InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Een eigen paard? Er zijn ook alternatieven!

Een eigen paard? Er zijn ook alternatieven!

Een eigen paard? Er zijn ook alternatieven! Je zou graag een eigen paard willen, maar je kunt de hoge kosten niet betalen of het ontbreekt je gewoon aan voldoende tijd? Er zijn ook andere mogelijkheden.

Helpen op de manege

Soms kun je op je manege afspreken dat je in ruil voor hulp een verzorgpaard kan krijgen en misschien zelfs daarop mag rijden.

Een vast verzorgpaard

Je moet er goed naar zoeken, maar soms vindt je dan toch een leuk verzorgpaard in jouw buurt. Het is niet altijd de bedoeling dat je er ook op gaat rijden, maar vaak mag dat wel.
Zorg voor duidelijke afspraken over wat jij als verzorger moet doen en wat de eigenaar allemaal doet. Het is niet onverstandig om dit allemaal op papier te zetten zodat beide partijen het nog eens kunnen nalezen.
Het leuke hiervan is dat je lekker kan knuffelen met een paard dat je ook steeds beter leert kennen. Wat je met het paard kan doen hangt af van de eigenaar. Je hebt als verzorger geen speciale rechten (zoals het recht het paard te mogen kopen).

Vakantieoppas

Als je een paardeneigenaar kent met vakantieplannen, dan kun je aanbieden om tijdens die vakantie op het paard te passen. Heel even voel je dan hoe het is om echt een eigen paard te hebben. Je mest stallen uit, en zorgt voor voldoende voer en water, je borstelt het paard en vaak mag je er ook op rijden.

Een lease-paard of huurpaard

Meestal wordt een paard verhuurd door een manege of verhuurbedrijf. Soms gebeurt dit ook particulier. Zorg altijd voor een goed contract waarin beschreven staat wat de plicht van de eigenaar is (zoals enten en ontwormen), of het paard op de manege blijft staan of dat je zelf voor stalling dient te zorgen en wat er van jou als huurder/leaser verwacht wordt.
Een leasepaard lijkt nog het meest op een eigen paard. Je mag er op rijden wanneer je wilt. De rechten die je als leaser hebt staan in je contract beschreven.

Een gedeeld eigen paard

Je koopt samen met iemand anders een paard en deelt alle kosten. Ook hier is het heel belangrijk dat je alles op papier zet. Verdeel de taken meteen duidelijk zodat je daar later nooit ruzie over kan krijgen. Het voordeel is dat je voor elkaar in kan vallen als de ander op vakantie is. Ook heb je maar de helft van de kosten en de helft van de minder leuke klusjes. Het wordt wel vervelend als de ander zijn/haar afspraken niet na komt. Daarom is het slim om een mede-eigenaar te kiezen die je al lange tijd kent en waarvan je weet hoe hij/zij rijdt en met het paard om gaat.
© 2008 - 2017 Equidae, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een paardWat kost een paardEen paard of pony heeft iedereen zo gekocht, dat is vaak het probleem niet. Het onderhouden van een paard zijn de groots…
Paardenstallen: alle soorten en variantenBij het kiezen van een paardenstal is het belangrijk dat er genoeg ruimte voor het paard is. Niet elke stal is geschikt…
Kosten van een eigen paardKosten van een eigen paardHet is de wens van velen, een eigen paard... Maar wat zijn de kosten van een eigen paard? Is het wel haalbaar? alles op…
Bij elke temperatuur de juiste paardendeken in de goede maatBij elke temperatuur de juiste paardendeken in de goede maatPaardendekens zijn er in veel verschillende soorten en maten. Wanneer je hebt besloten dat je jouw paard of pony een dek…
Paardrijles geven aan kinderenPaardrijles geven aan kinderenPaardrijles wordt meeste gegeven op maneges. Er zijn vaak speciale groepen voor kinderen die willen beginnen met paardri…

Reageer op het artikel "Een eigen paard? Er zijn ook alternatieven!"

Infoteur: Equidae
Laatste update: 15-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!