InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Byblis: vleesetende regenboogplant

Byblis: vleesetende regenboogplant

Byblis: vleesetende regenboogplant De Byblis of de regenboogplant is een vleesetende plant met aan de lange dunne bladeren kleine druppeltjes klevend sap. Met deze druppeltjes lokt de plant insecten die niet meer los kunnen komen en zo gevangen zijn. Deze insecten gebruikt de plant als voeding. De druppels aan de bladeren zijn ook de reden dat de plant regenboogplant heet. Zodra de zon op de druppels schijnt verschijnen er verschillende kleuren, de kleuren van de regenboog.

Herkomst van de byblis

De byblis is een vrij onbekende vleesetende plant en is in tegenstelling tot bijvoorbeeld de beroemde vliegenvangers en bekerplanten erg moeilijk te vinden in tuincentra. Bij speciale kwekers is de plant, die oorspronkelijk uit Australië, komt wel te vinden. In Australië groeien de regenboogplanten op natte zandgronden. Naast Australië is de byblis ook te vinden in Indonesië en Papoea-Nieuw-Guinea. De plant is vrij zeldzaam en komt lang niet zoveel voor als andere vleesetende planten.

Water geven aan de regenboogplant

De byblis is dol op water en wil dus altijd in vochtige grond staan. Gebruik een pot met gaten in de bodem en plaats de pot in een schaal met water. Zo kan de aarde zich vol zuigen met water en staat de plant nooit droog. Gebruik voor het water geven alleen regenwater of gedemineraliseerd water. Kraanwater met mineralen en veel kalk zullen de plant geen goed doen. Naast het vullen van de schaal met water is het ook belangrijk de luchtvochtigheid hoog te houden. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een plantenspuit met hele fijne nevel. Spuit niet direct op de plant, maar spuit de nevel hoog boven de plant zodat er vanzelf wat druppels op de plant komen.

Standplaats van de byblis

De regenboogplant moet op een warme plek staan en kan in het Nederlandse klimaat dus niet buiten gehouden worden. Zoek een plek met veel zon gedurende de hele dag. De byblis heeft nooit genoeg licht. Plaats de plant bij voorkeur op een plek met een hoge luchtvochtigheid zoals bijvoorbeeld een kas. Als dat niet lukt is het belangrijk regelmatig water te nevelen. Het is niet aan te raden de plant boven een verwarming op de vensterbank te zetten, omdat de lucht daar vaak nog droger is. Gebruik eventueel een vochtverdamper of een luchtbevochtiger. Gebruik geen potgrond met veel meststoffen en voeding, maar gebruik zanderige grond met zo min mogelijk voeding. De voeding haalt de regenboogplant namelijk uit de insecten die worden gevangen. Het is aan te raden om door de grond perliet te mixen om goed vocht vast te houden. Gebruik geen terracotta pot, omdat water daarin enorm snel verdampt.

De vleesetende regenboogplant laten ontkiemen

Als je zaden van de byblis hebt gekocht of zaden via een eigen plant hebt dan is er speciale manier om deze zaden succesvol te laten ontkiemen. In de gebieden waar de plant groeit zijn er regelmatig bosbranden. De plant ontkiemt pas na een bosbrand, omdat de kans anders bestaat dat een jong plantje verbrandt. De zaden kiemen dus pas als er vuur is geweest. Leg de zaden op de aarde en leg daaroverheen papier, stukken krant, droog gras of ander brandbaar materiaal. Steek dit in de brand. Als het vuur uit is kan er water gegeven worden en zullen de zaden gaan ontkiemen. Een andere manier is een brandende sigaret in de aarde steken en een plastic zak om de pot doen zodat de rook niet weg kan. Laat de rook ongeveer een kwartier staan en geef daarna water. Gebruik een pot van steen, want plastic potten zullen door het vuur smelten. Verwijder de as niet, want dit is vruchtbaar materiaal.

Lees verder

© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Denis Barthel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Byblis_(plant)
  • https://carnivora.nl/wiki/Byblis
  • https://carnivorousplantresource.com/the-plants/rainbow-plant/
  • https://www.carnivorousplants.org/grow/guides/Byblis

Reageer op het artikel "Byblis: vleesetende regenboogplant"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 15-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Vleesetende planten
Schrijf mee!