InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Kattenharen geliefd in vogelnestjes

Kattenharen geliefd in vogelnestjes

Kattenharen geliefd in vogelnestjes Kat en vogel, dat gaat in de natuur niet al te best samen. Maar de kat kan wel degelijk een bijdrage leven aan het bouwen van vogelnestjes. Hoe? Vervang de nootjes maar eens door kattenhaar. De vogels komen het graag halen!

Winter en zomer vogels lokken

Wie houdt er nu niet van de vele verschillende vogelsoorten, die je tuin bezoeken. Op vele manieren kan je de vogels het hele jaar door lokken door ze bij te voeren en dat gebeurt op grote schaal. Maar men is geneigd te denken dat men alleen in de wintermaanden iets voor hen kan betekenen en hele kettingen nootjes, afgewisseld door met zaden gevulde vetbollen hangen aan schuttingen of waslijnen.

In het voorjaar breekt er voor de vogels een periode aan waarin zij het erg druk krijgen. Niet alleen moeten zij op zoek naar een partner maar ook zijn zij verantwoordelijk voor het bouwen van een goed onderkomen voor het nageslacht. U kunt hen daarbij helpen door vogelkastjes op te hangen en door het aanpassen van de invliegopening kunt u zelfs een beetje bepalen welke soort vogel u lokt.

Nestbouw

Een nestplek dient knus en gezellig gemaakt te worden maar vooral ook warm. Ook nu kunt u de vogels weer van dienst zijn want zij moeten immers op zoek naar nestmateriaal. Dat is soms niet zo eenvoudig als u denkt en het kost de diertjes erg veel moeite en dus kracht om geschikt materiaal te vinden.
Heeft u net als wij één of meerdere katten. Wilt u uit naam van uw katten iets terug doen voor de vogels? Wilt u plezier beleven aan de vogels in de tuin? Nou, dat kan. U borstelt de kat flink en zoals u weet houdt u daar aardige plukjes warm kattenhaar aan over. Uw eerste gedachte is het haar weg te smijten maar in het voorjaar is het handig om dit in een pluk op een voor de katten onbereikbare plek op te hangen of op een andere manier te bevestigen, bijvoorbeeld het netje waar de nootjes van de winter in zaten.

Nu is het alleen nog maar afwachten en u zult opkijken hoe blij u de vogels daarmee maakt. Vooral de mezen hebben dergelijke cadeautjes snel in de gaten en zij vliegen af en aan om de haren mee naar hun nest te nemen. Zij bekleden hun nestje daar graag mee. Mocht u nu geen katten hebben…hondenharen zijn even geschikt en als u helemaal geen huisdieren heeft zou u overtollig breiwol of andere draadjes kunnen gebruiken. U vindt beslist geschikte materialen om de vogels cadeau te doen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kattenharen geliefd in vogelnestjes"

Infoteur: Peter
Laatste update: 18-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!