InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Het zomerklokje in de tuin en het verwilderde zomerklokje

Het zomerklokje in de tuin en het verwilderde zomerklokje

Het zomerklokje in de tuin en het verwilderde zomerklokje Het zomerklokje is een lentebloeier. Genoemd zomerklokje, maar bloeiend in de lente. Het lenteklokje bloeit gemiddeld vier weken eerder dan het zomerklokje. Tussen de smalle, groene bladeren komen na vier weken de witte bloemen te voorschijn. Niet een of twee, neen, wel drie tot zes bloemen zijn er te bewonderen. Soms zelfs acht bloemen op een steel. Het is een echte Stinzenplant. Dit wil zeggen dat de plant is aangetroffen in Nederland. In het begin van de 19e eeuw werd het zomerklokje voor het eerst op een landgoed aan de Vecht werd aangetroffen. Het zomerklokje verlangt een vochtige humus- en voedselrijke leemachtige of kleiige bodem.

Het zomerklokje (Leucojum aestivum)

Het zomerklokje is een vaste plant die behoort tot de narcisfamilie (Amaryllidaceae). De andere soort heet het lenteklokje (Leucojum vernum) en bloeit eind winter. Beide zijn een bolgewas uit de narcisfamilie (Amaryllidaceae). Het zomerklokje (Leucojum aestivum), kan een cultivar zijn, die in 1924 door de Engelse tuinier William Robinson werd geselecteerd. Het zomerklokje is inheems, in tegenstelling tot het lenteklokje(Leucojum vernum). Het zomerklokje vinden we terug van Noord-Ierland tot in de zuidelijke- Kaukasus De natuurlijke oorsprong van dit bolgewas ligt in midden Europa. Van daaruit is het lenteklokje over de Atlantische oceaan, Europa verspreid en komt het zomerklokje hier en daar voor in rivieren en natte terreinen, van nature voor. Ook is het zomerklokje in tuinen uitgezet, vroeger of nu pas.

Zomerklokje op de Rode lijst en de Wet natuurbescherming

De Nederlandse- en Belgische Rode lijst van planten 'zegt' dat het zomerklokje als zeer zeldzaam en matig waargenomen wordt. Het zomerklokje is wettelijk beschermd. Het zomerklokje staat bij de beschermde soorten tabel 2 beschreven als kwetsbaar en bedreigd in het voortbestaan en dan met name de verwilderde en niet de gekweekte.

Tabel 2

In tabel 2 van de Rode lijst van planten staat dat beschermde inheemse plantensoorten worden aangewezen wanneer die van nature in Nederland voorkomen en die:
  • in hun voortbestaan worden bedreigd of het gevaar lopen in hun voortbestaan te worden bedreigd;
  • niet noodzakelijkerwijs in hun voortbestaan worden bedreigd of dat gevaar lopen, doch ter bescherming waarvan maatregelen noodzakelijk zijn;
  • uit Nederland zijn verdwenen maar waar, gerede kans op terugkeer bestaat;
  • bescherming nodig hebben.

Wet natuurbescherming

Het zomerklokje stond eveneens op de Flora- en faunawet. Deze wet is per 1 januari 2017 overgegaan in de Wet natuurbescherming. De nieuwe Wet natuurbescherming vervangt;
  • de Natuurbeschermingswet 1998;
  • de Boswet;
  • de Flora- en Faunawet.

De lijsten met beschermde soorten zijn eveneens aangepast. Bij de soorten die nu beschermd zijn onder de Wet natuurbescherming staat ook het zomerklokje in tabel 2: schaarse soorten.

Het verwilderd zomerklokje

De plant is een overblijvend bolgewas en verwilderd uit de tuinen. Veelal verwilderd te vinden in het Zuid-
Hollandse rivierengebied en waarschijnlijk is de bol door onbewust aangevoerde rietkragen of als afval uit tuinen, op plekken gekomen en verwilderd. Het zomerklokje groeit graag in moerassige weilanden, natte bossen en buitendijkse rietlanden. Dit verwilderde zomerklokje staat op de rode lijst en is wettelijk beschermd. Zomerklokjes zijn eveneens te koop bij een tuincentrum of kweker.

Zomerklokje en lenteklokje

De overeenkomst is dat het zomerklokje en het lenteklokje een bolgewas uit de narcisfamilie (Amaryllidaceae) zijn. De bloemen zien er hetzelfde uit, en zowel het lenteklokje als ook het zomerklokje wijzen ons er op dat er een nieuw jaargetijde aan komt. Het lenteklokje bloeit in de winter en verwijst naar de lente en het zomerklokje bloeit in de lente en verwijst naar de zomer. Het vroege zomerklokje kan al in maart bloeien wanneer de late lenteklokjes ook nog bloeien.

Welk klokje

Kijk naar de volgende kenmerken om te weten welk klokje het is:
KenmerkLenteklokjeZomerklokje
BloemAan de bloemstengel komt één, heel soms twee bloemenMeestal meer dan twee bloemen aan de bloemstengel
BloeitijjdFebruari tot aprilApril tot juni
Hoogte van de bloeiende plant10 tot 30 centimeter30 tot 60 centimeter
InheemsNietWel
AanhangselWel een aanhangsel op de doosvruchtGeen aanhangsel op de doosvrucht

Beschrijving stengel en blad zomerklokje

De vaste plant heeft een tot meer dan 3 centimeter bol. De bol heeft meestal vier tot zes tot 40 cm lange, smalle en giftige bladeren. De groene, lijnvormige bladeren zijn onbehaard en samengedrukt tegen de lage, tweekantige stengel. Het zomerklokje wordt tot 30-60 centimeter hoog en bloeit in april tot juni.

Beschrijving bloem zomerklokje

Aan de bloemstengel zitten gewoonlijk drie tot vijf tweeslachtige, 2 cm lange bloemen, met soms wel tot acht bloemen per steel! De bloembladeren zijn helder wit, 6 in aantal met aan het eind een groene vlek. De top van de bloembladeren zijn gaafrandig. De doosvrucht bevat zwarte rijpe zaden, bij rijpheid. In tegenstelling tot het lenteklokje (Leucojum vernum) hebben deze geen aanhangsel.

Vermeerdering

Vermeerdering van de plant gebeurd door klistervorming. Het delen van de bol, waarbij nevenbollen gevormd worden. De bollen blijven zo natuurlijk in de buurt van de moederbol), maar ook door middel van de bloem. De tweeslachtige bloem heeft zes meeldraden, een onderstandig vruchtbeginsel en een stamper. De kans op zelfbestuiving, door insecten is dan ook groot.

Naam Leucojum aestivum

Als eerste is de naam zomerklokje erg misleidend. Het is geen klokje wat in de zomer bloeit maar in de lente. De naam "Leucojum" is afgeleid van het Griekse "Leukos" dat "wit" en "vernum" betekent van de " lente".
Gerelateerde artikelen
Het lenteklokje als voorbode van de lenteHet lenteklokje als voorbode van de lenteHet lenteklokje is een winterbloeier. De bloei van het lenteklokje is te verwachten vanaf februari. Het lenteklokje is h…
De kievitsbloem met een gespikkeld uiterlijkDe kievitsbloem met een gespikkeld uiterlijkIn het voorjaar bloeit de kievitsbloem of Hollandse tulp. Een bolgewas waar, na jaren wachten, een mooi gespikkelde bloe…
De prachtige bloem parnassia met de witte sterDe prachtige bloem parnassia met de witte sterDe parnassia bloeit in de zomer met prachtige bloemen. Vijf roomwit, geaderde bloembladeren, die van bovenaf gezien, ade…
De spoorbloem: in de tuin maar ook verwilderdDe spoorbloem: in de tuin maar ook verwilderdDe bloemen van de spoorbloem of rode valeriaan (Centranthus ruber) bloeien bijzonder uitbundig. Een zee van donkerrode t…
Bloeit de forsythia? Neen, het is de winterjasmijnBloeit de forsythia? Neen, het is de winterjasmijnDe winterjasmijn bloeit wanneer de meteorologische winter (1 december) begint, tot de meteorologische lente (1 maart). M…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomerklokje
  • http://www.mijntuin.org/plants/1344-Zomerklokje
  • http://waarneming.nl/soort/info/2602
  • https://ivn.nl/afdeling/valkenswaard-waalre/lenteklokje-leucojum-vernum-zomerklokje-leucojum-aestivum

Reageer op het artikel "Het zomerklokje in de tuin en het verwilderde zomerklokje"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 30-09-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!