InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Manegepaard, verzorgpaard, leasepaard of een eigen paard

Manegepaard, verzorgpaard, leasepaard of een eigen paard

Als u begint met paardrijden is het altijd verstandig minstens wat basismanegelessen te volgen voor de juiste houding, het sturen enzovoorts. Echter als u wat langer lessen volgt wilt u misschien wat meer bereiken en wat meer kennis op doen. U kunt veel informatie uit boeken halen echter zal u bij de paarden in de praktijk veel meer kunnen leren. Wat zijn buitenom de manegelessen nog meer opties?

Manegepaard

Als u net begint met rijden is het vaak het beste om te beginnen met manegelessen. Deze paarden zijn vaak makkelijk in de omgang en gewent zich te gedragen. Vooral bij de eerste paar lessen zullen de instructeurs precies weten welk manegepaard het best geschikt is zodat u zich snel op uw gemak zult voelen.

Het rijden op een manege is echter niet altijd even goedkoop. Een les kan al gauw tussen de 14 en 22 euro kosten, het lesgeld verschilt alleen veel per regio. Wel zult u waarschijnlijk vooral als u net begint met rijden elke les weer wat bijleren.

Als u al een paar jaar lessen heeft gehad kan het zijn dat u een beetje vast gaat lopen, ten slotte rijdt u misschien maar één keer per week in verband met de kosten of de tijd. Met één keer per week kunt u een paard of pony niet totaal veranderen qua rijgedrag waardoor u misschien het maximale uit de lessen heeft gehaald maar toch niet verder kunt komen. Niet alleen qua rijden kunt u meer leren, maar qua gezondheid van het paard kunt u ook vaak veel meer leren als u meer met een vast paard bezig kunt zijn.

Verzorgpaard

Als u wat verder in de paarden wilt komen kunt u kiezen voor een verzorgpaard. Vaak kunt u advertenties vinden op internet of u hoort in de manege vallen dat iemand een verzorger zoekt. Zowel voor de verzorging als het rijden kan een verzorgpaard erg veel mogelijkheden bieden. U zult op de dagen dat u naar het paard gaat, het paard moeten behandelen alsof het een eigen paard is. De volgende taken kunnen mogelijk aan bod komen:
  • de stal uitmesten
  • paarden in het weiland zetten of juist eruit halen
  • rijden
  • longeren
  • gebreken herkennen

U gaat vaak meerdere dagen naar een verzorgpaard toe, sommige eigenaren vragen wel een bijdrage om kosten te drukken.

Leasepaard

Een leasepaard houdt in dat u een paard huurt voor een bepaalde tijd. In die tijd kunt u het paard als eigen beschouwen. Wel moeten er goede afspraken gemaakt worden over dierenartskosten, hoefsmid en andere onverwachtse kosten. Overleg ook over wat er gaat gebeuren als het paard kreupel is, betaalt u dan al die tijd door terwijl u veel minder kunt doen met het paard?

Het voordeel is dat u waarschijnlijk alles mag/kan doen met het paard en zo kunt u ook kijken of u zowel financieel als met de tijd het kan redden als u wilt kijken voor een eigen paard. Uiteraard zit er ook een nadeel aan namelijk dat het paard waarschijnlijk niet voor zijn hele leven wordt verhuurd. Wellicht raakt u zeer gehecht aan het paard, maar zult u na een paar maanden/jaren weer afscheid moeten nemen omdat de eigenaar het paard terug wilt.

Eigen paard

Aan een eigen paard zitten vele voordelen, het grootste voordeel is toch wel dat u alles over het paard kunt bepalen. Er is niemand waar u rekening mee hoeft te houden en u kunt doen wat u wilt. U kunt een hechte band met een eigen paard krijgen en een doel stellen dat u samen wilt bereiken.

Een nadeel kan zijn dat er veel uren in gaan zitten, per dag bent u al snel zo'n 2 á 3 uur bij het paard te vinden omdat hij/zij dagelijkse verzorging nodig heeft. U kunt dan eventueel overwegen zelf een bijrijder te nemer die de verzorging een paar dagen van u over neemt.
U zult ook de financiën goed op een rijtje moeten zetten om te kijken of u het wel redt. Hou hierbij niet alleen rekening met de vaste laten maar ook onverwachtse kosten voor mocht hij/zij bijvoorbeeld naar de dierenarts toe moeten.
Gerelateerde artikelen
Paardrijles geven aan kinderenPaardrijles geven aan kinderenPaardrijles wordt meeste gegeven op maneges. Er zijn vaak speciale groepen voor kinderen die willen beginnen met paardri…
Help, mijn kind wil paardrijdenUw kind wil graag gaan paardrijden, maar u bent een leek op paardengebied? Dit artikel gaat in op de belangrijkste aspec…
New Forest PonyNew Forest PonyDe New Forest pony komt oorspronkelijk uit New Forest, een natuurreservaat in Zuid-West Engeland. Er leven vandaag de da…
Alles over een bijrijdsters/bijrijders voor je paardTegenwoordig is het relatief normaal dat iemand een bijrijder heeft voor zijn paard. Sommige mensen denken dat bijrijder…
Mogelijkheden van een opleiding financieel managementMogelijkheden van een opleiding financieel managementHet financieel management van een onderneming of organisatie is een van de belangrijke onderdelen die ondersteuning bied…

Reageer op het artikel "Manegepaard, verzorgpaard, leasepaard of een eigen paard"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!