InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Hommelnest verwijderen, niet doen

Hommelnest verwijderen, niet doen

Een hommelnest verwijderen moet je niet doen. Hommels zijn erg nuttige diertjes voor de bestuiving van planten. Ze worden vaak door tuinders gehouden om de gewassen mooier te laten groeien. Als een hommelnest toch in de weg zit dan kun je deze het beste laten verplaatsen door een specialist. Zelf een hommelnest verplaatsen is ook een optie. Zorg dan wel voor goede bescherming tegen steken en beten. Er bestaan grote verschillen tussen wespen en hommels.

Wat zijn hommels?

Hommels zijn familie van de bij-achtigen. Hommels leven in gebieden over de gehele wereld waar het minimaal zo’n vijf maanden boven de 10 graden Celsius is. Bovendien moeten de winters niet te streng zijn in die gebieden omdat anders hommels niet kunnen overleven. Na iedere winterperiode komt een hommel koningin tevoorschijn om een nest te gaan bouwen. In dat nest wordt dan een hommel kolonie gesticht. Hommels zijn voor de natuur erg nuttige dieren. Ze helpen bij het bestuiven van planten.

Waar zitten hommelnesten?

Hommels kun je houden in speciale nestkasten. Deze worden veel gebruikt door tuinders om gewassen te bestuiven. Hommels kun je ook aantreffen in een vogelnestkast. Dit is een ideale plek voor hommels om hun nest te bouwen, helemaal als er nog een oud nest in zit. Zij gebruiken het materiaal om een nieuw nest te bouwen.

In en om huizen kun je ook hommelnesten tegenkomen. Spouwmuren zijn plekken waarin een hommelnest past. Een geïsoleerde spouwmuur wordt door hommels gebruikt om hun nest in en van te bouwen. Het isolatiemateriaal is uitstekend te gebruiken om een nest van te maken. Alleen in muren waarvan de voegen open zijn (stootvoegen) kun je een hommelnest aantreffen. Om te voorkomen dat er een nest in de spouwmuur komt kun je een metalen bekje in de openingen in de spouwmuur aanbrengen.

Hommelnest verwijderen

Hommelnesten verwijderen is eigenlijk niet nodig. Een hommel is niet schadelijk zoals bijvoorbeeld een wesp of een horzel. Hommels zijn altijd druk bezig met het verzamelen van stuifmeel en steken bijna niet. Alleen als er direct gevaar dreigt voor een hommel kan hij steken. Een hommelnest kun je het beste lekker laten zitten, tenzij het nest in de weg zit zoals bij een voordeur van een huis. Als er veel menselijke activiteit is in de vliegroute van de hommels op en neer naar hun nest dan kan het verstandig zijn het hommelnest te laten verplaatsen door een specialist.

Hommelnest verplaatsen

Je kunt zelf een hommelnest verplaatsen, maar je kunt het ook aan een specialist overlaten. Wil je toch zelf aan de slag dan zijn er enkele zaken waarmee je rekening dient te houden. Een hommelnest kun je in een nestkast zetten, dat is het gemakkelijkste om te doen. Een hommelnest mag je maximaal vijftig centimeter per dag verplaatsen vanaf de oude plek. Het nestkastje kun je inrichten met zachte dingen zoals wat gras en mos of pluis en watten. De opening in het kastje mag maximaal 2 centimeter zijn.

Om een hommelnest te verplaatsen kun je het beste dikke rubberen handschoenen aantrekken. Ook moet je het gezicht beschermen met bijvoorbeeld een stuk vitrage dat je over een hoed hangt. Zorg er wel voor dat de vitrage bij de kleding wordt ingestopt zodat er geen hommels van onderaf in kunnen vliegen.

Hommels versus wespen

De angel van een hommel heeft, net als de angel van een wesp, geen weerhaakje. De angel van een honingbij daarentegen heeft wel een weerhaakje. Ook breekt de angel van een hommel niet af, bij een honingbij wel. Een hommel kan zijn angel dus vaker gebruiken, een wesp ook. Honingbijen die hebben gestoken gaan binnen een dag na de steek dood. Dit komt doordat de angel met gifblaasje en al uit het lichaam van de honingbij wordt gerukt waardoor een inwendige beschadiging ontstaat.

Wespen kunnen zich agressief gedragen, hommels doen dit niet. Een hommel steekt of bijt alleen als er direct gevaar dreigt. De voortekenen van een aanvallende/verdedigende hommel zijn dat het achterlichaam naar beneden gaat en de twee voorpoten omhoog. Wespen kunnen minder goed activiteit in de buurt van hun nest verdragen als hommels. Hommels zijn veel toleranter in de buurt van het nest.

Ga op een mooie voorjaarsdag eens hommels bestuderen in de tuin. Bekijk ook eens een nest van dichtbij als je de kans krijgt. Hommels zijn fascinerende insecten!
© 2011 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hommels, ongevaarlijke insectenHommels, ongevaarlijke insectenHommels, wie kent ze niet. Deze mooie diertjes zitten graag op mooie bloemen. Je hoeft echt niet bang te zijn voor homme…
Wespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen herkennen, verjagen en wespensteken behandelenWespen komen vaak voor in de warme zomermaanden. Deze kleine insecten kunnen bij mensen veel overlast veroorzaken. Het l…
Insecten: hommels (Bombus)Insecten: hommels (Bombus)Hommels zijn vrij grote insecten die nogal behaard zijn. Daardoor kunnen ze als het relatief koud is al snel tevoorschij…
Insecten: de wespInsecten: de wespEr zijn zo'n 50.000 verschillende wespen in de wereld. Wespen zijn geen leuke insecten om tegen te komen. Ze komen vaak…
Bij, hommel, wesp, hoornaar, zweefvlieg: uiterlijk en stekenBij, hommel, wesp, hoornaar, zweefvlieg: uiterlijk en stekenIedereen die regelmatig buiten komt, herkent het wel. Een zwart-geel-gestreept insect vliegt langs. Je weet niet precies…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Hommelnest verwijderen, niet doen"

Reacties

Dijkstra, 28-05-2017 11:03 #24
Wij hebben op dit moment hommels in een vogelhuisje, maar we willen ze graag kwijt want ze zijn af en toe vrij agressief. Dus wie kan ons helpen?

Herwig Neefs, 26-05-2017 10:41 #23
De hommels maakten vroeger steeds nestjes tussen de spleten van (velux-)ramen. Omdat deze dieren het erg moeilijk hebben om te overleven, hebben we ze nooit een strobreed in de weg gelegd, sterker nog we kochten kleine broedkastjes voor ze, die ze ook gebruikten. Zo ging het vele jaren erg goed, tot dit jaar (2017) de hommels plots wel verhonderdvoudigd lijken qua aantal. Ze broeden nu ook in een nestkastjes van de vinkjes. Dat leek nog allemaal in orde, tot ik gisteren de haagbeukenhaag (waar de nestkastjes in hangen) wou gaan snoeien. De hommels waren duidelijk geërgerd en leken mij in hun vlucht te viseren door rakelings langs mijn hoofd te vliegen. Naarmate ik naderde bij het snoeien, werden hun acties heviger, totdat ik ben moeten gaan lopen. Bovendien werd ik daarbij ook gestoken. Dus mijn mening over hommels moet ik lichtjes bijsturen na deze toch wel nare ervaring. Zij lijken nu wel de baas in onze tuin…

Renate Wien, 09-05-2017 12:06 #22
Er is een hommelnest in mijn schuur, Ik vind het geen probleem maar vraag me wel af of ze snel bijten? Ik ga elke dag wel een paar keer naar de schuur omdat mijn tuingereedschap daar staat en ook het kippenvoer. En als ik maar weet dat ze mij niks doen vind ik het prima zo en laat het gewoon zo als het is. Kunt u mij een advies geven?

Alex, 21-07-2016 10:05 #21
Wij hebben een hommelnest in de spouwmuur, ingang onder het kozijn van een 7 meter lange schuifdeurconstructie om maar aan te geven dat we zeker niet bij het nest kunnen komen zonder enorme ingrepen.
onze ervaringen met eerdere nesten is ronduit positief maar nu hebben we wel een ander probleem.
1 van onze 3 honden kan de aan en uitvliegende hommels maar niet met rust laten en is inmiddels al meerdere keren in zijn bek gestoken en we zijn natuurlijk bezorgd over de gedachte dat 1 van de hommels een keer achter in zijn keel terecht zal komen.
De hond is 6 jaar en al vanaf jongs af aan gewend in en uit te lopen dus dat kunnen we echt niet meer veranderen.
Zelf dachten we aan het plaatsen van een soort tunnel van gaas zodat de hommels hoger (buiten bereik van de hond) in en uit vliegen, heeft iemand ervaring met het "verleggen " van de aanvliegroutes bij hommels?

Alex

Bosland, 31-05-2016 12:02 #20
Goedemorgen. Wij hebben een hommel in onze spouwmuur zien gaan. Hoelang blijven ze daar? De opening zit vlak naast de tuindeur. Wat kunnen wij hier aan doen. Met vriendelijke groet.
H. Bosland.

Adriana Roest, 18-07-2015 16:29 #19
Hallo, ik heb een hommelnest in de pip van de droger die in de schuur staat ( pijp ) ik heb geen last van de diertjes.Maar als de droger aanstaat gaan ze rondvliegen. En de droger ruikt wat vreemd.Beetje honingachtig lijkt het.het maakt mij niet zoveel uit dat ze er zitten. Maar wil wel graag weten of de droger er stuk van kan gaan? Groetjes adriana

Marianne, 16-07-2015 12:19 #18
Hoe kom ik bij het hommelnest? Ze zitten in de spouwmuur.

M. Bollen, 08-07-2015 09:48 #17
Wij zijn een nieuw terras aan het leggen en ontdekken nu een hommelnest aan de rand van het oude terras in de grond. Wie kan ons helpen om het te verplaatsen of te verwijderen?

Janine, 30-06-2015 11:57 #16
Onder de dakgoot zitten hommels. Eronder is mijn slaapkamerraam. Ze kunnen niet binnen komen gezien er een "gazen" afscherming voor het raam is. Ik woon op dakappartement dus als ik buiten zit en buiten wil eten, ben ik er tijdens de zomermaanden niet gelukkig mee. Ik mag de diertjes niet doden want ze zijn beschermd. Wat moet ik doen? Kunnen zij schade aanrichten?

Als ik ze laat zitten, is het dan voor altijd? Regelmatig zijn er kinderen bij mij en ik wil niet dat die gestoken worden.

Palino70, 09-04-2015 18:14 #15
Een wesp gaat niet dood na een steek, maar een bij wel.

Ingrid, 20-06-2014 12:58 #14
Ik heb een vraag over de hommels, bij ons zit bij de achterdeur inderdaad in de spaumuur een hommelnest. wij willen ze best laten zitten maar nou is mijn vraag, die koningin blijft waarschijnlijk in de winter daar zitten, is het dan niet zo dat ze volgend seizoen gewoon weer hetzelfde nest gaat gebruiken? Of vliegt ze er dan uit en begint ergens anders weer opnieuw een nest te maken?

Carlosfuentes (infoteur), 08-06-2014 21:44 #13
Voor het verwijderen van bijen en hommels kan men ook contact opnemen met een (lokale) imker. Deze kunnen de nesten op een vriendelijke manier verplaatsen. Daarbij hoeft er geen gebruik te worden gemaakt van chemicaliën dus het is nog goed voor uw eigen gezondheid ook.

Suzanne, 20-05-2014 17:19 #12
Beste dames / heren,

op mijn garage heb ik een vogelhuisje staan waar nu heerlijk hommels zitten nestelen…
Het is een drukke bedoening daar, een heel hoop gezoem en in en uit gevlieg, heel gezellig!
Mijn garage deur zit er precies onder, die moet regelmatig open en dicht omdat ik erin moet! Nu heb ik helemaal geen last van de hommels en wil ze eigenlijk gewoon lekker laten zitten. Maar komt er nog een moment waarop ze boos gaan worden en gaan steken? die deur eronder gaat echt vaak open en dicht!

Groeten Suzanne

Marcel Bovenkamp, 14-05-2014 11:12 #11
Hallo,
Ik heb sinds enkele weken een Hommelnest in de spouwmuur, naast de achterdeur. Denk dat de overlast van de hommels wel zal meevallen, gezien ze vriendelijk van aard zijn. Vraagje: maar wanneer vliegt de koningin weer uit, en komen ze dan ook niet meer terug? Het verplaatsen van het nest is denk ik geen optie, zou niet weten hoe.
Hoor gaarne.

Frank, 04-05-2014 12:45 #10
Beste,
Ik heb behoorlijk wat last van hommels in mijn tuin.
Als ik buiten zit, dan vliegen ze maar constant om me heen. Ik zie ze wel in de muur (spouwventielatiegat) verdwijnen, maar er niet uit uit vandaan komen.
Ik vind het behoorlijk lastig dat als we even buiten zitten deze beesten constant komen aanvliegen. Straks met het lekkere weer wil ik ook graag buiten eten, maar dat lijkt me niet zo handig op deze manier. Hoe kan ik er voor zorgen dat ze wegblijven?

Jan Scheltens, 14-07-2013 15:27 #9
Ik wilde een plant uit een kuip verplaatsen en had de kuip een meter of 6 verschoven en op zijn kant gezet om de plant eruit te schudden toen er plotseling een hommelnest te voorschijn kwam. Wat moet ik nu doen?

Rina Didden, 09-07-2013 17:19 #8
Wij hebben een hommelnest in de spouwmuur. Ik heb niets tegen de hommels, maar vraag me af of het kwaad kan voor de spouwmuur. Blijft het een klein nest of wordt dat vanzelf steeds groter en wordt het dan schadelijk voor de isolatie, o.i.d.
Zou u me daar antwoord op willen geven?

Marieke van Dijkhuizen, 05-07-2013 12:02 #7
Goedemorgen, ik heb een vraag over een hommelnest, wat naast de keukendeur zit, onder de plint aangrenzend raam/voegen aan de onder kant. heb het idee dat ze geheel onder het huis verdwijnen, op zich geen bezwaar, maar als de hommels vertrokken zijn is het ook een eventueel prachtig plekje voor andere diertjes die wel schadelijk zijn en dus willen wij dat dichtmaken. Wanneer is daar de beste tijd voor, verdwijnen de hommels in een bepaalde periode, ik wil niet op mijn geweten hebben dat er nog hommels in zitten. wie heeft er een goede tip.
dank, Marieke

Kurt, 26-06-2013 21:34 #6
Ik vind de hommels onder het klimtorentje van onze schommel toch behoorlijk agressief! na enkele dagen mooi weer zijn 3 mensen gestoken door deze vriendelijke diertjes. Als ik het gras afrij in de buurt van het hommelnest draag ik nu een lange broek, dikke trui en netje over m`n hoed, en het is nodig want als ik in de buurt kom, zie ik ze luid brommend pogingen doen om het netje binnen te dringen.

Eucalyptha, 16-06-2013 15:44 #5
Ik weet niet welke natuurkenner verantwoordelijk is voor het schrijven van deze info, maar Willem Haarsma heeft helemaal gelijk. NIET de WESP, maar de BIJ heeft een haakje aan de angel waardoor hij na een keer steken afbreekt. Een wesp heeft geen weerhaakje en kan meerdere keren prikken!

Jinke, 13-06-2013 09:47 #4
Ik ben het met Willem eens, wespen kunnen inderdaad meerdere keren steken maar een bij maar 1x waarbij de angel afscheurt en zij (het zijn altijd de vrouwtjes want de mannetjes - darren hebben geen angel) dood gaat. En hommels steken dus gelukkig (bijna?) nooit…
Maar… mijn reactie gaat vooral om het feit dat ik nu een hommelnest in mijn vogelnestkastje heb zitten… Leuk om te zien hoe druk ze daar nu bezig zijn om dit in te richten tot een goed nest… (zou graag een kijkje binnenin willen nemen maar laat ze mooi met rust…) En… vind ik : beter een hommelnest dan een wespennest brrr…! (of bijen want die maken weer behoorlijk grote nesten.)

Willem Haarsma, 06-06-2013 21:13 #3
Het verhaal over hommels versus wespen klopt niet: wespen kunnen ook meerdere keren steken. Bijen daarentegen verliezen hun angel met blaasje en kunnen maar 1x steken waarna ze door gaan.

Brouwers, 21-06-2012 18:40 #2
We hebben een hommelnest waarschijnlijk tussen de bakstenenvloer in onze kiosk, vlakbij de tafel. U snapt dat dat geen ideale plaats is. Hoe komen we er vanaf?
Graag uw advies

Els, 14-06-2012 10:50 #1
We hebben sinds ca een maand een hommelnest onder de dakbint bij de regenpijp waar vorig jaar een mussennest zat (ook niet echt de bedoeling, maar ala ook wel gezellig).Die ingang is trouwens véél groter dan 2cm hoor! Ik wil die hommels op zich best laten zitten, ben er ook niet echt bang van. Enige nadeel is voorlopig dat ik uit angst dat er teveel naar binnen verdwalen op moment niet met open slaapkamerraam durf te slapen (maar daar kan een hor natuurlijk uitkomst bieden)
Maar toch een paar vraagjes:
Hoe groot is de kans dat ik nu tot in lengte van jaren met de hommels "opgescheept" zit?
In hoeverre kunnen ze schade aanbrengen aan het huis door verder naar binnen te dringen de spouwmuur in?
Verplaatsen lijkt me trouwens gezien het bovenstaande sowieso geen optie, want hoe ga ik daar boven in de lucht een nest 50cm per keer verplaatsen?

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 18-05-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 24
Schrijf mee!