InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Hondsdraf - Glechoma hederacea

Hondsdraf - Glechoma hederacea

Hondsdraf - Glechoma hederacea Hondsdraf is een geneeskrachtigkruid wat vaak als bodembedekker in de tuin groeit. De plant heeft kenmerkende paarsblauwe bloemen en de plant bloeit meestal in de periode maart-juni. In het voorjaar krijgt de plant een paarsachtige kleur terwijl in de zomer de bladeren meer een groene kleur krijgen. Groeit dicht in de buurt bij brandnetels. Hondsdraf werkt tegen de jeuk die men kan krijgen van brandnetels.

Kenmerken Hondsdraf

Deze aardige plant kruipt door de tuin met opstijgende bloeistengels en gladde gekartelde bladeren. De bloemen zijn helder paars. Hij bevat veel looizuur en salpeterzure kali. Door dit laatste bestanddeel werkt ze sterk op de slijmvliezen van keel en luchtwegen, maakt het slijm los en drijft water af door de nieren. Evenals beekpunge een middel voor het lymfatisch scrofuleuze gestel. Het werkt op de afscheidingen en behoort tot de middelen, voor hen die lijden aan stuwingen in de lymfestroom. Zeer aan te bevelen bij long- en borstkwalen.

Te gebruiken bij

Men gebruikt in het voorjaar het verse sap per theelepel en doet het verse kruid door sla en soep. Het is heerlijk aromatisch. Tegen kiespijn kauwt men met de zieke kies op een vers blaadje.

Lymfe/slijmvliezen:

Het looizuur werkt samentrekkend op de slappe weefsels van het lymfestelsel, vooral op de slijmvliezen, waarvan de eiwitten vaster van vorm worden. De slijmvliezen krijgen daardoor meer weerstand tegen schadelijke microben en scherpe stoffen uit het voedsel, ze worden sterker en geven minder slijm af. Daardoor werkt looizuur stoppen bij diarree welke door overmatig veel slijm teweeg wordt gebracht. Waar een katar als noodzakelijke reiniging beschouwd moet worden, moet men dus geen looizuur toevoegen. Maar bij het slappe type, waarbij darmkatar vrijwel chronisch voorkomt en van het voedsel zo weinig opgenomen wordt, dat allerlei tekorten in het lichaam ontstaan, doet het looizuur veel goed.

Long en borst:

Een oud middel tegen longtering. Men nam dan op de nuchtere maag verse geitenmelk met hondsdrafsap, vers geperst.

Het is één van de beste kruiden voor de ademwegen, bij katar en verslijming. Men kan de tinctuur (het sap met gelijke delen alcohol, 2 weken laten staan, dan filtreren) of de thee ervan gebruiken (het gehele kruid of de bladeren). Voor de thee neemt men 10 gram op een halve liter water, laat het een half uur zachtjes trekken. 's Ochtends en 's avonds een kop thee. Het kruid smaakt licht bitter en aromatisch.

Andere gebruikmethodes

  • Men gebruikt omslagen van thee op wonden, zweren en tegen kiespijn.
  • De zalf wordt gebruikt bij opgezette klieren.
  • In het aftreksel van de zalf kan men in baden bij ischias en nierstenen.
  • Het verse kruid reinigt het onderlijf.
  • Het verse kruid bevordert de spijsvertering.
  • Het verse kruid geeft door haar bittere stof een betere eetlust.
  • Het verse kruid ruimt slijm op.
  • Het verse kruid reinigt de huid.

Lees verder

© 2011 - 2019 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Hondsdraf - Glechoma hederacea"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 15-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!