InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Drosophyllum lusitanicum: vleesetende Portugese zonnedauw

Drosophyllum lusitanicum: vleesetende Portugese zonnedauw

Drosophyllum lusitanicum: vleesetende Portugese zonnedauw Drosophyllum lusitanicum of de Portugese zonnedauw is een vleesetende plant die voorkomt in Spanje, Marokko en Portugal. De plant heeft grasachtige groene stengels bedekt met doorzichtige kleverige druppels. Met deze druppels lokt de Portugese zonnedauw insecten die niet meer los zullen komen van de plakkende stengels. Door pogingen los te komen zullen de insecten alleen maar vaster komen te zitten. Via beweging van het insect weet de plant ook dat er een insect is gevangen en dan begint de vertering van het insect.

Water geven aan de drosophyllum lusitanicum

De meeste vleesetende planten groeien in vochtige moerasachtige gebieden en willen dus constant in natte grond staan. De Portugese zonnedauw groeit echter in warme gebieden op een zandachtige grond langs de kust. De drosophyllum lusitanicum heeft dus een stuk minder water nodig dan andere vleesetende planten. Geef alleen water als de aarde in de pot volledig droog is. Controleer hierbij niet alleen het bovenste laagje aarde, maar ook dieper in de pot. Door de grond tussen het water geven op te laten drogen voorkom je wortelrot. De plant zal bij te lange droogte slap gaan hangen en dan is het wel belangrijk snel water te geven. In de wintermaanden mag de Portugese zonnedauw nog minder water krijgen dan in de zomer. In de winter gebruikt de plant minder water en bestaat er een kans dat de plant gaat schimmelen en rotten. Gebruik geen kraanwater, want daar zit een grote hoeveelheid kalk en mineralen in. Gebruik in plaats van kraanwater regenwater of gebruik gedemineraliseerd water. Dit water is in flessen te koop bij de meeste supermarkten.

Standplaats vleesetende Portugese zonnedauw

Plaats de drosophyllum lusitanicum op de plek met de meeste zon. De plant heeft zeker een paar uur per dag volle zon nodig. In huis betekent dat dus een raam op het zuiden. De plant kan ook buiten staan, maar moet dan wel beschermd worden tegen vorst en veel regen. Kies ook buiten de plek met de meeste zon. Vleesetende planten kunnen heel slecht tegen verpotten, omdat ze zo kwetsbaar zijn. Plaats de plant dus in een grote pot zodat je de plant de rest van zijn leven niet hoeft te verplaatsen. Omdat wortelrot enorm vaak voorkomt bij de drosophyllum lusitanicum is het aan te raden een pot van terracotta te nemen. Hier verdampt water namelijk sneller in dan in plastic potten. Zorg voor een gat in de bodem van de pot zodat overtollig water niet op de bodem blijft staan. Van nature groeit de Portugese zonnedauw in gebieden langs de kust. De grond daar is zanderig en luchtig. Gebruik dus zeker geen potgrond, maar een mengsel van zand, turf en een klein beetje perliet om vocht vast te houden en de grond luchtiger te maken. Kijk uit voor zand met veel meststoffen en toegevoegde voedingsstoffen. De drosophyllum lusitanicum groeit op onvruchtbare grond en heeft geen voeding en mest nodig.

Voeren van de Drosophyllum lusitanicum

Alles wat de Portugese zonnedauw aan voeding nodig heeft krijgt de plant via de insecten die worden gevangen. De wortels van de plant nemen alleen maar water op uit de grond. Als de plant binnen staat zullen er niet veel insecten gevangen worden. Er kan dan één keer per maand een klein insect tegen de plant aangegooid worden. Grote insecten zullen gaan rotten, omdat verteren te lang duurt. Als het insect niet tegenstribbelt zal de plant niet doorhebben dat er iets gevangen is en zal de vertering dus ook niet plaatsvinden. Voer daarom alleen levende insecten aan je Portugese zonnedauw. In de wintermaanden heeft de plant geen insecten nodig.

Lees verder

© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Incidencematrix, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://carnivora.nl/wiki/Drosophyllum_lusitanicum
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Drosophyllum
  • https://www.carnivorousplants.org/grow/guides/Drosophyllum

Reageer op het artikel "Drosophyllum lusitanicum: vleesetende Portugese zonnedauw"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 16-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Vleesetende planten
Schrijf mee!