen tegen bijten is dus meer voor als je gewoon een keer een veulen wil aaien.
© 2008 - 2017 Sweetyoo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat?Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat?Er komt een tijd dat je veulentje zonder zijn of haar moeder verder moet gaan. Je hebt het veulen bijvoorbeeld verkocht,…
Africhting van een veulen 2: het accepteren van een leiderAfrichting van een veulen 2: het accepteren van een leiderAls een veulen eenmaal gewend is aan de aanwezigheid en het contact met mensen, het geen problemen heeft om aangeraakt t…
Hoe speen ik mijn veulen af?Hoe speen ik mijn veulen af?Allereerst gefeliciteerd met uw veulen. Het fokken van een veulen bij uw merrie is een mooie en unieke ervaring, maar er…
De veulen opfok: huisvesting voor jonge paardenDe veulen opfok: huisvesting voor jonge paardenElk jaar worden er weer veel veulens gefokt in Nederland. Tot respectievelijk zes maanden oud lopen deze dieren nog bij…
Lethal white syndromeLethal white syndromeHet lethal white syndrome, ook wel white foal syndrome genoemd, is een genetische fout die ervoor zorgt dat je veulen bi…

Reageer op het artikel "Wat te doen als: Je veulen bijt!"

Reactie

Nicolaï Julie, 02-05-2013 12:20 #1
Beste
Hartelijk dank voor dit advies. Ik had spontaan op zijn neus geslagen wat ik in de toekomst niet meer zal doen.
Wat als hij te dicht bij mij komt. Hij wil mij steeds omver duwen waardoor ik hem wegduw. Hij is helaas sterker.
Als jullie advies hebben, graag.

Infoteur: Sweetyoo
Gepubliceerd: 24-01-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!