InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Vleesetende planten

Vleesetende planten

Vleesetende planten Vleesetende planten bestaan er in alle soorten en maten, zo zijn er 4 methoden waarop een vleesetende plant de insect kan lokken: kleefval, klapval, zuigval en de meest voorkomende manier de beker of kelkval. Dit artikel beschrijft de verschillende soorten manieren van lokken en legt tevens uit waarom de vleesetende plant 'vlees' nodig heeft om te overleven en niet leven op de manier zoals vele andere planten doen.

Vleesetende planten

Dat dieren planten eten is een algemeen iets, maar ook omgekeerd gebeurt het. Zo bestaan er vleesetende planten. De planten groeien voornamelijk op plaatsen waar de bodem arm is. Normaal maken planten zelf hun voedsel van water en kooldioxide, deze zetten ze om in suikers. Buiten dit hebben planten ook mineralen en andere voedingsstoffen nodig om te overleven, de meeste planten halen dit uit de grond. De vleesetende plant juist niet, deze lokken insecten in de val, de insecten bevatten de voedingsstoffen voor de plant.

Hoe eet een vleesetende planten

De meeste vleesetende planten zijn kelk ov bekervorming, aan de rand hiervan zitten klieren welke net als bloemen nectar aanmaken. Deze nectar is zoet en geurend welke insecten aantrekt. Zodra de insecten zijn aangetrokken gaan ze de kelken of bekers verder in opzoek naar meer voedsel, daar belanden ze in een waterbad waarna ze verdrinken. Eruit komen is bijna niet mogelijk door de gladde en glibberige randen in de kelk of beker. De vloeistof waar het insect in beland bevat bacteriën en verteringssapppen waardoor het insect verteerd, op deze manier ontstaat een voedzame vloeistof voor de plant.

Andere manieren van het lokken van insecten

Kleefval

Een kleefval bestaat uit een kleverige afscheiding die uit de top van kleine steeltjes komt. Als een insect ermee in aanraking komt blijft het kleven en doordat het diertje zichzelf probeert te bevrijden komt het alleen maar meer onder het kleefsel te zitten. Tevens zorgt de afscheiding voor de vertering.

Klapval

Een klapval bestaat uit twee bladhelften die snel kunnen dichtklappen. Binnenin zitten per blad 3 tot 9 voelhaartjes. Als een haartje in korte tijd meerdere malen wordt aangeraakt, neemt het klapmechanisme aan dat er een dier tussen zit en klapt dicht. Tussen de dichtgeklapte bladeren komt een afscheiding vrij die het insect verteert.

Zuigval

Zuigvallen functioneren alleen onder water. Planten die van dit principe gebruikmaken bouwen binnenin zichzelf een lagedrukgebied op dat plotseling weer wordt opgeheven. Hierdoor worden water en eventuele dieren naar binnen gezogen.
© 2006 - 2019 Webtuinman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vleesetende planten"

Reacties

Percy, 09-12-2019 01:42 #3
Hoe lang duurt zo een verteringsproces zodat de val weer open komt te staan en de insect volledig is verteert?

Manon, 27-02-2010 11:36 #2
Hallo, ik ben manon, ik heb nogal interesse in aparte planten, dus ook Vleesetertjes, en ik heb écht lekkerlijk héél google afgezocht, maarja… toen zag ik jullie artikel, en nu weet ik er meer van! bedankt! Groetje Manon:-):-p

Rob van Neerven, 31-03-2009 15:00 #1
Hallo, ik heb een vraag: ik heb 2 planten gekocht, de venus vliegenval en een met een kelk, sarracenia. De vraag is, kan ik ze ook lieveheersbeestjes voeren? Want die zijn zuur geloof ik? Bij voorbaat dank, gegroet rob

Infoteur: Webtuinman
Gepubliceerd: 16-11-2006
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 3
Schrijf mee!