InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Odin de Bengaalse tijger

Odin de Bengaalse tijger

Het is een uitzondering dat een Bengaalse tijger in gevangenschap zwemt, laat staan onder water gaat zwemmen. In de dierentuin van San Francisco verblijft Odin, die graag onder water zwemt en zo de in het water gegooide stukjes vlees oppeuzelt. Odin is een 6 jaar oude Bengaalse tijger.

Wie is Odin

Odin is een Bengaalse witte tijger van 6 jaar oud. Hij is in de dierentuin van Six Flags Discovery Kingdom Zoo in Valleio, dat in de buurt van San Francisco ligt, geboren en opgevoed door verzorgers. Hij is 3,1 meter lang en 202 kg zwaar.

Zijn oppasser Lee Munro gooide ooit voor de grap een stuk vlees voor Odin in het water. Wat schetste zijn verbazing toen de tijger er direct achteraan dook om de lekkernij nog binnen te krijgen. Zelfs onderwater zwemmen vindt hij geen probleem.

Volgens dhr. Munro komt het in het wild vaker voor dat een tijger het ruime sop kiest, maar in gevangenschap is het zeer zeldzaam. Odin is dan ook een bijzondere bezienswaardigheid, de eerste tijger ter wereld die onder water zwemt in een glazen bassin, waarin toeschouwers hem kunnen aanschouwen.

De Bengaalse tijger

Een ondersoort van de tijger, ook wel de koningstijger genoemd of in het Engels de Royal tiger. Het is een van de meest gevreesde (maar met uitsterven bedreigde) roofdieren, die in het wild bijna niet opvallen door hun oranjebruin tot oranjegele vacht met bruine tot zwarte strepen. Iedere tijger is uniek, want ieder strepenpatroon is anders, namelijk in aantal, dikte en vertakkingen. De buikzijde, de wangen en de kring rond de ogen zijn wit. De witte tijger is in plaats van oranjebruin, vaak roomwit. Deze variatie komt in het wild zeer weinig voor.

De Bengaalse tijger, het mannetje dan, wordt ongeveer 91 cm hoog, ongeveer 3 meter lang en weegt tussen de 180 en 260 kg. Ze zijn pas na 3-4 jaar geslachtsrijp en de paartijd is in het voorjaar, wanneer een mannetje een vrouwtje in haar territorium bezoekt en haar tussen de 20 en 80 dagen gezelschap houdt. Een vrouwtje is ongeveer 3 tot 7 dagen vruchtpaar, na de paring verlaat het mannetje haar en keert terug naar zijn eigen domein.

Na ongeveer 3 tot 3,5 maand brengt het vrouwtje 2 tot 3 jongen ter wereld. Het gebeurt ook soms dat er nog meer jongen komen. De kleintjes zijn de eerste 10 dagen volledig blind, worden 8 weken gezoogd alvorens de moeder hen vlees gaat voeren.

Gedrag van de tijger

De Bengaalse tijger is een solitair (alleen levend) nachtdier en heeft er een hekel aan zijn territorium met anderen te moeten delen. Daarom markeren ze hun leefgebied met sterk ruikende urine en klierafscheidingen. De mannetjes hebben een gebied van ongeveer 55 vierkante meter nodig om te jagen, vrouwtjes 45.

Het gezicht- en hoorvermogen van een tijger zijn uitstekend, waardoor hij ook in de nacht zijn prooi goed kan zien. Hij benaderd zijn prooi van opzij en dood een kleine prooi door een beet in de nek, een grote bijt hij de keel door. Hij zal niet aarzelen om een buffel te doden. Zijn gebit is hier dan ook prima op aangepast met dolkachtige hoektanden en puntige knipkiezen om vlees uiteen te scheuren. De snijtanden gebruikt hij om een botje mee af te schrapen.

Leuk om te onthouden

  • Als een tijger brult in de nacht, draagt het geluid 2 km ver
  • Per nacht kan een volwassen tijger 31 kg vlees wegwerken
  • Tijgers spinnen ook, maar alleen tijdens een uitademing
  • Na het vangen begint de tijger zijn prooi bij het achterste deel op te eten
  • De helft van alle geboren welpjes wordt maar volwassen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Odin de Bengaalse tijger"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 04-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!