InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > De soorten aquariumplanten en het onderhoud aan de planten

De soorten aquariumplanten en het onderhoud aan de planten

De soorten aquariumplanten en het onderhoud aan de planten Er zijn diverse soorten aquariumplanten te koop, waarbij sommigen het zeer goed doen in een aquarium en anderen wat meer aandacht nodig hebben. Ondanks dat de planten er wel goed uitzien in het aquarium, hebben ze wel wat extra zorg nodig.

Waarom planten in het aquarium?

Het gebruik van planten in het aquarium heeft niet alleen een esthetische functie, maar heeft ook een functie in het stabiel houden van het aquarium zelf. Zo produceren de planten zuurstof, welke vissen nodig hebben om te overleven. Dit kan natuurlijk ook door middel van apparaatjes die belletjes produceren in het aquarium, maar planten zien er al een stuk natuurlijker uit. Daarnaast helpen planten ook om de waterkwaliteit hoog te houden; zo filteren ze het water en halen ze hier schadelijke stoffen en bacteriën uit; dat scheelt uiteindelijk weer het gebruik van chemische middelen. Ook bieden de planten beschutting en dekking voor de vissen; sommige vissen hebben deze mogelijkheid zelfs nodig om zich prettig te voelen in het aquarium en zeker voor jonge visjes is beschutting een noodzakelijke voorwaarde om te kunnen overleven.

Hoe onderhouden

Heel belangrijk bij het goed houden van de planten is of er voldoende licht bij het aquarium kan komen. Als er geen licht bij het aquarium kan komen, kan de plant ook minder goed overleven. Dit geldt niet alleen voor het aquarium in het algemeen, maar ook binnen het aquarium zelf; als enkele soorten de bak gaan overwoekeren, kunnen de langzamere soorten een tekort aan licht krijgen. Als dat zo is zullen deze het waarschijnlijk niet overleven. Zorg daarom dat de planten altijd netjes bijgehouden worden, zodat alle planten voldoende licht kunnen krijgen. Overigens is het ook mogelijk om zelf plantjes bij te stekken; dit kan door simpelweg het topje van de plant af te knippen en ergens anders in de bak opnieuw te planten. Dit gaat overigens het beste als er een goede voedingsbodem voor planten in de bak is aangelegd; deze moet wel specifiek voor aquaria zijn, anders kunnen er giftige stoffen vrijkomen die de vissen de nek om doen.

Naast licht hebben planten ook CO2 nodig. Hoewel het niet perse nodig is om CO2 toe te voegen aan het aquarium om de planten goed te laten groeien, kan dit wel; het resultaat is dan een betere groei van de planten. Dit toedienen kan door kleine pompjes of door tabletjes.

Ook belangrijk is het verversen van het water; dit is niet alleen van belang voor de vissen, maar ook zeker voor de planten. Door het water te verversen worden immers ook schadelijke stoffen voor de aquariumplanten weggevoerd. Een andere mogelijkheid om de aquariumplanten sneller te laten groeien is het bemesten van de planten, hoewel dit slechts in een enkel aquarium gebruikelijk is. Aquariumplanten hebben het niet perse nodig, maar ze groeien er wel beter door.

Welke soorten aquariumplanten zijn er

Er zijn eigenlijk drie soorten aquariumplanten. De soorten zijn grasachtige, bladplanten en steelplanten. Grasachtigen zijn eigenlijk niets anders dan plantjes die een zeer sterke gelijkenis hebben met gras, vaak hebben deze ook een kleine maximale grootte en zullen ze al snel de bodem van het aquarium bedekken.
Bladplanten kenmerken zich door als een soort varen in de bak te staan. Hier komen allerlei planten vanuit de wortels omhoog gegroeid. Steelplanten zijn de bekendere soorten, waarbij aan de stam van de aquariumplant bladeren groeien.
Gerelateerde artikelen
Onderhouden van een aquariumEen aquarium, erg leuk en staat ook gezellig. Maar je moet hem ook bijhouden, daarom enkele tips. Zorgen dat je vissen o…
Inrichting van je aquariumInrichting van je aquariumWanneer je een aquarium koopt, wil je natuurlijk dat het een mooie bak wordt om naar te kijken. De inrichting van je aqu…
Aquariumplanten, verzorging en onderhoudAquariumplanten zijn onmisbaar in een aquarium. Niet alleen omdat het er schitterend uitziet, aquariumplanten hebben ook…
AquariumplantenAquariumplanten1 ding wat nooit mag ontbreken in je aquarimbak zijn planten. Een aquarium met een fraaie afwisselingsrijke beplanting i…
Aquarium maken/vullenEen aquarium vullen is moeilijker dan dat je denkt. Je staat soms wel 3 keer in een winkel en dan ben je nog vergeten om…

Reageer op het artikel "De soorten aquariumplanten en het onderhoud aan de planten"

Reactie

Ringele Marcel, 01-11-2016 16:00 #1
Stengelplanten of zogenoemde zuurstofplanten hebben geen voedingsbodem nodig, wel is het goed om regelmatig vloeibare meststof toe te voegen.

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 08-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!