InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Turkse tortelduif

Turkse tortelduif

Turkse tortelduif Tortelduiven zijn het symbool van de liefde. En terecht, want als je een koppeltje tortelduifjes naast elkaar ziet zitten op een boomtak is ‘liefde’ het eerste wat er in je naar boven komt. Het is bijna aandoenlijk om te zien hoe de twee verliefde vogels elkaar kusjes zitten te geven op de kopjes en nek. De Turkse tortel is een bekende en veelvoorkomende soort van de tortelduiven. Een vogel die je vaak hoort en ziet rondom je huis, maar waar je waarschijnlijk weinig van afweet.

Naam

  • Latijn: Streptopelia Decaocto
  • Engels: Eurasian Collared Dove
  • Duits: Türkentaube
  • Frans: Tourterelle turque
  • Spaans: Tórtola turca
  • Italiaans: Tortora dal collare orientale

Taxonomische indeling

  • Rijk: Animalia (dieren)
  • Stam: Chordata (chordadieren)
  • Klasse: Aves (vogels)
  • Orde: Columbiformes (duifachtigen)
  • Familie: Columbidae (duiven en tortelduiven)
  • Geslacht: Streptopelia

Aantal

Het aantal broedparen in Nederland is 50.000 tot 100.000. Sinds de jaren 80 is er een drastische teruggang van Turkse tortels vastgesteld (een halvering), maar de toe- en afname is nu weer constant.

Uiterlijke kenmerken

De Turkse tortel is klein, slank en heeft een lange staart, wat hem een zekere elegantie verleent. Hij is een stuk kleiner van formaat dan de Houtduif en is zo’n 31 tot 34 centimeter lang. De spanwijdte van de vleugels is 63-70 cm en het gewicht 170-240 gram. De verendeken is grijs en bruinachtig van kleur, de borst is rozeachtig en vaalgeel. De onderkant van de staart is zwart met een brede witte eindband. In de nek heeft de Turkse tortel een smal wit met zwart streepje lopen. Deze heeft hij nog niet gelijk vanaf de geboorte, dus op deze manier kan een volwassene van een jong onderscheiden worden. De snavel is smal en puntig, de oogjes zijn roodachtig bruin van kleur. Bij deze vogelsoort is het verschil tussen de doffer, het mannetje, en de duivin, het vrouwtje, moeilijk te zien. De doffer is net iets grover gebouwd, staat wat hoger op de poten en heeft meer glans op zijn veren. De duivin is wat kleiner van postuur, heeft een doffere kleur en een bredere bekken.

Geschiedenis en geografie

De Turkse tortelduif komt sinds de helft van de 20ste eeuw voor in Nederland. Zijn oorspronkelijke woongebied bestrijkt Zuidoost-Europa (de Balkan) tot aan Japan. Nu komt de Turkse Tortel vrijwel in heel Europa voor. Hij broedt zelfs ten noorden van de Noordpoolcirkel in Scandinavië. Ook in Amerika leeft de Turkse tortelduif; hij werd voor het eerst gespot in de Bahama’s in de jaren 70 en verspreidde zich vervolgens naar Florida. Zijn grootste bolwerk heeft hij in de golfkust van de Verenigde Staten, maar hij bevindt zich ook in Californië, Brits-Columbia en de Grote Meren op de grens tussen de Verenigde Staten en Canada. Deze vogel komt veel voor in de buurt van mensen en woont graag in steden en dorpen, waar hij veel voedsel kan vinden. Vooral meelfabrieken en plaatsen waar hoenders worden gehouden, zijn erg bij hem in trek.

Voedsel

De Turkse tortel eet voornamelijk granen en zaden, dit zijn zijn belangrijkste voedingsmiddelen. Daarnaast eet hij af en toe ook bladeren, vruchten en torretjes. Soms nuttigt hij ook rupsjes, slakken en andere kleine diertjes. In de winter bezoekt de Turkse tortel graag voedertafels wanneer er graan, zaden en brood te halen zijn. Hij eet vaak op de grond en is in staat om water met zijn snavel op te zuigen.

Nest en jongen

Het nest dat de Turkse tortel bouwt is erg simpel. Het bestaat uit in elkaar gestoken takjes en wordt gemaakt door het vrouwtje in een boom of op een gebouw, terwijl het mannetje het materiaal verzamelt. Het komt vrijwel nooit voor dat er een nest gebouwd wordt op meer dan 1 kilometer afstand van de bewoning. De witte, ovale eitjes zijn glad en glanzend en ongeveer 31 mm groot. Het vrouwtje legt per keer twee eitjes. Het broedsel mislukt regelmatig. Het gebeurt vaak dat het nest met eieren en kuikens en al wegwaait, doordat het nest niet sterk genoeg is. Daarom maken Turkse tortels vaak opnieuw nestjes en kun je ze in elke maand broedend aantreffen. Op die manier lukt het de ouders om eens per jaar een aantal jongen vliegvlug te krijgen. Een ei is uitgebroed tussen de 14-18 dagen en de jongen kunnen na 15-19 dagen uitvliegen. Beide ouders dragen de zorg voor het uitkomen van de eitjes en het voeden van de jongen. Om hun jongen te beschermen jagen de ouders Vlaamse gaaien, eksters en zelfs mensen weg bij hun nest. Jonge tortelduiven krijgen duivenmelk als voedsel. Dit is rijk aan proteïnen en vetten en wordt geproduceerd in de krop. Beide ouders produceren dit de eerste 4-5 dagen. De ouders zijn hierdoor niet belast met het vinden van insecten voor hun kroost en kan de broedtijd een langere tijd in beslag nemen. Na enkele dagen gaan de jongen over op vast voedsel, wat de ouders eerst weken in hun krop. Jongen van januari of februari kunnen al aan het einde van datzelfde jaar zelf aan het broeden slaan.

Vlucht

Het komt regelmatig voor dat vogels de Turkse tortel voor een vijand aanzien en alarm slaan; in de vlucht kan de silhouet van deze duif lijken op die van de sperwer, omdat de staart ten opzichte van het lichaam erg groot is. De Turkse tortel heeft een actieve vlucht met brede vleugels, waarbij hij de staart tijdens een normale vlucht ingeklapt houdt. Als een mannetje indruk wil maken is de staart gespreid en heeft het iets weg van een soort waaier. Het spreiden van de staart doen doffers vaak om de duivinnen te bekoren. Hierbij vliegen ze eerst luid klapperend met hun vleugels steil de lucht in, vervolgens maken zij een lange zweefvlucht en landen ze op een dak of in een boom. Dit wordt de baltsvlucht genoemd. Op de grond hebben ze een tweede tactiek: doffers springen ongeveer een meter de lucht in en flapperen met hun vleugels, terwijl ze naar het vrouwtje roepen. Een Turkse tortel kan een vliegsnelheid bereiken van 61 km/uur.

Geluid

De Turkse tortel maakt een monotoon geluid dat klinkt als ‘koe-koe, koe’ en wordt meerdere keren herhaald. Het lijkt qua gehoor sterk op het Griekse woord ‘decaocto’, wat achttien betekend, en hier heeft de vogel dan ook zijn Latijnse naam aan te danken. Dikwijls verwarren mensen het geluid van de Turkse tortel met die van de Koekoek. Wanneer een Turkse tortel ergens landt, maakt hij vaak een hard, raspend geluid dat maar een paar seconden duurt. Dit klinkt als een ‘whur-whur’.

Vijanden

Een grote vijand van de Turkse tortel is de sperwer, een kleine, snelle roofvogel. Ook katten vormen een bedreiging voor hem. Jongen hebben de kans om uit het nest gegrepen te worden door een uil of door andere roofvogels.

Gevangenschap

Turkse tortels kunnen gemakkelijk in gevangenschap gehouden worden. Er wordt speciaal tortelduivenvoer verkocht, maar een parkietenmengeling volstaat ook. Belangrijk is dat het voedsel dat gegeven wordt gevarieerd is en de vogel in al zijn behoeften kan voorzien. Extra eiwitkorrel, groenvoer, miereneitjes en meelwormen zijn hier een voorbeeld van. Daarnaast moet de Turkse tortel beschikking hebben over vers drinkwater, mineralen, grit en een piksteen. De duiven kunnen een halfopen nestkast gebruiken om een nest in te bouwen en broeden zelfs de eitjes van andere soorten uit.
© 2008 - 2017 Claire, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vogels in de tuin - de duivenVogels in de tuin - de duivenIn tuinen, parken en op grote pleinen in de stad zijn vaak duiven te vinden. In de achtertuin zijn er twee soorten die v…
Duiven in NederlandDuiven in NederlandAlle duiven op de Dam, sjalalalie sjalalala. Het overgroote gedeelte van de duiven die op de Dam in Amsterdam rondfladde…
Weduwschapspel, wedvluchtenWeduwschapspel, wedvluchtenWeduwschap is een echte vakterm onder duivenhouders. 'Bladengoeroe' en duivenhouder Rob van Vuure, bundelde zijn duivenc…
De Lachduif: een vrolijke vogelDe lachduif heeft vele liefhebbers en fokkers. Het zijn leuke vogels om te zien en makkelijk in de omgang. Ze broeden ze…
Uitleg over de duivensportUitleg over de duivensportDe duivensport is een mooie sport voor natuur en dierenliefhebbers. In Nederland zit er een dalende lijn in het aantal m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Makamuki0 / Pixabay
  • http://www.wikipedia.nl
  • http://www.natureali.org/collareddove.htm
  • http://www.oiseaux.net/birds/eurasian.collared.dove.html
  • http://www.garden-birds.co.uk/birds/collareddove.htm
  • http://www.birds.cornell.edu/AllAboutBirds/BirdGuide/Eurasian_Collared-Dove_dtl.html

Reageer op het artikel "Turkse tortelduif"

Reacties

Gre, 05-06-2017 16:21 #47
Hoe oud kan een turkse tortelduif worden?

Gerard van der Ven, 22-04-2017 18:39 #46
Kan ik een nestkast maken voor de turkse tortelduif?

Mroo, 15-04-2017 19:09 #45
Al jaren komt dagelijks een stelletje tortelduiven voer eten dat ik op het voederplateau strooi.
Toen ik recentelijk thuiskwam zag ik uit de tuin iets razendsnel wegvliegen en trof ik even later een hoop veren aan onder de kastanjeboom.

Op het hek van het platte dak zag ik slechts 1 tortelduif zitten, dus is de ander waarschijnlijk door een sperwer opgegeten. Weet iemand of de overblijvende tortelduif weer een nieuwe partner vindt of blijft deze alleen, zoals bij sommige vogelsoorten het geval is?

Retien, 30-03-2017 12:36 #44
Ik heb een nestje met Turkse tortels en een beschutte boom op een paar meter hoogte. Hoe kan ik de jongen wanneer zij uitvliegen zo goed mogelijk beschermen tegen, ik denk, voornamelijk, katten? Kan onze wel zolang binnen houden maar niet alle katten uit de buurt. Wij hebben wel een hoop rommel in de tuin, is dit handig voor ze zodat ze zich dan kunnen verstoppen of kan ik nog iets anders doen?

Met vriendelijke groet,

Retien Rademaker.

C. J. den Edel, 31-12-2016 07:36 #43
Er is bij ons in het kippenhok een turkse tortel aan komen vliegen. Deze is vrij tam en heeft een groen ringetje om zijn poot, echter staat hier niks op. Waar zou het beestje vandaan komen of wie zou het ringetje er om gedaan hebben daar ben ik wel benieuwd naar.

Paul, 09-10-2016 01:52 #42
Hallo,
Ik heb een week geleden een jonge tortelduif gevonden. Hij zat bij mijn voordeur. Heb hem een tijdje laten zitten maar bleef op dezelfde plek zitten. Heb hem maar binnen gezet in de schuur in een grote kooi van 80-80-100 cm met een dekentje voer en water erin, omdat in onze buurt veel katten en steenmarters lopen. Ik heb overleg gehad met de vogelopvang en moest hem voeren en leren drinken tot hij goed kon vliegen en kon hem dan vrijlaten. Het voeren van duivenvoer ging prima, drinken deed hij wat minder. Hij is nu, 6 dagen later, ineens overleden. Vind het heel erg en zielig voor het beestje. Maar ik zou wel graag willen weten hoe dat kan?
Ik hoop niet dat ik wat fout heb gedaan. Hij probeerde wel te vliegen af en toe en ging verder wel goed maar ik vond hem al die dagen wel een beetje wankel lopen en hij zat liever op de grond dan op de stok. Ik blijf het toch vreemd vinden.
Met vriendelijke groet,
Paul.

Maury, 05-07-2016 21:20 #41
Hallo,

Mijn zoon kwam vanmiddag thuis met de mededeling dat er een turkse tortel op de grond zat met de oogjes dicht. Ben er heen gelopen en heb het beestje op gepakt en mee genomen hij zit nu op stok maar heeft weinig de ogen los ik heb er water en voer neergezet zelfs daar taalt hij niet naar.en de staart hangt wel ver naar beneden wat kan dat betekenen?

Jess, 24-06-2016 21:37 #40
Ook wij hebben een nest in onze leibeuk… 2 eitjes inmiddels uitgebroed.
Sinds 2 dagen komen de jonge duifjes het nest uit. Lekker de veren aan het poetsen en kleine vleugels aan het strekken. Vandaag uitgevlogen? Ik zie ze niet meer. Komen de jonge duiven weer terug of blijven ze eenmaal uitgevlogen weg bij hun nest.

Gitta, 24-06-2016 09:53 #39
Hallo, is het normaal dat de tortelduif haar jongen naar 3 dagen al alleen laat?
Krijgen die het niet te koud? Ze zitten wel veilig op de luster op ons teras en zij is
nooit ver weg, blijvt in zicht.
Gitta

Thea Jongkind, 07-04-2016 14:23 #38
Wij hebben sinds een paar dagen een nest van tortelduiven in de leilindes. Ik heb me laten vertellen dat wanneer je een nest hebt, dat je de duiven niet uit je tuin krijgt, omdat de jonge duifjes ook weer opnieuw beginnen. Kan ik dat nest weer verwijderen. Of komt de duif dan in legnood. Het vrouwtje zit er wel op. Maar ik zie nog geen eieren. Of ze moeten heel klein zijn. Ik wil niet dat ze alles onderpoepen. Ik ben niet zo'n liefhebber van duiven, maar wil ze niet in de ellende brengen.

Jelle, 13-03-2016 15:53 #37
Mijn verzoek aan jullie allen om te stoppen met het voeden en beschermen van deze Turkse Tortels!
Deze dieren moeten zichzelf redden. Het zijn niet jullie kleintjes.

Door personen als jullie zit er op elke schoorsteen van een woningblok zo'n klierbak te balken, te buizen en te neusfluiten.
Qua geluidstrilling is dit stuk ongedierte veel te klein naar maatstaven.
Dit zijn GEEN vogels die een lied zingen maar ultieme droef- en saaiheid.

Jelle (met een leven)

Leny Vroombout, 10-02-2016 19:11 #36
Ik heb een overdekt terras en de laatst 4 jaar heb ik jonge tortelduiven.Op de warmtelamp is een nestje en daar komt 2 x per jaar een stelletje tortelduiven broeden en met succes. Dit jaar zijn ze heel vroeg.Vorige week lagen er opeens 2 eitjes in. Maar
het vreemde is dat ze in de avond als het donker wordt de eitjes alleen laten. De volgende morgen zit ze weer op het nest.
Ik ben benieuwd of deze eitjes uit gaan komen.Heet iemand dit weleens meer mee gemaakt?

Arij M. van Waart, 17-06-2015 00:37 #35
Wij hebben in onze tuin in een denneboompje een nest van een tortel, kort nadat het vrouwtje ging broeden, kwam de andere tortel niet meer langs. Waarschijnlijk overleden, na verloop van tijd waren er twee jongen, die door ma tortel werden gevoed. De laatste tijd bleef ma regelmatig van het nest weg. Maar kwam toch altijd weer terug. De jongen werden steeds groter. Maar vandaag is ma weg gegaan, en is niet meer terug gekomen. En de zon is al onder gegaan. Komt dat vaker voor. Of is ma tortel slachtoffer van een of ander.

Pauline Top, 29-05-2015 16:51 #34
Naast de voordeur van ons huis in de lila clematis zit een tortelduif al meer dan 3 weken (8 mei voor het eerst gezien te broeden. Hoe lang duurt het nog eer de kleintje duifjes geboren worden?

M.vr.gr. Pauline Top

Ilse, 07-05-2015 20:48 #33
Sinds vorige week zit er een koppeltje op onze decoratie ladder onder het overdekt terras.
Er zit nog geen meter afstand tussen het nest en onze terrasraam.
We kunnen alles vanaf binnen mooi meevolgen. Mooi om te zien

Maddy Niemantsverdriet, 08-09-2014 18:57 #32
Mijn hond had gisteravond een jonge tortelduif te pakken, het liep goed af en hij zit nu in een kooitje ik heb hem wat voer gegeven van mijn zebravink en dat eet hij op maar wat heeft hij nog meer nodig aan voer? hij mist een paar staartveren, wanneer kan ik hem weer loslaten?

Internetty, 04-06-2014 15:59 #31
Wij hebben sinds 2 weken een nestje met 2 eitjes onder de veranda, in een hangende bloempot waar we net allemaal kleine plantjes hadden geplant. Het koppeltje hebben we al een aantal jaren in de tuin, ze komen iedere dag voer halen. Heel gezellig, wij zitten zelf buiten te eten en de duiven zitten dan in een hangende voerbak vlak bij ons te eten.
we hebben 2 katten en die lopen ook gewoon buiten. Ze zitten elkaar niet in de weg blijkbaar. Nu gaan wij zaterdag op vakantie en denk dat rond het weekend de eitjes uit zullen komen. De buurvrouw past op het huis en de katten, en zal ook iedere dag de duiven een beetje voeren, anders vind ik het zo ontzettend zielig. Als wij er zijn krijgen ze iedere dag en hebben ze straks jongen dan zou er niks zijn.
Mijn grote angst is wel wat er gebeurt als de jongen uitkomen en de katten buiten lopen. Blijven de jongen in het nest? en hoe lang?
want ben wel bang als ze op de grond vallen of uit het nest vliegen en op de grond zitten, dat de katten dan niet meer zo lief zijn en hun jagersinstinct er dan wel is?
Kan ik iets doen om de eitjes en daarna de jongen zo veilig mogelijk achter de laten?
de katten binnen houden is geen optie.
Wel vind ik het heel jammer dat we niet mee gaan maken dat de kleintjes geboren gaan worden. Over 3 weken zijn ze al uitgevlogen misschien? Blijven ze dan nog even in de buurt?
Gr JA

Daniel van Eijsden, 18-05-2014 22:18 #30
Vandaag een tortel gevonden, denk dat het een jong is, maar wat moet ik hem te eten geven? de kinderen vinden het geweldig, we hebben ook al een eendje van 1,5 maand en dat gaat voortreffelijk!

Joke, 25-04-2014 20:37 #29
.ik heb sinds kort op mijn balkon een (boven mijn hoofd) broedend stelletje turkse tortels.het nestje, of eigenlijk kan ik spreken over een paar takjes, liggen op een mat van grof kippegaas en wat restanten van de de klimop, die ik net had verwijderd.
.ze vertrouwen mij volledig en een is er zelfs al es in m'n kamer wezen eten.(daar heb ik ook vogels die vrij zijn, en is aangepast naar hun wensen!).maar ook buiten zijn er heel veel vogel(soorten bij gekomen sinds ik ze het nodige geef
.ik denk dan ook niet dat er problemen met de tortels zullen zijn, als ik op m'n balkon wil vertoeven.ze zijn er al jaren.
Attack free, zal'k maar zeggen!.

.

Freedome for the birds forever!

joke

Sandra, 03-08-2013 10:57 #28
Wij hebben 2 tortels sinds dat ze een paar weken oud zijn in een voliere zitten maar willen ze loslaten, kan dat?

Nelly, 25-05-2013 22:37 #27
Ik heb al vier weken een tortelduifje in een kooi, ik heb het gevonden in de tuin tussen de bosjes hij kon niet vliegen, en had iets aan een pootje. het pootje is gebroken of verlamt, hij of zij wil wel vliegen maar in die kooi gaat dat niet. Nou had ik het buiten staan achter in de tuin, en er kwamen andere tortelduifjes op af. Dus ik denk zal het maar los laten dan vliegt het wel met de andere mee. De kooi open gezet en hij vloog er uit wilde in de boom van de buren maar ging niet goed met dat pootje, kwam op de grond terecht, de andere duiven er bij en pikte hem steeds in zijn nek hij vloog weg klein stukje maar de andere waren sneller weer pikken in die nek, . ben hem even uit het oog verloren. Maar toen zag ik die duiven weer naar de buren vliegen en in een bosje gaan, dus daar zat hij in, Ben naar de buren gegaan en ja daar was hij, dus weer gepakt en zit weer in de kooi, het was zo zielig hij kon geen kant op was niet snel genoeg. Ik weet niet wat ik er mee aan moet. Hij eet goed. maar kan niet goed op de stokjes zitten valt er steeds bijna af. Misschien een opvang voor vogels ik zie wel…

Hans Koopman, 21-01-2013 12:20 #26
Hallo,
Het sneeuwt hier in Heino en tot mijn grote verbazing waren er gisteren een koppeltje tortels een oud nest aan het inspecteren en nu zijn ze bij mij uit de klimop takjes aan het verzamelen. Is dat normaal? Lijkt mij niet!
Groetjes Hans Koopman

Eric West, 26-07-2012 20:50 #25
Best leuk om al jaren een koppeltje tortels in de tuin te hebben. Wel zo'n 4-5 gammele nestjes per jaar. Altijd 1 of 2 eitjes.
Er wonen ook zo'n 4 stadsduiven ergens verderop; ik probeer ze bij het voeren een beetje te weren… maar vaak helpen de torteltes me daar bij. Zolang de tortels nog geen nest hebben, zijn ze niet zo fel richting de stadsduiven… maar eenmaal nestje en eitjes wordt dat heel anders.
Een stelletje tortels werkt goed samen. Bij het voeren komt de broedster van het nest krijsend aanvliegen en stort zich op het eten, de ander verjaagd de duiven.
Het ritueel is altijd hetzelfde… duif maakt zich groot, tortel kruipt tegen de grond.en hupt naar de duif; om vervolgens razendsnel omhoog te vliegen en met veel gefladder neer te dalen op de kop van de duif.
Als eenmaal de eerste jongen zijn geboren is het vrijwel onmogelijk voor de duiven om in de tuin te komen. Nog voordat ze geland zijn komt er dan een heel fel kriisende tortel ze verjagen.
Hun eetlust is enorm als de jongen er zijn… je ziet ze rekken en strekken (heel grappig om te zien) om toch nog een paar zaadjes extra in de krop te kunnen stoppen.
Het duurt altijd even voordat de jong (-en) het nest uit komen. Meestal komen ze na ca 2-3 weken voor het eerst het nest uit komen fladderen. Soms brengen de eerste 3 dagen door op de grond (vaak bij nest van 2 jongen, deze verlaten iets eerder het te kleine gammele nest), soms gelijk in de boom.
In de boom blijven ze heel lang. Eten, poepen, fladderen… en de ouders in de gaten houden… niets leukers dan naar een cursus hoe verjaag ik een stadsduif te kijken.
Het kan best zijn dat je de inmiddels aardig gegroeide jongen een klein weekje bijna niet ziet. Vaak zijn de ouders dan ook al weer aan een nieuw broedsel begonnen- vaak met gebruik making van het oude gammele nestje… gewoon een paar takjes erbij… en broeden maar weer.
Dit is ook het moment voor de ouders om hun jongen te verjagen en hun territorium af te sluiten.

Nathalie, 10-06-2012 22:11 #24
Bij de achterdeur heb ik een vijver met hangingbaskets, daar zit een vrouwtje in met 1 jong van 5 juni. Vandaag liet ze hem al wat vaker alleen maar nu is ze al vanaf 19.30 niet meer op haar jong/nest gaan zitten en het begint te schemeren. Is het normaal dat ze haar jong alleen laat? En kan dat jong de nacht alleen doorkomen?

Mettes, 07-06-2012 14:08 #23
Daar wij het van het begin tot het einde alles konden volgen van de turkse tortel daar het nest een paar dagen leeg is geweest denk ik dat ze weer opnieuw beginnen. Een paar takjes erbij en hij zit weer op het nest. Is dat normaal? Maar die 2 kleintjes zie ik niet meer. Zoeken die nu al een ander onderkomen in een boom ofzo?

Jacqueline, 01-06-2012 12:30 #22
In de tuin heb ik een dennenboom waar nu een tortelduif een nest heeft met 2 jongen van 4 dagen oud. Zo schattig om te zien. Ik hoop maar dat ze er niet uitvallen want het nestje is erg klein. En zo te lezen op deze site moeten ze toch wel geluk hebben willen ze niet om wat voor rede dan ook uitvliegen na 19 dagen. Helaas kan ik niet veel doen dan steeds naar buiten kijken en genieten van dit natuurverschijnsel!

Annita, 29-05-2012 23:54 #21
Ik voed 2 tortel jongen op die vermoedelij uit het nest gegooid werden door een koppel hout duiven. Hun nestje was gebouwd boven op een buitenverlichting op 2 meter van de achter uitgang van de woning op een 2, 5 meter hoog. Het nestje was totaal vernield en de duifjes lagen een 5tal meters verder in het gras. Ik heb vogel melkpoeder nutry baird A 21 van Versele Laga waar ik alle gevonden vogeltjes mee opvoed. Sinds een paar dagen maal ik graantjes voor tortels en doe daar een beetje van in hun melk. Ze eten goed en groeien voortreffelijk. Ik heb zelf een nestje gemaakt van een stuk vinyl een band van gesneden toegeplakt met plaklint, aluminium folly rond gedaan en binnen ineen doek gelegd met keuken papier over ik heb hun nestje reeds 2 maal moeten vergroten ze groeien goed. Ik heb ze een week en denk dat ze een paar dagen waren, stilaan krijgen ze veertjes. Ik zou ze graag ten gepaste tijd de vrijheid geven.

Willem, 17-05-2012 19:00 #20
IK heb 4 in het wild levende Turkse tortelduiven groot gebracht. zij hebben uit mijn hand gegeten. elke dag voor mijn deur grote tuin en bomen. 10 meter van mijn huis was het nest te zien en kwamen naar mijn toe om voer te vragen.
Maar van de 4 duifjes is er nog maar 1 over :-(
1 gepakt door een kat. en 2 door een roofvogels. welke roofvogel dat was weet ik niet mijn buurvrouw heeft het gezien. wel 4 keer zo groot vertelde zij.
Ik was op zoek naar namen van roofvogels zie deze duifjes pakken.
En toen kwam ik op uw site. Op deze wijze gaat de populatie toch drastische terug.
Daarom ga ik zelf deze duiven houden en kweken en dan op zo`n manier dat zij in de vrije natuur los gelaten kunnen worden.

P. van Dongen, 15-05-2012 11:16 #19
Hoe kan ik deze beschermen tegen de eksters? Want die hebben al 2 maal de nest leeg geroofd.

Marlene, 10-03-2012 13:09 #18
Bij ons in de tuin broedt een tukse tortel. Nu is gisteren het mannetje gevangen en opgegeten door een buizerd. Speciaal om te zien, maar wel droevig omdat dit stel al heel lang bij ons "woonden". Nu is mijn vraag. Hoe kan ik dit vrouwtje helpen haar jong te krijgen en voeden. Ze komt volgens mij niet van haar nest om eten te zoeken. Ze zit al zeker 2 weken op haar nest, heeft 1 ei, het andere is gestolen door eksters.

Nina, 10-08-2011 21:46 #17
Ik heb op 2 augustus een jonge duif gevonden op de camping, hij was helemaal verhongert.
samen met mama hebben we hem eten gegeven en drinken. nu is hij al zo goed gegroeid en kan zelfs al een heel klein beetje vliegen. ook begint hij zelf goed zaadjes te pikken.
over 10 dagen gaan we naar huis, zouden we het duifje dan terug kunnen zetten daar waar ik hem gevonden heb?
we horen wel telkens veel duiven koeren, en mijn pieper, want zo noem ik hem, piept dan terug. ook loopt hij dan allemaal te zoeken in onze tent.

Jeen, 05-08-2011 17:20 #16
Ik heb thuis ook turkse tortelduif een mannetje die is inmiddels 39 jaar oud en heeft op mijn werk altijd in de werkplaats gestaan waar werd gelast en geflexst.
toen ik in de vut ging heb ik hem mee naar huis genomen, waar hij nog steeds buiten in een kooi zit te koeren en het duidelijk naar zijn zin heeft.
hij is goed gezond en als ik de kooi open doe wil hij er ook niet uit.

Ingrid, 20-07-2011 10:00 #15
Goede morgen,
Mijn vraag gaat over het uitvliegen van de jonge duif.
Hoe gebeurt dit?kan het jong al meteen vliegen?of komt ze uit het nest om vervolgens zoals de merel de eerstvolgende dagen op de grond te leven?
Ik heb een nestje tortels gehad en heb het kuiken zien groeien… na een dag niet thuis te zijn geweest was het uit het nest en ik vraag me ook af of een roofvogel ook een groot kuiken uit het nest kan roven.?
Groetjes Ingrid

Barbara van den Bussche, 30-04-2011 20:41 #14
Kheb vandaag een jonge tortel op straat gevonden. Waarschijnlijk uit het nest proberen te vliegen, de pluimpjes zijn nog niet volgroeid en ik zou hem graag willen verzorgen tot die groter is.Wat kan ik doen om hem goed te voederen en hem te helpen? gr

Roelien, 13-04-2011 15:56 #13
Heb sinds ong. 4 dagen een paartje tortels op mijn balkon, ze hebben een "nestje" gemaakt op een plankje waar ik normaal zomers planten op heb staan. Nu zag ik vanmorgen dat er 2 eitjes in liggen vind het erg aandoenlijk maar kan nu mijn balkondeur niet meer open doen want ze zit er vlak achter, wat moet ik nu doen moet ik voer voor ze neer zetten of niet. Wie heeft een oplossing.

J. Zwart, 21-03-2011 09:38 #12
Wij hadden in onze tuin twee turkse tortels, een is door een roofvogel gepakt, onze vraag is krijgt de overgebleven tortel wel weer een nieuwe partner?

Tineke Zeemeijer, 13-12-2010 13:53 #11
Sinds ruim een jaar heb ik een paartje tortelduiven in de tuin, die iedere dag eten van de voerplank. Omdat het zo slecht en nat weer was, heb ik een voerfles gekocht, waardoor het voer droog blijft en ruime tijd aanwezig is.De fles had ik op de voerplank gezet, ook omdat ik een week afwezig zou zijn en ze dan toch voer hadden. Maar wat er gebeurde: niets. De duiven durfden niet meer op de voerplank te komen. Ik heb toen wat voer rondom de fles gestrooid, zodat ze konden zien dat er iets te eten was. Maar wat ook al: ze kwamen niet. Na een week was er geen zaad uit de fles. Nu staat de fles elders in de tuin, en warempel daar ging een duif op af! En op de voerplank komen ze ook weer. Is dit een bekend gedrag van duiven: dat ze niet tegen veranderingen kunnen? Ik zou dat graag eens horen.

Francis, 11-09-2010 11:11 #10
Wij hebben al heel lang twee turkse tortel die regelmatig voor eten in de tuin zitten. Dit jaar zijn er twee bijgekomen en hebben voortdurend ruzie met de "oude" en worden steeds weggejaagd. Wat kan ik hier aan doen? Ik wil ze allemaal te vriend houden.

Meeka, 06-04-2010 22:06 #9
Dan zijn ze er vroeg bij! Wij hebben ook een tortelpaar op ons balkon en ze nestelden vorig jaar in een grote conifeer die tegen ons balkon aanstaat. Nu ben ik erachter gekomen dat een kat deze boom heeft ontdekt en ik zag de tortels verschrikt wegvliegen. Slecht nieuws dus.

--> Heeft iemand een idee hoe ik aan een nestkast kan komen speciaal voor Turkse Tortels (hoe zien ze eruit?).

Verder had ik het verschil met pootkleur ook gezien:
Rood/roze: vrouwtje
Grijs: mannetje

Loes Exalto, 19-03-2010 16:26 #8
Beste mensen,
wij hebben sinds gisteren 2 jonge tortelduiven, kunnen nog niet vliegen, wij zijn bekend met allerlei soorten jonge
wilde dieren uit het bos en hebben kippen, heeft iemand een suggestie voor voeding? op dit moment `wel`ik kuikenvoer
en stimuleer ze van water te drinken.
alvast bedankt!

Brigit, 25-02-2010 17:38 #7
Vanmiddag kwam mijn dochter thuis met een jonge tortel. Ze vond hem in de struiken bij ons aan de overkant. Na het voelen van zijn krop en het feit dat hij normaal uitziende ontlasting had en dat er twee volwassen tortels in de buurt zaten te koeren hebben we hem toch maar weer op dezelfde plaats terug gezet. Ik weet dat merels voor ze kunnen vliegen op de grond worden doorgevoerd. Zo ook de jonge postduiven van mijn broer. Alleen kan ik het niet vinden op internet. Nu hoop ik maar dat de ouders inderdaad voor hem blijven zorgen. Of moeten wij ons ontfermen over het diertje? Is er een zinnig antwoord op?

Ruth, 05-06-2009 23:28 #6
Sinds een kleine week nestelt er een koppeltje tortelduiven in onze plataan in de achtertuin. Zoooo lief… het vrouwtje zit nu continu erop terwijl het mannetje rondvliegt, de wacht houdt en alles in de gaten heeft wat er in de tuin gebeurd. We gunnen ze daarom wel wat rust wat betekent dat we niet al te veel rondlopen of herrie maken. Het vrouwtje zit dan echt naar beneden te gluren om te zien wat we aan het doen zijn.

Vandaar mijn zoeken op Google naar deze vogels en nu weet ik er inmiddels wat meer vanaf. Ik heb ook eergisteren tortelvoer gehaald om de komende dagen door te komen.

Alleen: ze zijn niet tam! Ze zijn best schichtig en ik hoop ze nu met het voer wat meer te binden aan onze woonomgeving. We wonen hartje stad en het is echt een klein wonder van de natuur dat je zoiets in je achtertuin mag hebben. We hebben tevens een grote vijver in de tuin en inderdaad; ze drinken direct van de kant het water op. Gisteren tuimelde pa er bijna in want het water stond wat laag… erg komisch om te zien.

Het is leuk te lezen dat velen van ons zo begaan zijn met deze dieren, vandaar ook even mijn reactie.

Hartelijke groeten,

Ruth

Dick van der Vennen, 30-05-2009 22:30 #5
Ze kijken als je ze voert naar jou en je woning. En ze geven heel veel liefde af.
Ze zingein imo meer "pwopeetje pwopeetje pwopeetje pwopeetje pwopee" en dan minuut later "pwopeetje" dan het reeds beschreven " koekoekoe". Koeren doen ze niet. Popeetje is namelijk een woord uit India (Punjab) daar waar de Turkse tortelduiven vandaan komen. Ze zijn niet te verwarren met de Afrikaanse tortel.

Eric West, 06-05-2009 16:23 #4
Ik heb in de tuin al 4 jaar een koppeltje tortellinies. vorig jaar hadden ze twee nesten, die om en om werden gebruikt om te broeden. Wat het mannetje/vrouwtje is, is me niet geheel duidelijk. De een is wat bruinig de ander wat meer grijzig. De bruine is het meest tam en weet als geen ander aandacht voor voedsel te vragen doorheen en weer vliegen voor de tuindeur en op de deurklink zitten en naar binnen gluren.
Of ik ze het juiste voer geef… waarschijnlijk wel, want in 4 jaar zijn ze niet weg te slaan uit de tuin en hebben ze met veel succes de nodige jongen groot gebracht. Ik geef ze vnml. schilloze ("naakte") zonnebloem zaden (erg decadent, maar kan ze van mn werk meenemen) en ongezouten pinda's te eten.
Het valt me op dat de jongen pas vrij laat op de grond komen. Ze volgen duidelijk de ouders, en als eenmaal een van de ouders uit je hand eet, storten de jongen zich daarna vol overgave op het voedsel in je hand.
Eenmaal volwassen genoeg worden de jongen verjaagd, de kans is groot dat de ouderser inmiddels alweer een nieuw broedsel hebben in hetzelfde nest, of in het tweede nest in de andere boom.

Piet van den Berg, 13-03-2009 12:17 #3
Ik heb op mijn balkon al drie jaar een nestkast hangen voor de turkse tortel. Ieder jaar wordt dit nest (denk ik) door hetzelfde koppel gebruikt. Ook ik heb telkens de vraag wie nu wie is. Door mijn observatie meen ik te herkennen dat er toch het verschil kunt zien, n.l de pootjes. Het koppeltje wat ieder jaar zeker drie broedsels legt van twee eieren is tot nog toe altijd tot een goed einde gebracht. Ik meen, maar of het werkelijk zo is durf ik niet te beweren dat de kleur van de pootjes verschilt.Van het ene duifje zijn de pootjes roze van kleur en bij het andere duifje zijn ze grauw grijs. Nogmaals ik weet niet of dit toeval is, maar het valt mij in ieder geval op. Het koppeltje ziet mijn balkon den ik als hun territorium, want zij dulden zeker geen andere vogels, mocht er één komen schieten zij er luidkeels op af om die te verjagen. Al met al vind ik het leuk om zo'n koppeltje te hebben want zij zijn haast handtam, want als ik geen voerbakje neer zet kunnen zij doordringend er om vragen. Ik weet niet of ik via E-mail foto's kan versturen, maar als u deze zou zien, zou u er zeker van genieten. Reactie infoteur, 13-03-2009
Wat een leuk verhaal! Ik zelf heb ook geen tortelduiven, maar rond mijn huis leeft een koppeltje. Op een gegeven moment heb ik in de achtertuin een soort voederplank neergezet en zaadjes gekocht. Als je naar buiten loopt komen ze al gelijk aangevlogen en het mannetje eet nu zelfs uit mijn hand. Ik kan het mannetje en het vrouwtje wel uit elkaar houden ondertussen: het vrouwtje heeft iets grotere oogjes en een kleiner hoofdje, en het mannetje is een stuk brutaler. Als ze echt trek hebben gaan ze door de ruiten naar binnen zitten kijken om je naar buiten te lokken en als ik in mijn slaapkamer loop gaan ze ook op het balkonnetje zitten zodat ze je kunnen zien. Het wil nog wel eens gebeuren dat er 's morgens vroeg al een tortel op het balkon gaat zitten koeren terwijl je nog ligt te slapen, maar dat neem ik dan maar voor lief. Het zijn echt schattige beestjes. U kunt via mijn infoteurpagina (link staat onder het artikel) een persoonlijk bericht sturen. Het lijkt me erg leuk om de foto's te zien.

Hilde Calmeyn, 11-03-2009 15:21 #2
Ik wil even verder ingaan op wat mevr T Rietkerk schreef. Mijn dierenarts, die als specialiteit "vogels" heeft, vertelde mij dat een turkse tortel tot 50 à 60 jaar kan worden. Een groot verschil met de gegevens uit het artikel. Wie het bij het rechte eind heeft, kan ik uiteraard niet vertellen… Mijn tortel is een vrouwtje en ze heet Mana. Verder wil ik even informeren of het kan zijn dat een vrouwtjestortel meer broeds is als ze veel liefde en affectie krijgt. Ik heb namelijk een uitermate hechte band met haar, en ze komt erg veel flirten en knuffelen met me. Bij haar vorige "baasjes" kreeg ze veel minder aandacht, en kwam het broeden duidelijk minder frequent voor als sinds ze bij mij is, en aan mij is beginnen hechten. Ze is bij wijze van spreken om de haverklap broeds. (ongeveer elke 2 weken) Reactie infoteur, 11-03-2009
Ik probeer mijn bronnen zorgvuldig te kiezen, maar mocht het een en ander vreemd op u overkomen dan wil ik het zoals in dit geval graag weten. Ik zal het aanpassen in het artikel, aangezien ik aanneem dat eigen ervaringen genoeg bewijs leveren.

Opvallend dat het vrouwtje zo vaak broeds is. Het zou inderdaad misschien aan het feit kunnen liggen dat ze zich zo op haar gemak voelt en dat ze weet dat haar jongen ook veilig zullen zijn.

Leuk om te lezen dat turkse tortels voor zo veel gezelschap kunnen zorgen!

Mevr T. Rietkerk, 23-02-2009 19:19 #1
Het artikel gelezen, de reden hiervoor was ik wilde weten hoe oud een turkse Tortel kon worden. Volgens dit artikel kan een tortel in gevangenschap 20 jaar worden. Mijn tortel is dan wel erg oud n.l. 28 jaar en nog zeer levendig en vrolijk alleen word hij wat stram en heeft soms moeite om op en af het stokje te springen. Toch hoop ik dat hij nog wat jaartjes mij gezelschap houd.

Infoteur: Claire
Laatste update: 29-01-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 47
Schrijf mee!