InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Verzorgpaard gezocht!

Verzorgpaard gezocht!

Verzorgpaard gezocht! Ben je gek op paarden, maar heb je niet de middelen om een eigen paard aan te schaffen, dan kan je ervoor kiezen op zoek te gaan naar een verzorgpaard. Het houden van een paard kost veel tijd en geld. Daarom zijn er veel paardeneigenaren die voor hun paard een verzorger of bijrijder zoeken. Voor een paardeneigenaar is het belangrijk dat een verzorger goed voor het paard zorgt, voldoende ervaring heeft en zich houdt aan de gemaakte afspraken.

Hoe vind je een verzorgpaard

Rijd je op een manege, dan kun je aan de manege eigenaar vragen of er paardeneigenaren bij hem op stal staan die op zoek zijn naar een verzorger/bijrijder. Soms heeft de manege een mededelingenbord waar jij of een paardeneigenaar een berichtje op kan plaatsen. Via Internet kun je zelf een advertentie plaatsen of op zoek naar advertenties waar naar een verzorger gevraagd wordt. Dit kan via algemene sites, zoals Marktplaats of Speurders, maar er zijn ook verschillende paardensites. Het mooiste is, als je zelf al connecties hebt in de paardenwereld.
Bron: Kaboompics.com, PexelsBron: Kaboompics.com, Pexels

Een geschikt verzorgpaard

Om een paard van iemand te kunnen verzorgen is het van belang dat je als verzorger voldoende ervaring hebt met paarden. Wil je het paard ook berijden, dan moet je op zoek naar een verzorgpaard die past bij jouw rijervaring. Meestal plaatst een paardeneigenaar een advertentie via internet om een verzorger of bijrijder te zoeken voor zijn paard. In de advertentie staat meestal wat de paardeneigenaar van de verzorger of bijrijder verwacht. Heb je nog niet zo veel rijervaring, kies dan een paard die geschikt is voor een beginnende ruiter. Let er ook op hoe het paard zich gedraagt in de stal, naar andere paarden en naar jou als verzorger. Is het paard erg schrikkerig en moeilijk in de omgang, begin er dan niet aan als je weinig ervaring hebt. Ben je niet zo groot of nog erg jong, kies dan liever voor een klein paard of pony.

Afspraken met de paardeneigenaar

Heb je een geschikt verzorgpaard gevonden, dan is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken met de paardeneigenaar. Waar moet je zoal afspraken over maken?
  • Hoeveel dagen jij het paard moet verzorgen
  • Wat er op die dagen van jou verwacht wordt
  • Wat je moet doen bij calamiteiten

Hoeveel dagen moet jij het paard verzorgen

Voordat jij toestemt het paard te gaan verzorgen zal er overeenstemming moeten zijn over het aantal dagen dat jij de verzorging op je neemt. Dit moet voor jullie beiden passend zijn. Meestal wordt gekozen voor een aantal vaste dagen in de week.

Bron: Alexas Fotos, PixabayBron: Alexas Fotos, Pixabay

Wat wordt er op die dagen van jou verwacht?

Een paard verzorgen kost veel tijd. Belangrijk is, of je alleen de verzorging doet of het paard ook berijdt of longeert. Afhankelijk hoe het paard gestald staat, volpension of halfpension, hoort bij de verzorging ook het uitmesten van de stal en het voeren van het paard. De paardeneigenaar moet duidelijk aangeven wat hij daarin van jou verwacht. Gemiddeld ben je met de verzorging ongeveer twee uur per dag kwijt. De paardeneigenaar moet er van op aan kunnen dat jij de gemaakte afspraken nakomt. Ben je een keer verhinderd, dan zul je dit tijdig aan de eigenaar moeten laten weten. Mag je het paard berijden, dan zal de eigenaar hier duidelijke afspraken over maken. Net als bij mensen heeft het paard, als hij net uit zijn stal komt, een warming-up nodig. Heb je een uur met het paard getraind, dan is het van belang het paard goed uit te stappen, totdat hij weer op adem is en niet meer overmatig zweet. Jij bent verantwoordelijk voor de gezondheid van het paard. Loopt het paard toch een blessure op, meld dit dan direct aan de eigenaar.

Wat te doen bij calamiteiten

Bij de verzorging van een paard kan er van alles mis gaan. Het paard kan een blessure oplopen. Stel altijd direct de eigenaar op de hoogte en overleg of er een dierenarts naar moet kijken. Je kunt zelf een blessure oplopen, bijvoorbeeld door een val van het paard. Zorg dat je tijdens de verzorging en het berijden van het paard niet helemaal alleen bent. Raak jij of het paard geblesseerd, dan is het belangrijk dat iemand een dokter of dierenarts kan waarschuwen. Ben je toch alleen met het paard, zorg dan dat je een mobiele telefoon bij je hebt. Het paard kan ziek worden. Verdiep je een keer in de meest voorkomende ziekten bij paarden, zodat je weet waar je op moet letten.

Lees verder

© 2014 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzorgpaard gezocht!"

Infoteur: Caressa
Gepubliceerd: 03-05-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!