InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Onderhouden van een aquarium

Onderhouden van een aquarium

Een aquarium, erg leuk en staat ook gezellig. Maar je moet hem ook bijhouden, daarom enkele tips. Zorgen dat je vissen overleven, je bak mooi blijft en je geen ziektes krijgt.

De basis

Als je eindelijk je aquarium hebt opgestart en je vissen zwemmen al enkele weken vrolijk rond, dan kan het er na en tijdje steeds vuiler uitziet. Een aquarium moet eenmaal per week onderhouden worden. Zorg voor een schema voor je aquarium onderhoud en ververs regelmatig je aquariumwater zodat de vissen gezond blijven en je vissenbak een lust voor het oog.

Periodiek onderhoud

Dagelijks

Voer dagelijks je vissen, net als mensen hebben zij behoefte aan voedsel. Tijdens het voeren kan je het beste ook even kijken of je thermometer nog steeds de goede temperatuur aangeeft , dit is meestal zo'n 25 graden.
Verder controleer je of je filter nog doorstroomt.

Wekelijks

Het is belangrijk vaak je waterwaarden te testen, zelf doe ik dit wekelijks. Het water verversen kan je ook het beste wekelijks doen. Mijn aquarium ververs ik als volgt:
  • Alle electrische aparaten afsluiten
  • Met de bodemreiniger ongeveer 1/3 deel aftappen
  • Rotte blaadjes weghalen
  • Alles recht zetten
  • Glas schoonmaken
  • Water aanvullen
  • Electrische aparaten weer aansluiten

Maandelijks

Het is belangrijk om één keer per maand te controleren of je pomp nog goed werkt. Mocht dit niet het geval zijn dan kan je de bovenste wattenlaag verschonen.

Jaarlijks

Zelf vervang ik jaarlijks mijn lampen, je kan er ook voor te kiezen dit alleen te doen als het nodig is.

Planten

Het toevoegen van aquariumplanten is altijd een goed idee omdat planten in het aquarium voor een goed milieu zorgen in het water. Aquariumplanten helpen tegen nitriet en ammonium omdat ze het op kunnen nemen. Bij het houden van aquariumplanten zijn er enkele dingen nodig om te zorgen dat de planten mooi blijven en goed groeien. Sommige planten zijn makkelijker te houden in het aquarium dan andere. De sterkere aquariumplanten zoals Vallisneria en Javamos zijn altijd goed om mee te beginnen.

Algeneter

Algenetende vissen zijn een goed preventief middel tegen algen problemen. Hoewel algeneters niet snel in staat zullen zijn het aquarium geheel vrij van algen te houden zijn zij wel een goede basis om een algenexplosie te voorkomen. Het inzetten van algeneters voldoet ook goed aan de eis om algen in hun groei te hinderen terwijl de planten ongemoeid gelaten worden. Wel moet men bij de aanschaf van algeneters goed oppassen dat de algeneter naast de algen ook niet de planten beschadigd. Een goede algeneter die nog wel eens planten wil beschadigen is de Ancistrus dolichopterus, waardoor deze vis minder goed geschikt is voor een beplant aquarium.

Nieuwe vissen

Wanneer je nieuwe visjes koopt, kijk dan zeer goed of al de vissen in het aquarium gezond zijn. Wanneer de winkel met een gecentraliseerd filtersysteem werkt, bekijk dan AL de aquaria. Indien er zieke of dode vissen in het aquarium zitten, zie dan af van de verkoop. Zieke of dode vissen in een aquarium kunnen steeds voorkomen, zelfs bij de beste handelaar, maar een goede handelaar zet deze aquarium in quarantaine en eventueel in behandeling, en zal je geen vissen uit dat aquarium verkopen. Bij thuiskomst, laat je de nieuwe visjes 30 tot 60 minuten drijven in het zakje in het aquarium, om de temperatuur geleidelijk aan gelijk te krijgen. Daarna voeg je zeer langzaam water uit je aquarium toe aan het zakje, en na een tijdje laat je de visjes uit het zakje zwemmen, of schep je ze er uit. Tot slot doe je het water uit het zakje weg, om eventuele besmetting van je aquarium te voorkomen.
© 2010 - 2019 Chrissie90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onderhouden van een aquarium"

Infoteur: Chrissie90
Gepubliceerd: 02-11-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!