InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Herderstasje - Capsella bursa pastoris

Herderstasje - Capsella bursa pastoris

Herderstasje - Capsella bursa pastoris Het herderstasje met zijn lange bloeistengel, al gauw versierd met een rij van tasjes en met zijn aardige wortelrozet van ingesneden bladeren, groeit overal op de wegbermen en in de tuinen. Meestal wordt het herderstasje gezien als een onkruid. De rechtopstaande plant kan gemiddeld een hoogte halen van 60cm.

Waarvoor wordt het gebruikt

Het herderstasje is rijk aan kali, kalk en natrium. Nierbloedingen en nierstenen worden ermee genezen, evenals alle andere, vooral neusbloedingen, maagpijn, opgezette milt, geelzucht en galstenen, malaria en scorbuut.

Geneeskrachtige Thee

Bloedingen:

Men neemt vier theelepels van het gedroogde kruid of 20 gram van het verse op een halve liter kokend water. Tien minuten laten trekken, twee koppen per dag tegen neusbloedingen. Ditzelfde doet men bij bloedingen van de urinewegen, bij een te overvloedige menstruatie, evenals bij bloedhoesten. Bij acute bloedingen kan men deze thee het beste ijskoud nemen, elk half uur een lepel. Ter voorkoming van te hevige menstruatie begint men een week van tevoren de warme thee te gebruiken.

Hoge en lage bloeddruk:

Voor een te hoge of te lage bloeddruk is thee van het herderstasje het aangewezen middel. Deze merkwaardige regulerende werking berust op twee in dit kruid aanwezige stoffen, die ontstaan in samenwerking met een op de plant levende schimmel. Het is de choline of acetyl-choline en de tyramine. De choline stimuleert de klieren terwijl de tyramine op de gladde spieren werkt, bij de darm, bloedvaten en baarmoeder, op welke laatste ook de choline werkt. Beide versterken de weeën. De darmbewegingen en de darmspanning worden eveneens door beide versterkt ('s ochtends en 's avonds een kop thee tegen verstopping).

Op de bloedvaten werkt de tyramine vernauwend en versterkt daardoor de hartwerking. De acetylcholine verwijdt ze echter. En wat van deze beide werking nu overheerst, is juist datgene, wat het lichaam nodig heeft.

Dosering: = idem als bij bloedingen.

Baarmoeder en urinewegen:

Het herderstasje werkt in het bijzonder op de baarmoeder en urinewegen. Bij gebruik van de thee zullen gezwellen in de baarmoeder verdwijnen tegelijk met bloedingen en witte vloed. Uitzakking en kanteling van de baarmoeder worden er eveneens mee genezen. Deze thee versterkt de banden. Tevens heeft het effect bij het bedplassen van kinderen (door zwakte van de samentrekkers van de blaas).

Dosering: = idem als bij bloedingen.

Samenstellingen thee

  • Bloedhoesten - men maakt thee van herderstasje, maretak en paardestaart.
  • Nierziekten - men maakt thee van 3 delen herderstasje op 2 delen varkensgras, 2 delen cichorei en 2 delen rozenbottels. Twee koppen per dag.
  • Diarree - men maakt thee van 4 delen herderstasje, 3 delen tormentil en 2 delen adderwortel. Elk uur een lepel vol.

Lees verder

© 2011 - 2019 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Herderstasje - Capsella bursa pastoris"

Infoteur: Jerommeke31
Laatste update: 27-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!