InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Schreeuwende papegaai

Schreeuwende papegaai

Dat de meeste papegaaien wel eens schreeuwen is algemeen bekend. Het is ook normaal gedrag. Een paar keer per dag even de longen uit je lijf schreeuwen hoort er dus bij. De ene papegaai schreeuwt harder als de ander. Ook is het zo dat bepaalde papegaaien (vooral de grotere soorten) sowieso een hardere 'stem' hebben. Hieronder beschrijf ik een aantal dingen waar je op kan letten om het schreeuwen tot een minimum te beperken.

Elke papegaai maakt lawaai

Mocht je een papegaai willen aanschaffen dan is het goed om er rekening mee te houden dat een papegaai lawaai maakt. Wel is het vervelend als een papegaai overmatig veel gaat schreeuwen. Dit komt meestal wel doordat het aangeleerd is. Helaas wordt maar al te vaak een papegaai weggedaan omdat hij/zij teveel lawaai maakt terwijl het soms best te voorkomen was geweest.

Het afleren

Het afleren van schreeuwen kan niet helemaal bereikt worden omdat het normaal gedrag is. Het hoort bij papegaaien. Toch kan er wel iets aan gedaan worden om te voorkomen dat een papegaai veel gaat schreeuwen of als je een papegaai hebt die al erg veel schreeuwt.

Het belangrijkste is om de oorzaak te vinden. Natuurlijk is dit niet altijd even makkelijk maar je kan bepaalde dingen doen om dingen uit te sluiten.

Achterhalen van de oorzaak

  • Heeft je papegaai ruimte genoeg in zijn/haar kooi zodat hij zich vrij kan bewegen?
  • Geef je de papegaai wel gevarieerde voeding? Zaad/pellets, fruit, noten enzovoort?
  • Kan de papegaai zich vermaken als jij er zelf geen aandacht aan schenkt? Te denken valt aan voldoende speeltjes, iets te knagen (eten, maar ook een tak of slijpsteen).
  • Heeft je papegaai wel een bepaald ritme? Dat wil zeggen: krijgt de papegaai voldoende rust (een papegaai kan wel tot 12 uur slaap per dag nodig hebben).
  • Geef je zelf voldoende aandacht aan de papegaai? Of schreeuwt je papegaai om aandacht? Voer dan een bepaald moment in op een dag waarop je alleen maar oog hebt voor je papegaai. Dit hoeft niet eens zo heel lang te zijn, maar het kan er wel voor zorgen dat je papegaai minder gaat schreeuwen (om aandacht).

Om je papegaai te vermaken kan je verschillende dingen doen. Niet elke papegaai is hetzelfde en dus is er niet een bepaalde methode die je kan hanteren. Probeer dus te ontdekken wat jouw papegaai leuk vindt. Dat kan spelen met de handen of speeltjes zijn, maar ook meegaan in de douche, op je schouder/knie/de bank meekijken naar de televisie, ertegen praten etc.

Wanneer schreeuwt je papegaai?

Ga ook na wanneer je papegaai schreeuwt, hoelang hij schreeuwt, met welk volume, schreeuwt de papegaai als er ander lawaai is (deurbel, telefoon, visite etc).

Mijn papegaaien maken namelijk echt meer herrie als er andere geluiden zijn. Deuntjes van de telefoon geeft meteen aanleiding tot lawaai. De deurbel maakt ze ook meteen alert.

Als je merkt dat je papegaai op bepaalde momenten schreeuwt en je vindt dit onwenselijk dan moet je dus deze momenten aangrijpen om het af te leren. Heel belangrijk bij het aan- en afleren van dingen is om het dier te 'straffen' als deze iets 'fout' doet en het dier te belonen als het iets 'goeds' doet. Wees hierin heel consequent. Een papegaai is intelligent en heeft het zo door als je niet altijd consequent bent.

De ergste straf voor een papegaai is negeren. Toch is het meteen een grote valkuil omdat je snel geneigd bent toch 'iets' te doen. Zorg er dus voor dat je op het moment dat je papegaai gaat schreeuwen er totaal geen aandacht aan schenkt. Hoe moeilijk dat ook is! Een papegaai die buiten de kooi is en begint te schreeuwen, kan je het beste meteen in de kooi zetten zonder iets te zeggen. Loop vervolgens ook weg zonder nog aandacht te schenken.

Het belonen

Op het moment dat je papegaai niet schreeuwt is het heel belangrijk om de papegaai te belonen. Dit kan door er bemoedigend tegen te praten, even aan te halen (koppie krauw bijvoorbeeld) of een snack te geven (bijvoorbeeld een zonnebloempit of stukje noot of iets anders dat ze lekker vinden).

Ook kan je proberen om je papegaai af te leiden op de momenten dat je weet dat hij anders gaat schreeuwen. Bijvoordeeld een speeltje geven of iets te snacken.

Lees verder

© 2008 - 2019 Jidaja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gedrag van de grijze roodstaartGedrag van de grijze roodstaartEen grijze roodstaart is zeer intelligent. Naast zijn natuurlijke gedrag kan hij heel veel leren en zich goed ontwikkele…
De Jardine papegaaiJardine papegaaien zijn één van de vele soorten papegaaien die als huisdier worden gehouden. Vergeleken met andere papeg…
Welke papegaaien zijn erWelke papegaaien zijn erEr zijn grofweg 350 soorten papegaaien in de wereld bekend. Er zijn vier soorten papegaaien die wereldwijd voorkomen en…
Is de papegaai wel zo geschikt als huisdier?Is de papegaai wel zo geschikt als huisdier?De papegaai is een vogelsoort die er prachtig ziet met zijn gekleurde verenkleed. Daarbij kunnen ze kunstjes leren en ku…
Met een papegaai heeft u een mooie vogel in huisMet een papegaai heeft u een mooie vogel in huisDit moet u weten over uw papegaai, uw lorre. Een papegaai is een zeer intelligente en prachtige vogel om te hebben. Miss…

Reageer op het artikel "Schreeuwende papegaai"

Reactie

Natalja Boermistrova, 20-06-2012 23:35 #1
Ik zal die metode zeker proberen, want lawaai wordt stilletjes ondraaglijk. Het is al 4 dagen dat wij twee jonge handgekweekte edelpapagaaien hebben: een man en een pop. Meisje is paar maanden ouder en maakt veel herrie; jongen is rustiger en babbelt tegen zichzelf, meestal na het eten. Wij willen ze op juiste manier opvoeden, want zij zijn bij ons voor het leven.

Infoteur: Jidaja
Gepubliceerd: 08-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Kromsnavels
Reacties: 1
Schrijf mee!