InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Aquariumplanten

Aquariumplanten

Aquariumplanten 1 ding wat nooit mag ontbreken in je aquarimbak zijn planten. Een aquarium met een fraaie afwisselingsrijke beplanting is meer dan alleen een mooie bak in de woning. Waterplanten zijn van groot belang voor de vissen en voor de kwaliteit van je water. In de bekende aquariumspeciaalzaken kun je verschillende soorten planten verkrijgen. Probeer je aquarium in 3 lagen te verdelen; de voorgrond, middellijn en de achtergrondplanten.

De functies van waterplanten.

  • ze produceren levensnoodzakelijke zuurstof,
  • halen gif uit het water,
  • werken soms antibiotisch,
  • breken afval en daarmee schadelijke stikstofverbindingen af,
  • houden de bodem met hun wortels open,
  • concurreren met algen om voedsel,
  • vormen schuilplaatsen, territoriumbakens en afzetsubstraat,
  • herbergen micro-organismen,
  • verfraaien de inrichting en
  • scheppen een meer natuurlijke leefomgevin.

Voorbereiding;

Koop alleen krachtige en onbeschadigde planten. Verwijder zorgvuldig alle vuil, algen, slakkeneieren, verwelkte bladen en ok het substraat in de pot. Snijd verrotte stengeldelen weg en kort zwarte, verdikte wortels in tot 3 centimeter lengte.

Het inzetten;

Maak met je vinger een kuiltje in de bodem en zet daar de wortelkluit of de stengelvoet in (zonder deze te knikken). De spruit moet steeds boven het substraat blijven. Stengelplanten zet je zo neer dat de bladen niet op elkaar liggen. Knollen, bollen en dikke wortelstokken plant met zo dat 1/3 deel ervan boven het grind blijft uitsteken. Javamos, javavaren en speerblad bindt men met een onopvallend draadje vast op stenen of kienhout. Gebruik echter nooit loodstrips of looddraad in de bak.

Verzorging;

Drijfplanten mogen hoogstens 20% van het oppervlak bedekken, anders wordt te veel licht onderschept. Dun ze tijdig uit, zodat ze zich niet te zeer uitbreiden. vooral kroos gaat snel woekeren. Stengelplanten kan je met een scherp mes inkorten, je kan de toppen die je afknipt opnieuw planten.

Plantenvoeding;
De bij de inrichting van de bak ingebrachte depotmest raakt op den duur uitgeput (de voedingsbodem) want de planten onttrekken voedsel aan het water via de wortels en het blad. Voeg daarom bij iedere waterverversing speciale kaliumhoudende aquariumplantenmest toe. Ijzer wordt snel verbruikt en geoxideerd; een dagelijkse toevoeging is aan te raden. Controleer het ijzergehalte van je aquarium regelmatig.

Achtergrondplanten;
Als achtergrondplanten zijn bijv. Vallisneria en stengelplanten bijzonder geschikt. Vele onder hen zijn makkelijk in onderhoud en groeien snel. Daarbij deinen ze in de breedte nauwelijks uit.

Middenpartij-planten;
Deze planten zullen sterk opvallen. Weelderige, in de hoogte en in de breedte groeiende solitairplanten, zoals bijvoorbeeld vele zwaardplanten vormen een leuke blikvanger.

Voorgrondplanten;
Omdat ze het zicht in het aquarium niet mogen storen, moeten deze planten best klein en decoratief zijn en eventueel een dicht gazon vormen.
© 2008 - 2019 Senna0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aquariumplanten"

Infoteur: Senna0
Gepubliceerd: 24-11-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!