InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Tijger (zoogdier)

Tijger (zoogdier)

De tijger is een zoogdier dat behoort tot de katachtigen. Het is een roofdier dat inmiddels bijna is uitgestorven. Tijgers leven voornamelijk in bosgebieden.

Bossen

De tijger is bijna uitgestorven. Veel mensen vinden dit jammer, maar mensen die bij de tijger in de buurt wonen zijn hier best blij mee. De tijger is namelijk een gevaarlijk roofdier. Er zijn steeds minder gebieden waar de tijger rust heeft. Sinds 1900 komen er steeds meer mensen wonen in gebieden waar tijgers leven. Daardoor moet er veel bos worden gekapt. Vooral in India, China, Indonesië, Bangladesh en Vietnam wordt veel bos gekapt. Deze landen behoren tot de dichtstbevolkte gebieden van de wereld. Om al die mensen van eten te kunnen voorzien is het noodzakelijk akkers aan te leggen op plaatsen waren vroeger bos was. De bomen van die bossen worden gebruikt om huizen mee te bouwen of om te stoken, als brandhout. Het leefgebied wordt door deze boskap enorm verkleind voor de tijger en ook voor de prooidieren. Als de tijgers niks meer kunnen vinden gaan ze soms de bewoonde wereld in om voedsel te zoeken. Soms vallen de tijgers zelfs mensen aan.

Tijgers in India

In India vind je ongeveer 23 tijgerreservaten. De allergrootste groep tijgers leeft in het Sundarban mangrovewoud. In dit gebied tussen de grens van India en Bangladesh komen 500 tijgers voor. Het is moeilijk werk om tijgers te tellen, want ze verstoppen zich in dichte wouden. Tijgers zijn vooral s nachts actief. Met behulp van voetafdrukken en krabsporen die tijgers achterlaten kan worden nagegaan of er een tijger is. In 1996 leefden er nog maar 2500 tijgers in India. In 1989 waren er nog ruim 4000. In een park in India zag je het aantal dalen van 40 naar 15. Waarschijnlijk leven er nog ongeveer 1000 tijgers buiten dit park. Er worden plannen gemaakt om ook deze tijgers te gaan beschermen.

Jacht naar voedsel

Als tijgers honger hebben gaan ze op jacht. Dat kunnen ze het beste in de bossen. Tijgers zijn geen goede renners en daarom sluipen ze naar hun prooi toe. Meestal jagen tijgers s nachts. Als hun prooi op minder dan twintig meter afstand is, springt de tijger er op af. Twee sprongen zijn genoeg om de prooi te vangen. Slechts één op de twintig aanvallen lukt. Meestal rent de prooi van een tijger snel weg. Een hert of zwijn is het lievelingskostje van de tijger. Als een tijger een dergelijk dier vangt, kan hij daar wel twee of drie nachten van eten. De prooi wordt weggebracht naar een goede plek waar de tijger zijn prooi veilig kan opeten.

De tijger van top tot teen

Een tijgerlijf is gebouwd om te jagen. Hier volgen enkele delen van het lijf:

Staart

De staart van een tijger is ruim een meter lang. Als een tijger springt, helpt de staart hem om in evenwicht te blijven. Als een tijger kwaad is slaat hij met zijn staart op de grond. Je kunt maar beter uit de buurt blijven dan.

Rug

De tijger heeft een heel soepele rug. Als hij zijn rug buigt kan hij met zijn achterpoten zijn voorpoten aanraken. Hierdoor kan hij sprongen maken van wel zes meter.

Ogen

Een tijger heeft net als de mens ronde pupillen. Om te zien hoe ver de afstand tussen hem en zijn prooi is draait hij allebei zijn ogen naar voren. Als een tijger opzij wil kijken, draait hij zijn ogen naar achteren. Dat doet een mens hem niet na.

Tanden

Een tijger heeft goede tanden die lijken op een dolk. Daarmee kan hij zijn prooi goed vastgrijpen. Met zijn puntige knipkiezen kan hij zijn prooi goed uiteen scheuren, en met zijn snijtanden kan hij een bot afschrapen.

Klauwen

Net zoals andere katten kan de tijger zijn nagels intrekken. Hierdoor beschadigen de nagels niet als hij loopt. Met zijn nagels kan hij gemakkelijk een prooi pijn doen.

Vacht

Tijgers die in iets koudere streken leven, krijgen in de winter een dikkere vacht, zoals de Siberische tijger. De tijgers die in warmere streken leven hebben een dunnere vacht. Iedere tijger heeft zwarte strepen op de vacht die je goed kunt zien. Aan de strepen op de kop kunnen onderzoekers zien welke tijger het is.

Snorharen

Een tijger heeft dikke witte snorharen die goed opvallen. Als het donker is helpen de snorharen om de tijger de weg te wijzen. Het zijn een soort voelsprieten.

Geslachtsdelen

Tijgers staan bekend om hun vrijpartijen. Ze leven het grootste deel van het jaar alleen, maar als een tijger een tijgerin heeft gevonden dan paren ze wel honderd keer achter elkaar. Door urine te sproeien laten tijgers zien welk gebied hun eigendom is. Andere tijgers weten dan dat ze beter uit de buurt kunnen blijven.

Spieren

Omdat een tijger zijn spieren vaak gebruikt is hij heel sterk. Daardoor kan een tijger een prooi op de grond gooien die veel zwaarder is dan hijzelf. Hij kan daarna zijn prooi wel honderd meter verder slepen als dat moet.

Soorten tijgers

Er zijn verschillende soorten tijgers. Helaas zijn veel van hen al uitgestorven. Hier volgen enkele soorten:

Bengaalse tijger

Deze tijger komt nog het meest voor. Waarschijnlijk leven er nog tussen de 3100 en 4700 Bengaalse tijgers van deze soort. Ze leven o.a. in India, Bangladesh, Bhutan, China, Nepal en Myanmar (Birma). De mannetjes worden 2,5 tot 3 meter lang en wegen ruim 300 kilo.

Sumatraanse tijger

Dit is de kleinste tijger die nog leeft. Naar schatting leven er nog 400 tot ruim 500, allemaal in Sumatra. Deze tijger wordt maximaal 2,70 lang en wegen tussen de 100 en 150 kilo.

Indo-Chinese tijger

Tijdens de oorlog in Vietnam in de jaren 60 heeft deze tijger het zwaar gehad. Er leven er waarschijnlijk nog 1000 1800, voornamelijk in Maleisië, Thailand, Laos, China, Vietnam, Cambodja en Myanmar (Birma).

Siberische tijger

Deze tijger is de allergrootste in zijn soort. Er zijn er nog 400 500 en ze leven in het Amoer-gebied in Rusland en in Noord-Korea. Deze tijgers zijn 4 meter lang en wegen 350 kilo.

Zuid-Chinese tijger

Deze tijger is bijna uitgestorven. Er leven er nog ongeveer 50. Ze leven in Zuid-China.

Enkele uitgestorven soorten:

Javaanse tijger

Deze tijger werd voor het laatst gezien op de Java, ergens in de jaren 80. Waarschijnlijk is deze tijger uitgestorven.

Kaspische tijger

Deze tijger is uitgestorven in de jaren 70. Hij leefde rond de Kaspische zee en in Oost-Turkije.

Balinese tijger

Dit was de allerkleinste tijger. In de jaren 40 is hij uitgestorven. Deze tijger leefde op het Indonesische eiland Bali.

Algemene gegevens over de tijger

  • De tijger is de grootste van alle katachtige.
  • Hij weegt maximaal 384 kilo.
  • Zijn lengte is (inclusief staart) 3,30 meter.
  • Zijn schouderhoogte is maximaal 1,07 meter.
  • Hij wordt maximaal 22 jaar in gevangenschap en in het wild 15 jaar.
  • Zijn draagtijd is 93 tot 111 dagen.
  • Het aantal jongen per keer is 2 tot 3 (maximaal 7)
  • Zijn voedsel bestaat uit herten, varkens, zwijnen en soms mensen.
Gerelateerde artikelen
De nevelpanter: een gevaarlijke schoonheidDe nevelpanter: een gevaarlijke schoonheidDe Borneose nevelpanter is één van de meest zeldzame katten ter wereld. Deze bijzondere panter staat geheel op zichzelf…
De sabeltandtijger, een katachtige uit de prehistorieDe sabeltandtijger, een katachtige uit de prehistorieDe sabeltandtijger staat ook wel bekend als de "smilodon". Het zoogdier was een groot katachtige uit de prehistorie. Hij…
Tijgers sterven uitTijgers sterven uitAlle tijgersoorten worden met uitsterven bedreigd. Van de 8 tijgersoorten zijn er al drie uitgestorven. Kunnen we de tij…
De Siberische tijger: leefomgeving & uiterlijke kenmerkenDe Siberische tijger: leefomgeving & uiterlijke kenmerkenDe Siberische tijger is de één na grootste tijger op aarde. Hij komt voornamelijk in Oost-Rusland voor. Het is een roofd…
Buidelwolf of Tasmaanse tijgerArtikel over de op Tasmanië levende buidelwolf of Tasmaanse tijger (Thylacinus cynocephalus), die vermoedelijk is uitges…

Reageer op het artikel "Tijger (zoogdier)"

Reacties

Mariëlla, 03-05-2011 12:34 #2
Nou ik vind dat ze die beesten hun leefgebied terug moeten geven, laat staan als jij zo een tijger was en je leefgebied wordt omgekapt alleen omdat er veel mesen in dat land komen wonen. Vind je het gek dat die arme beesten honger lijden en dat ze soms mensen aanvallen. De tijger is niet de boosdoender maar de mens! die zorgt ervoor dat die beesten honger gaan lijden, dan vindt ik het niet raar dat de tijgers vaak mensen aanvallen die beesten moeten ook eten en anders moeten de mensen ervoor zorgen dat de tijgers ook een leefgebied moeten hebben waar ze kunnen jagen, en zo kunnen er ook zowat geen aanvallen meer plaats vinden. En over die vacht oke de vacht is mooi maar waarom moet je daar zo een mooi beest voor doden alleen omdat die mensen daar denken dat ze hun fucking geld mee verdienen, ze moeten die beesten gewoon met rust laten en anders moet de mens er maar voor zorgen dat ze namaak vacht kunnen maken daar hoef je niet zo een mooi beest voor te doden. alsjeblieft ik wordt er al misselijk van wat ze allemaal met die prachtige katachtige doen DAT MOET ECHT STOPPEN!

Jalo, 23-01-2008 13:16 #1

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 03-03-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!